Cikk
megírása több, mint 3 óra játékidő után született, az oka,
hogy a játékban jelenleg ennyi tartalom van. Illetve más hasonló
játékokkal van ismeretségem, így alap játékmenet közel sem
volt ismeretlen számomra. Bár mondjuk furcsa volt, hogy a támadás
gombbal lehet inni és enni. Ezt más gombokra szokás kiosztani.
Aki
kicsit mozog őslényes játékok terén, az már találkozhatott
azzal, hogy „Recode when?” Ugye a The Isle lényegében 2.0-ról
van szó, vagy hivatalos nevén Evrima. The Isle körülbelül olyan
régóta készül, mint a Saurian erre most újra írják a játékot.
Szó volt 2019 Augusztusáról, hogy akkor jön, ez csúszott,
egészen 2020 Februárjáig, most ott tartunk, hogy valamikor. De
csak 2 játszható állattal fog indulni. Abban sem vagyok biztos,
hogy a játék alap kódolása lett volna rossz, révén elvben a
Path of Titans exIsle fejlesztői „ellopták” az Isle e rossz
kódját. Erre a PoT-ban mégis jobban működnek a dolgok. PoT
jobban halad, mint a BoB (Beast of Bermuda), mely készítői elvben
a The Isle esetén az emberek játékban lévő jelenlétével volt
bajuk. Néhány játszható állat van még csupán, ám a környezet
kicsit dinamikus, pl. ár-apály van a játékban. (Ez az új
Isle-ben is lesz már.) De ugyan ide jöhet a szintén lassan haladó
The Archotek Project, amit úgyszintén pl. exIsle fejlesztő készít illetve pár
Prehistoric Kingdom-os is besegít. Ha már PK, ő is nagyon régóta
készül és számos ígéret volt, hogy most már ki fog jönni,
aztán mégsem. Bár sokat csinosodott a játék legalább. (Meg
remélem az utolsó állat bemutató, a Tyrannosaurus esetén nem
altskin lesz a Tarbosaurus, ahogy egyik fejlesztő írta, gondolom
csak viccelt.)
Tehát
van egy tanulság: Garázsprojekt őslényes játékok lassan
haladnak. The Isle ígért Evrima-ja már fél éve itt kéne, hogy
legyen, mégis megnézve a többi játékot, az Isle egész jól
halad. Vagy legalábbis haladt. Mármint a többi indie őslényes játékhoz képest. Szóval
a Saurian lassú fejlődése nem egyedi. Sőt, ez a normális.
(Sajnos.)
Robert T. Bakker mint méretarány. |
Jelenlegi
verzióban csak Dakotaraptor próbálható ki. Fiókaként kezdünk,
néhány tesókával, a mamival és papival. Játék felhívja a
figyelmünket, hogy a Dakotaraptor-ok rossz szülők. Amint elérjük
a fiatal életstádiumot, már kajának fognak nézni minket. Második
nekifutásra sikerült felnőnöm. Ennél a nekifutásnál a drága
szülők nekimentek egy Pachycephalosaurus-nak, tesókák meg fel s
alá futkároztak, mint mérgezett egerek a kiürülő spejzban.
Talán azért, mert a vízben úszkálva ölte egymást a két
felnőtt dakota és pachy. Egyik szülő meghalt, pachy elment, másik
szülő a túlpartra úszott és igen, rossz szülő. Egész jelenet
olyan abszurd volt, ahogy egymás körül úszkál a három állat.
Pislogtam, mint pocok a lisztben. Ráadásul nem tudtam enni a vízben
lebegő tetemből, kihúzni, kilökni se tudtam.
Első
játszásomat ott rontottam el, hogy nem tudtam, ill. nem vettem
észre, hogy az sós mocsár. Igen, a szép kék víz sós, a barnás
az ami iható. Bár olyan játékmódot kezdtem ahol ha meghalok, az
nem végleges, mégis nekem ez egy pokoljárás lett. Mindig amikor
visszatöltött a játék az életerőm már kb. semmi, az állatom
szomjazott. Fogalmam se volt merre van iható víz. Később néztem
térképet és jól döntöttem az új állat indításánál.
Esélyem sem lett volna kis fiókával iható vízhez eljutni. Igen,
szerintem az iható vizek nincsenek jól elosztva, főleg ahhoz
mérten, hogy milyen gyorsan fogy a vizünk. E mellett szaglás jó
lenne, ha kijelezné merre is van iható víz. Esetleg evésnél némi
víz töltődhetne. Isle esetén se értem, hogy látszik jó pár
ragadozó evésnél, hogy fröcsög a vér… az miért nem tölt
minimális vizet? Isle-ben szimatolás kijelzi a közeli lábnyomokat,
vizet, "bordát" (csonttá és hússá bomlott tetem) és növényevőknek
az ehető növényeket. Saurian esetén nem jelzi ki a vizet,
ellenben kisebb állatokat igen. Ez nagyban megkönnyíti fiókaként
az életünket.
Át
kell gondolnunk mit is akarunk elejteni. Kis gyíkok túl fürgék és
kacskaringósan futnak… nem tudom. Gyerekkoromban kézzel
tudtam gyíkot fogni, erre raptorral nem tudok? Persze láttam
videókat, hogy más tud. Tehát én vagyok a béna ehhez.
Szerencsére találni elég Didelphodon-t, nem túl fürgék így
egészen jó prédaállatok. Teknőst nem sikerült elejtenem. Az a fránya páncél.
Fiókaként sikerült megölnöm egy Palaeosaniwa-t. Ellenben
meg tudott marni és hát, megmérgezett. Jóllakotsággal és
hidratáltsággal meg lehet gyógyulni. Igen ez az első
próbálkozásom volt, amikor tulajdonképpen a szomjan halás ördögi
körébe kerültem. Vagyis ezeket a pikkelyeseket ezután inkább
elkerültem. Jelenleg egy madár van a játékban, sok mindent nem
csinál, áll a vízpart mellett, ám előlünk el tud repülni.
Egyszer sikerült csak elkapnom egyet. Ha már csőrös és tollas jószág.
Thescelosaurus egészen jó préda, ha már nagyobbak vagyunk nála.
Ugyanis ha vele egyméretűek vagyunk, akkor egy csípéssel megöl.
Igen, egyet belém csípet és meghaltam. Dakotaraptor aránytalanul
„gyenge”. Fiatal felnőttként rámentem egy Acheroraptor-ra. 2
vagy 3 harapást vitt be nekem, mire sikerült nagyon sokadik
harapással megölnöm. Még egy harapást bekaptam volna, akkor én
halok meg. Jóval kisebb volt nálam. Mért fontos ez? Később
nálam kisebb, de az acheronál nagyobb fajtársamat akartam
elejteni. 3 harapás után meghalt. Többi állathoz képest
aránytalanul gyengébbnek érzem a dakotát. Pachy pedig egy nekem
rontással megölt. Egy pillanatra nem figyeltem a játékra és azt
vettem észre, hogy meghaltam, mert az átfutott rajtam. Lökjön
félre, menjen le az életerőm háromnegyed része, de ne ezt. Vagy
csak kerüljön ki.
Az
sem segít, hogy van taposási (instant ölő) sebzés. Nagyobb
állatok simán eltaposnak minket. De nagyobbakat észre tudjuk
venni. Igen, ha nem közvetlenül mellénk élednének be, mikor
nincsenek a látószögünkben. Elnézek jobbra, semmi. Elnézek
balra semmi. Vissza jobbra, hoppá egy Anatosaurus csorda a semmiből.
Egy csípéssel ölő thescelo. |
Grafika
rendben, bár lehetne még mit csinosítani. Amikor megvettem a
játékot minimum grafikán alig volt hajlandó elindulni. Most
minden maxon és semmi probléma. Mármint egy van. Zabálja a
memóriát. 5GB fölött képes zabálni. Még az ARK se hajlandó
3,5GB fölött enni, JWE nem is engedi az ultra beállításokat,
holott bírnia kellene és bírta is valamelyik patch-ig, de inkább
nem, nem akar annyi memóriát enni. Gépigény és teljesítmény
probléma is olyan dolog, hogy ez javulni fog egyértelműen.
A
környezet furcsa, egyik oka a fű hiánya. Ez nem hiba, hanem hogy
az akkori környezetet próbálják minél jobban imitálni.
Sziklákat hiányolom, kidőlt fákat is, számos környezeti elem
még nincs a játékban egyértelműen.
Állatok
tekintetében messze nincs még minden a játékban. Elvben van
Ankylosaurus is már a játékban, de én még csak egy
Denversaurus-t láttam. Quetzalcoatlus is elvileg van, bár csak a
levegőben lehet látni. Illetve a tengerre se próbáltam még
kiúszni. Hogy a pálya szélét a játékos ne érje el a tengeren a
Mosasaurus roppant praktikus, megjelenik étkezési célzattal a kárunkra.
Tengerparton találni mosa tetemet. Számomra a Tyrannosaurus nagy
meglepetés volt. Bebuggolt az evő animációja, így közelről
megnézhettem. Poénból beleharaptam a lábába. Sejtettem, hogy
ide-oda ez vagy az, de azért van sebessége egy tyrannonak. De arra már nem számítottam, hogy ennyire. Le tudtam rázni, de meglepett, hogy ilyen
gyors a játékban.
Ügyelni
fognak a részletekre, számos madár lesz a játékban, számos hal.
Laikusnak egészen meglepő lehet, hogy nem madár Dinosaurus-ok
fajszáma milyen kicsi a többi gerinceshez képest. Itt jön a
játékkal a fő problémám. A készítők nagyon alapos munkát
végeznek. Pachycephalosaurus wyomingensis van jelenleg a játékban,
ám lehet át lesz nevezve Pachycephalosaurus spinifer-re. Ugyanis a
későbbi egyedek (Stygimoloch
is) eltérnek a korábbi egyedektől, pl. a hosszabb tüskékben.
Vagyis a P. wyomingensis-ből lett a P. spinifer. Ugyan ez az alaposság igaz az Anatosaurus-ra. Jelenleg hivatalosan még
Edmontosaurus annectens, de a játék Anatosaurus-ként hivatkozik rá
okkal.
Viszont,
Leptoceratops pl. ki lett kukázva. Ok egyszerű: Saurian bizonyos
területen és időben játszódik és ekkorról nincs bizonyíték,
hogy lett volna itt lepto. Utóbbi fél éveben olvastam publikációt,
ahol a leptot említették egy másik Ceratopsia rendszerezése
miatt, mint K/T idei állatot. Személy szerint én nem értem, hogy
mért kukázták ki. Már csak a Dakotaraptor-ból kiindulva is, hogy
nagyon sokáig nem volt ismert egy ekkora állat. Ó igen, a játékban
szerintem a maradványokhoz képest túl sok a Dakotaraptor. Mondjuk,
amint bekerülnek a Tyrannosaurus különböző korú egyedei ez
változni fog. Gondolom. Alamosaurus korai kidobását megértem, az
tényleg csak Észak-Amerika déli részén élt.
Játszható
állatok korai beígért négy helyett hat állatot fog jelenteni.
Tyrannosaurus, Dakotaraptor, Anzu, Triceratops, Pachycephalosaurus,
Ankylosaurus. Szerintem Thescelosaurus, Acheroraptor, Pectinodon és
Ornithomimus (Elvben, bár játék csupán Ornithomimid tehát
Ornithomimidae-ként hivatkozik rá, révén maradványok hovatartozása kérdéses.) is bőven játszhatóak
lehetnének. Főleg ha valakinek bejön az „egerészés” kis
dakotával azoknak a pecti és achero tökéletes lenne.
Anatosaurus
korai koncepciókkal ellentétben nem lesz játszató. Ok csupán
csak annyi, hogy ezen a területen vándorlás miatt szezonálisan
voltak csak jelen, nem fészkeltek itt. Hell Creek Formáció dél
dakotai "Bone Butte" nevű területén játszódik a játék.
Közhiedelemmel ellentétben nem „A Hell Creek Formáció”,
csupán annak egy része a játéktér. Így a Leptoceratops és
Alvarezsauria is ezért nincs a játékban. Éltek ekkor, de erről a
helyről nincs rájuk bizonyíték. Na majd amikor előkerülnek
maradványok innen, akkor foghatják a fejüket, hogy mégis csak meg
kell csinálni.
Mindenki
várja már, hogy mikor térek ki a tollas tyranno tollatlanra
cserélésére. Bár nem ismerik be, de ez egyértelműen nyomásra
történt az awesombro-k részéről. Volt azaz ominózus kutatás, minek a végeredménye, hogy
a Tyrannosaurus biztos nem volt tollas. Mikor ez kijött a Saurian
fejlesztők nem foglalkoztak vele illetve az általa kiváltott téves következtetésekből eredő reakciókkal. Mért is nem? Mert a publikációban
benne van, hogy lehetett a T. rex-nek tolla. Nem sok, de lehetett. És ebből lett ez a visszafajzás, sokan felbátorodtak, végül lecserélték a tollas rexet.
Illetve még nem, de le fogják. Sajnos. (Bár tény, hogy túl tollas a jelenlegi.) Illetve a tanulmány megemlíti, hogy nem lehet tudni, hogy a pikkelyek, nem-e tollpikkelyek. (2017-es, így még prototoll szerepel benne pl., ami ma már tollként kezelhető.)
Mi
ebben a vicces? Saurian illusztrátora RJ Palmer 2018 Decemberében
nem volt túl boldog. Épp hogy befejezte az új lila tyranno
tervezését. Anurognathidae toll publikálása előtt, már szárnyra kelt a hír, hogy alapjaiban
megrengető dolog jön a tollak terén. Mindenki azonnal arra
gondolt, hogy végre publikálásra kerülnek a T. rex tollak. Mert
kettő is van elvileg. Egy már nagyon régóta egy paleontológusnál,
nem tudom mennyire publikus az infó, így nem írnám le a nevét,
de egy nevesebb illető. Igen nyílt titok mondjuk, mindenféle
csoportokban szó volt már róla, mi discordunkon is. Illetve a
másik Wyrex nevű egyed, melynek a bőréből megmaradt egy
tenyérnyi darab, erre mondják, hogy a cáfolhatatlan bizonyíték a
tollakkal szemben. Egy tenyérnyi bőr. Ami lehet, hogy teknős bőr. Révén elég sok
teknőst találtak mellette, illetve ha igaz a pletyka, akkor tollat
is. No igen, de az ő, vagy más dínó tollát? Szóval elég sokan
beindultak, hogy T. rex toll lesz publikálva. Ennek örömére
Palmert betalálták, hogy háhá, kezdheti elölről, feleslegesen
dolgozott olyan sokat, stb.. Kicsit kiakadt a Twitterén, hogy
fejezzék már be.
Saurian
esetén ezt a nagyon lokálisan leszűkített dolgot, hogy "azt ott és akkor nem találtak", nem értem. Akkor Dakotaraptor sehol máshol nem élt?
Leptoceratops és az Alvarezsauria nem fér bele? T. rex esetén
tényleg belementek az awesombro-knak való megfelelési kényszerbe? Látszik, milyen
szakembereket meghazudtoló munkát tudnak végezni, pl. Anatosaurus
vagy Pachycephalosaurus esete. Meg úgy általánosságban az egész
játék leszimulálná az ökológiát. Itt is igaz az, hogy minél pontosabb munkát végeznek,
annál fájóbbak a hibák/hiányosságok, mint nekem a Prehitoric
Kingdom esetén. Holott a PK hitelesség terén fényévekkel veri a
JWE-t, mégis PK-tól jobban fájnak olyan dolgok elrontása, mikről a JWE még
csak nem is hallott.
Összegzés
Jó
játék lesz? Mihez viszonyítva. Rétegjáték lesz még a társaihoz
(Archotek, Isle, BoB, PoT) mérten is. Viszont ezeknél sokkal
reálisabb képet fog adni egy ökológia működéséről. Azt hogy
javaslom-e, hogy most megvásárolja valaki is… nem tudom. Jelenleg
pár óránál több nincs benne, multiplayer sincs még. Majd
valamikor nagyon is pofás, jó kis játék lesz. Ellenben, most
megvett példány segítség a fejlesztőknek. Bár írásomban elég
sok kritika érte a játékot és a fejlesztőket. Viszont ha más
játékok, vagy legyen inkább dokumentum filmek ezt a
hitelességi szintet hoznák, akkor elégedett lennék. Tehát a
Steam-es 3 csillagos értékelése nagyon korai, én részemről 4,5
lenne az alapján mire lehet számítani.
Források:
Maga
a játék
Hivatalos Discord szerverük
https://sauriangame.squarespace.com/https://sauriangame.fandom.com/wiki/Saurian_Wikia
Igéretes játék ez a Saurian szerintem is, de egyelőre még kiforratlan. Nagyon remélem, hogy ahogyan egyre többen próbálják ki a játékot, a fejlesztők egyre több visszajelzésre tudnak építeni, meg hát ugye az anyagilag is, minél népszerűbb a játék, annál több pénz lesz a fejlesztésre. Ezt a tollatlan Tyrannosaurusos dolgot nem értem, de még így is a legpontosabb őslényes játék. Én bízom benne, hogy pár év múlva sokkal "játszhatóbb" lesz.
VálaszTörlés