2020. április 22., szerda

Saurian, tekintsünk rá

Legelején szeretném leszögezni, hogy a játék még bőven nincsen kész. Ezzel tisztában vagyok és olvasó is legyen ezzel tisztában, hogy esetleges negatívumok ebből fakadnak, ideális esetben ezek később már nem lesznek a játékban.
Cikk megírása több, mint 3 óra játékidő után született, az oka, hogy a játékban jelenleg ennyi tartalom van. Illetve más hasonló játékokkal van ismeretségem, így alap játékmenet közel sem volt ismeretlen számomra. Bár mondjuk furcsa volt, hogy a támadás gombbal lehet inni és enni. Ezt más gombokra szokás kiosztani.


Aki kicsit mozog őslényes játékok terén, az már találkozhatott azzal, hogy „Recode when?” Ugye a The Isle lényegében 2.0-ról van szó, vagy hivatalos nevén Evrima. The Isle körülbelül olyan régóta készül, mint a Saurian erre most újra írják a játékot. Szó volt 2019 Augusztusáról, hogy akkor jön, ez csúszott, egészen 2020 Februárjáig, most ott tartunk, hogy valamikor. De csak 2 játszható állattal fog indulni. Abban sem vagyok biztos, hogy a játék alap kódolása lett volna rossz, révén elvben a Path of Titans exIsle fejlesztői „ellopták” az Isle e rossz kódját. Erre a PoT-ban mégis jobban működnek a dolgok. PoT jobban halad, mint a BoB (Beast of Bermuda), mely készítői elvben a The Isle esetén az emberek játékban lévő jelenlétével volt bajuk. Néhány játszható állat van még csupán, ám a környezet kicsit dinamikus, pl. ár-apály van a játékban. (Ez az új Isle-ben is lesz már.) De ugyan ide jöhet a szintén lassan haladó The Archotek Project, amit úgyszintén pl. exIsle fejlesztő készít illetve pár Prehistoric Kingdom-os is besegít. Ha már PK, ő is nagyon régóta készül és számos ígéret volt, hogy most már ki fog jönni, aztán mégsem. Bár sokat csinosodott a játék legalább. (Meg remélem az utolsó állat bemutató, a Tyrannosaurus esetén nem altskin lesz a Tarbosaurus, ahogy egyik fejlesztő írta, gondolom csak viccelt.)
Tehát van egy tanulság: Garázsprojekt őslényes játékok lassan haladnak. The Isle ígért Evrima-ja már fél éve itt kéne, hogy legyen, mégis megnézve a többi játékot, az Isle egész jól halad. Vagy legalábbis haladt. Mármint a többi indie őslényes játékhoz képest. Szóval a Saurian lassú fejlődése nem egyedi. Sőt, ez a normális. (Sajnos.)

Robert T. Bakker mint méretarány.

Jelenlegi verzióban csak Dakotaraptor próbálható ki. Fiókaként kezdünk, néhány tesókával, a mamival és papival. Játék felhívja a figyelmünket, hogy a Dakotaraptor-ok rossz szülők. Amint elérjük a fiatal életstádiumot, már kajának fognak nézni minket. Második nekifutásra sikerült felnőnöm. Ennél a nekifutásnál a drága szülők nekimentek egy Pachycephalosaurus-nak, tesókák meg fel s alá futkároztak, mint mérgezett egerek a kiürülő spejzban. Talán azért, mert a vízben úszkálva ölte egymást a két felnőtt dakota és pachy. Egyik szülő meghalt, pachy elment, másik szülő a túlpartra úszott és igen, rossz szülő. Egész jelenet olyan abszurd volt, ahogy egymás körül úszkál a három állat. Pislogtam, mint pocok a lisztben. Ráadásul nem tudtam enni a vízben lebegő tetemből, kihúzni, kilökni se tudtam. 
 

Első játszásomat ott rontottam el, hogy nem tudtam, ill. nem vettem észre, hogy az sós mocsár. Igen, a szép kék víz sós, a barnás az ami iható. Bár olyan játékmódot kezdtem ahol ha meghalok, az nem végleges, mégis nekem ez egy pokoljárás lett. Mindig amikor visszatöltött a játék az életerőm már kb. semmi, az állatom szomjazott. Fogalmam se volt merre van iható víz. Később néztem térképet és jól döntöttem az új állat indításánál. Esélyem sem lett volna kis fiókával iható vízhez eljutni. Igen, szerintem az iható vizek nincsenek jól elosztva, főleg ahhoz mérten, hogy milyen gyorsan fogy a vizünk. E mellett szaglás jó lenne, ha kijelezné merre is van iható víz. Esetleg evésnél némi víz töltődhetne. Isle esetén se értem, hogy látszik jó pár ragadozó evésnél, hogy fröcsög a vér… az miért nem tölt minimális vizet? Isle-ben szimatolás kijelzi a közeli lábnyomokat, vizet, "bordát" (csonttá és hússá bomlott tetem) és növényevőknek az ehető növényeket. Saurian esetén nem jelzi ki a vizet, ellenben kisebb állatokat igen. Ez nagyban megkönnyíti fiókaként az életünket.


Át kell gondolnunk mit is akarunk elejteni. Kis gyíkok túl fürgék és kacskaringósan futnak… nem tudom. Gyerekkoromban kézzel tudtam gyíkot fogni, erre raptorral nem tudok? Persze láttam videókat, hogy más tud. Tehát én vagyok a béna ehhez. Szerencsére találni elég Didelphodon-t, nem túl fürgék így egészen jó prédaállatok. Teknőst nem sikerült elejtenem. Az a fránya páncél. Fiókaként sikerült megölnöm egy Palaeosaniwa-t. Ellenben meg tudott marni és hát, megmérgezett. Jóllakotsággal és hidratáltsággal meg lehet gyógyulni. Igen ez az első próbálkozásom volt, amikor tulajdonképpen a szomjan halás ördögi körébe kerültem. Vagyis ezeket a pikkelyeseket ezután inkább elkerültem. Jelenleg egy madár van a játékban, sok mindent nem csinál, áll a vízpart mellett, ám előlünk el tud repülni. Egyszer sikerült csak elkapnom egyet. Ha már csőrös és tollas jószág. Thescelosaurus egészen jó préda, ha már nagyobbak vagyunk nála. Ugyanis ha vele egyméretűek vagyunk, akkor egy csípéssel megöl. Igen, egyet belém csípet és meghaltam. Dakotaraptor aránytalanul „gyenge”. Fiatal felnőttként rámentem egy Acheroraptor-ra. 2 vagy 3 harapást vitt be nekem, mire sikerült nagyon sokadik harapással megölnöm. Még egy harapást bekaptam volna, akkor én halok meg. Jóval kisebb volt nálam. Mért fontos ez? Később nálam kisebb, de az acheronál nagyobb fajtársamat akartam elejteni. 3 harapás után meghalt. Többi állathoz képest aránytalanul gyengébbnek érzem a dakotát. Pachy pedig egy nekem rontással megölt. Egy pillanatra nem figyeltem a játékra és azt vettem észre, hogy meghaltam, mert az átfutott rajtam. Lökjön félre, menjen le az életerőm háromnegyed része, de ne ezt. Vagy csak kerüljön ki.
Az sem segít, hogy van taposási (instant ölő) sebzés. Nagyobb állatok simán eltaposnak minket. De nagyobbakat észre tudjuk venni. Igen, ha nem közvetlenül mellénk élednének be, mikor nincsenek a látószögünkben. Elnézek jobbra, semmi. Elnézek balra semmi. Vissza jobbra, hoppá egy Anatosaurus csorda a semmiből.

Egy csípéssel ölő thescelo.

Grafika rendben, bár lehetne még mit csinosítani. Amikor megvettem a játékot minimum grafikán alig volt hajlandó elindulni. Most minden maxon és semmi probléma. Mármint egy van. Zabálja a memóriát. 5GB fölött képes zabálni. Még az ARK se hajlandó 3,5GB fölött enni, JWE nem is engedi az ultra beállításokat, holott bírnia kellene és bírta is valamelyik patch-ig, de inkább nem, nem akar annyi memóriát enni. Gépigény és teljesítmény probléma is olyan dolog, hogy ez javulni fog egyértelműen.
A környezet furcsa, egyik oka a fű hiánya. Ez nem hiba, hanem hogy az akkori környezetet próbálják minél jobban imitálni. Sziklákat hiányolom, kidőlt fákat is, számos környezeti elem még nincs a játékban egyértelműen.
Állatok tekintetében messze nincs még minden a játékban. Elvben van Ankylosaurus is már a játékban, de én még csak egy Denversaurus-t láttam. Quetzalcoatlus is elvileg van, bár csak a levegőben lehet látni. Illetve a tengerre se próbáltam még kiúszni. Hogy a pálya szélét a játékos ne érje el a tengeren a Mosasaurus roppant praktikus, megjelenik étkezési célzattal a kárunkra. Tengerparton találni mosa tetemet. Számomra a Tyrannosaurus nagy meglepetés volt. Bebuggolt az evő animációja, így közelről megnézhettem. Poénból beleharaptam a lábába. Sejtettem, hogy ide-oda ez vagy az, de azért van sebessége egy tyrannonak. De arra már nem számítottam, hogy ennyire. Le tudtam rázni, de meglepett, hogy ilyen gyors a játékban. 


Ügyelni fognak a részletekre, számos madár lesz a játékban, számos hal. Laikusnak egészen meglepő lehet, hogy nem madár Dinosaurus-ok fajszáma milyen kicsi a többi gerinceshez képest. Itt jön a játékkal a fő problémám. A készítők nagyon alapos munkát végeznek. Pachycephalosaurus wyomingensis van jelenleg a játékban, ám lehet át lesz nevezve Pachycephalosaurus spinifer-re. Ugyanis a későbbi egyedek (Stygimoloch is) eltérnek a korábbi egyedektől, pl. a hosszabb tüskékben. Vagyis a P. wyomingensis-ből lett a P. spinifer. Ugyan ez az alaposság igaz az Anatosaurus-ra. Jelenleg hivatalosan még Edmontosaurus annectens, de a játék Anatosaurus-ként hivatkozik rá okkal.
Viszont, Leptoceratops pl. ki lett kukázva. Ok egyszerű: Saurian bizonyos területen és időben játszódik és ekkorról nincs bizonyíték, hogy lett volna itt lepto. Utóbbi fél éveben olvastam publikációt, ahol a leptot említették egy másik Ceratopsia rendszerezése miatt, mint K/T idei állatot. Személy szerint én nem értem, hogy mért kukázták ki. Már csak a Dakotaraptor-ból kiindulva is, hogy nagyon sokáig nem volt ismert egy ekkora állat. Ó igen, a játékban szerintem a maradványokhoz képest túl sok a Dakotaraptor. Mondjuk, amint bekerülnek a Tyrannosaurus különböző korú egyedei ez változni fog. Gondolom. Alamosaurus korai kidobását megértem, az tényleg csak Észak-Amerika déli részén élt.
Játszható állatok korai beígért négy helyett hat állatot fog jelenteni. Tyrannosaurus, Dakotaraptor, Anzu, Triceratops, Pachycephalosaurus, Ankylosaurus. Szerintem Thescelosaurus, Acheroraptor, Pectinodon és Ornithomimus (Elvben, bár játék csupán Ornithomimid tehát Ornithomimidae-ként hivatkozik rá, révén maradványok hovatartozása kérdéses.) is bőven játszhatóak lehetnének. Főleg ha valakinek bejön az „egerészés” kis dakotával azoknak a pecti és achero tökéletes lenne.
Anatosaurus korai koncepciókkal ellentétben nem lesz játszató. Ok csupán csak annyi, hogy ezen a területen vándorlás miatt szezonálisan voltak csak jelen, nem fészkeltek itt. Hell Creek Formáció dél dakotai "Bone Butte" nevű területén játszódik a játék. Közhiedelemmel ellentétben nem „A Hell Creek Formáció”, csupán annak egy része a játéktér. Így a Leptoceratops és Alvarezsauria is ezért nincs a játékban. Éltek ekkor, de erről a helyről nincs rájuk bizonyíték. Na majd amikor előkerülnek maradványok innen, akkor foghatják a fejüket, hogy mégis csak meg kell csinálni.


Mindenki várja már, hogy mikor térek ki a tollas tyranno tollatlanra cserélésére. Bár nem ismerik be, de ez egyértelműen nyomásra történt az awesombro-k részéről. Volt azaz ominózus kutatás, minek a végeredménye, hogy a Tyrannosaurus biztos nem volt tollas. Mikor ez kijött a Saurian fejlesztők nem foglalkoztak vele illetve az általa kiváltott téves következtetésekből eredő reakciókkal. Mért is nem? Mert a publikációban benne van, hogy lehetett a T. rex-nek tolla. Nem sok, de lehetett. És ebből lett ez a visszafajzás, sokan felbátorodtak, végül lecserélték a tollas rexet. Illetve még nem, de le fogják. Sajnos. (Bár tény, hogy túl tollas a jelenlegi.) Illetve a tanulmány megemlíti, hogy nem lehet tudni, hogy a pikkelyek, nem-e tollpikkelyek. (2017-es, így még prototoll szerepel benne pl., ami ma már tollként kezelhető.)
Mi ebben a vicces? Saurian illusztrátora RJ Palmer 2018 Decemberében nem volt túl boldog. Épp hogy befejezte az új lila tyranno tervezését. Anurognathidae toll publikálása előtt, már szárnyra kelt a hír, hogy alapjaiban megrengető dolog jön a tollak terén. Mindenki azonnal arra gondolt, hogy végre publikálásra kerülnek a T. rex tollak. Mert kettő is van elvileg. Egy már nagyon régóta egy paleontológusnál, nem tudom mennyire publikus az infó, így nem írnám le a nevét, de egy nevesebb illető. Igen nyílt titok mondjuk, mindenféle csoportokban szó volt már róla, mi discordunkon is. Illetve a másik Wyrex nevű egyed, melynek a bőréből megmaradt egy tenyérnyi darab, erre mondják, hogy a cáfolhatatlan bizonyíték a tollakkal szemben. Egy tenyérnyi bőr. Ami lehet, hogy teknős bőr. Révén elég sok teknőst találtak mellette, illetve ha igaz a pletyka, akkor tollat is. No igen, de az ő, vagy más dínó tollát? Szóval elég sokan beindultak, hogy T. rex toll lesz publikálva. Ennek örömére Palmert betalálták, hogy háhá, kezdheti elölről, feleslegesen dolgozott olyan sokat, stb.. Kicsit kiakadt a Twitterén, hogy fejezzék már be.


Saurian esetén ezt a nagyon lokálisan leszűkített dolgot, hogy "azt ott és akkor nem találtak", nem értem. Akkor Dakotaraptor sehol máshol nem élt? Leptoceratops és az Alvarezsauria nem fér bele? T. rex esetén tényleg belementek az awesombro-knak való megfelelési kényszerbe? Látszik, milyen szakembereket meghazudtoló munkát tudnak végezni, pl. Anatosaurus vagy Pachycephalosaurus esete. Meg úgy általánosságban az egész játék leszimulálná az ökológiát. Itt is igaz az, hogy minél pontosabb munkát végeznek, annál fájóbbak a hibák/hiányosságok, mint nekem a Prehitoric Kingdom esetén. Holott a PK hitelesség terén fényévekkel veri a JWE-t, mégis PK-tól jobban fájnak olyan dolgok elrontása, mikről a JWE még csak nem is hallott.


Összegzés
Jó játék lesz? Mihez viszonyítva. Rétegjáték lesz még a társaihoz (Archotek, Isle, BoB, PoT) mérten is. Viszont ezeknél sokkal reálisabb képet fog adni egy ökológia működéséről. Azt hogy javaslom-e, hogy most megvásárolja valaki is… nem tudom. Jelenleg pár óránál több nincs benne, multiplayer sincs még. Majd valamikor nagyon is pofás, jó kis játék lesz. Ellenben, most megvett példány segítség a fejlesztőknek. Bár írásomban elég sok kritika érte a játékot és a fejlesztőket. Viszont ha más játékok, vagy legyen inkább dokumentum filmek ezt a hitelességi szintet hoznák, akkor elégedett lennék. Tehát a Steam-es 3 csillagos értékelése nagyon korai, én részemről 4,5 lenne az alapján mire lehet számítani.



Források:
Maga a játék
Hivatalos Discord szerverük
https://sauriangame.squarespace.com/
https://sauriangame.fandom.com/wiki/Saurian_Wikia


1 megjegyzés:

  1. Igéretes játék ez a Saurian szerintem is, de egyelőre még kiforratlan. Nagyon remélem, hogy ahogyan egyre többen próbálják ki a játékot, a fejlesztők egyre több visszajelzésre tudnak építeni, meg hát ugye az anyagilag is, minél népszerűbb a játék, annál több pénz lesz a fejlesztésre. Ezt a tollatlan Tyrannosaurusos dolgot nem értem, de még így is a legpontosabb őslényes játék. Én bízom benne, hogy pár év múlva sokkal "játszhatóbb" lesz.

    VálaszTörlés