2014. július 2., szerda

ParaWorld




Remélem a kép felcsigázta a „nézőt”. Hm, vagy az olvasó jelöltet.

Tehát mi is a ParaWorld?




2006 több okból is fontos év volt számomra. Megjött az eszem a 2006-os események után. Ám a másik, hogy két játék is akkor jött ki, mit piszkosul vártam. Gothic3 és a ParaWorld.


Tehát mi is eme játék? Őslényes stratégiai játék. Bizony ám. Bár nem ilyen egyszerű a képlett, hogy beidomított őslényekkel ledózeroljuk az ellenséges törzs táborát egy kitalált világban. Hohó! De nem ám. Egyik főhős bizony hazánk fia. Játék pedig egy másik dimenzióban játszódik. Hogyan kerülnek át főhőseink? Igen elég komoly SPOILER lesz az egész cikk. Már jó rég megjelent a játék, tehát… igen.

Tehát három főhős mind tudós, kutatásaik során komoly felfedezéseket tettek, de a tudományos világ le se tojta. (Repülő Spagetti Szörny jelenség. – Későbbi cikkemben szó lesz róla.) Ezért egy kétes szervezethez fordulnak, a SEAS-hez. És ezzel belekerülnek a lecsóba. SEAS átjutatja őket a ParaWorld-be ahol sikerül „elkóborolniuk” törzsi vitákba kerülni, végül megmenteni a világot. Persze ennél kicsit komplikáltabb és nem sima őslényes világ ez.


Játék világa

Sok értékelést és kritikát olvastam a játékokról. A lényeg az, hogy összekapott, logikátlan, kronológiailag tele van hibával stbstb… FENÉT!
Játék világa jól össze van tákolva. Tény, hogy ahhoz, hogy jól értsük mi mért is van, ahhoz el kell olvasni a játékban a leírásokat. (F1 lenyomásával elérhető.) Fontos úgy nézni a játék világát, hogy ez egy másik dimenzió ahol az alapvető természeti törvények is másmilyenek. A műanyagok pl. nagyon gyorsan lebomlanak, elektromosság alig van illetve nehezen előállítható. Az emberek több száz évig élnek, ama emberek is, akik a mi világunkból mentek át.
Létezik mágia. Ámbár nincsenek tűzlabdát dobáló varázslók. Mágia lekorlátozódik a papok és druidák gyógyítására illetve a sámánok felélesztés képességére. No meg a Fő Druida (hős) kis zöld valamijeire miket a botjából ereget ki az ellenségre. No meg persze személy szerint nagyot néztem egy pályán.

Legyőztem az ellenséget és jött egy kis videó, miben mutatják az ősi romot és a sírokat. „Ugyan, tuti nem jönnek élőholtak. Az már…” Mire ezt kigondoltam a videóban kinyílt a rom ajtaja és kimasírozott rahedli sok zombi jó nagy phelyszékkel. (Igen tudom, hogy fejsze, de Istenkirálymegapró helyeken phelysze a helyes írásmód.) Ja és persze a sírokból is kimásztak. – Igen. Ez azért bizarr volt. Főhőseink is kiakadtak egy kicsit, hogy ez mégis mi. Ám mielőtt bárki azt gondolná, hogy a zombi sereg Tyrannosaurusok általi lemészárlása a tundrán elég volt a pálya teljesítéséhez. Az téved. Ezután jöttek az életre kelő szobrok. Végül a 20 méter magas gólemek mik agyon akarnak minket hatalmas pörlyeikkel csapni.
Megjegyzendő, hogy a játékban vannak érdekes karakterek illetve hősök. Ilyen pl. Nikolaj Taslow, akinek a valós megfelelője Nicola Tesla. Vagy maga Darwin, ki itt James Warden néven fut. Egyértelmű, hogy ők azok, ám a készítők valamiért fiktív neveket adtak nekik. (Igen, ők is itt élnek a ParaWorld-ben, hála a SEAS-nek.)



SEAS katonák
Ez még semmi amúgy. A játék világában három őshonos népcsoport van. (plusz egy minek csak a romjait látjuk) Homoklovasok, ők amolyan néger/arab nomád nép. Északiak, kizárásos alapon viking/germán népség, ők nagyrészt ősemlősöket alkalmaznak. Végül a sárkány klán, ők amolyan japán féleségek. (Szal rokonék…)
Északiak és a sárkány klán pedig tud mechanikus egységeket létrehozni. Északiak főleg ostrom tankokat. A sárkány klán pedig… hát lángszórós háromkerekű bambuszmotor. – Szerintem a lényeget ezzel elmondtam. Érdekes mikor bambuszból készült ostromtank robog egy Saltosaurus mellet, min hát… ilyen rakétás katonák vannak. Akkor jöjjön a Spoiler alőrt extra!


Őslények+steampunk+viktoriánus filing 

Ezzel megkaptuk a játékot, mikor magával a SEAS-el csapunk össze. Mivel már a viktoriánus korban is ismerték eme világot, és mivel eme világban az ember tovább él, így hát Ő Feleslegességének letűnt korából vannak itt felfedezők, katonák, és miegymások, akik bizony meg akarják hódítani eme világot meg más őrültségre is készülnek. A legjobb technológiát használják, mit eme dimenzió enged. Mivel elektromosság alig áll rendelkezésre, műanyag pedig lebomlik piszok hamar. Így a viktoriánus kort időző SEAS gyalogosok mellet böszme nagy gőzmeghajtású EXO egységek menetelnek.
Bár számomra ismét nagyon furcsa mikor acélból készült hajót széttépnek Kronosaurusok. Igen, ez ami szerintem nagyon is hangulatos, főleg a játék grafikai módszereivel és zenéjével. Mikor a SEAS seregeivel csapnunk össze. Steampunkos gőz exoruhák az őslények ellen. Elborult egy játék. (De Disney filmnek simán jó lenne eme alapanyag.)


Grafika és zene

Zene szerintem piszok hangulatos. Jól eltalálták.
Grafika pedig illik a játékhoz. Tény, hogy vannak grafikai bugok, no meg egyes egységek mozgás animációja nem simul jól a környezetbe és olyan mintha csúsznának a talajon. Ez van, még megemésztem. Viszont ami a zenével egyűt nagyon jó, azok ama megoldások, mint amikor egy egység speciális támadást hajt végre, az ahhoz tartozó fény efekt, vagy mikor meg hal egy egység. Nem simán eldől, hanem társul mellé egy fény efekt. – Ez nem egy „húdekomolyanepikus” játék. Grafikai megoldásoknak hála inkább meseszerű.


Játék mechanika

Három nép nem sokban tartalmaz eltérést. Tény, hogy igazából jelentős eltérések vannak. Mégis azért írtam, hogy nem sokban tartalmaz eltérést, mert eme eltérések hamar kitanulhatóak.
Amik az eltéréseket okozhatják komolyabban az a hősök szintjei. Taslow négyes szinten pl. lehetővé teszi a homok lovasoknak a játék legbrutálabb őrtornyának építését, mikkel szinte bevehetetlen erődöt építhetünk. Ez ott érdekes, hogy eme nép védelmi épületek terén pont, hogy a leggyengébb, mégis egy hős négyes szinten máris legjobbá teheti őket.
Erőforrásokból nem lehet akármennyit bezsákolni, megfelelő épületekkel tudjuk a raktárkapacitásunkat növelni. Nyersanyagok terén négy féle van. Élelem, ehhez vadászni, bogyót szedni, halászni illetve gazdálkodni kell. Fa, hát na vajon honnan lehet fát szerezni? Harmadik pedig a kő, ez a legértékesebb. No igen a negyedik, az pedig a „koponya” mi tapasztalati pontnak felel meg. Ellenséges egységek, vagy vadállatok leöléséért jár. Fejlesztésekhez van rájuk szükség.
Másik fontos játékmechanika, hogy csak 52 egységünk lehet. Ezek öt szintbe vannak beskatujázva. A T-rex titán pl. eleve négyes szintű. Maximálisan pedig csak négy titáunk lehet. (Három négyes és egy ötös szintű.) Bal oldalt, mint a képeken, van egy panelünk mi minden egységet szintjének megfelelően megjelenít. Itt még át is rendezhetjük, hogy mi hol legyen. Nevezhetjük akár gyors parancsnoki panelnak is. Kevés egységgel gazdálkodhatunk, de azzal taktikusan kell és eme panel révén ezt maximálisan kijátszhatjuk. Továbbá a szintes beosztásnak hála nem fordulhat elő, hogy a 40 titán egység lerohan minket, mert csak max 4 lehet egy félnek.

Koponyákkal az egységeket is fejleszthetjük, így szintet lépnek, ha a következő szinten van hely a panelon. Ekkor az életerejük visszatöltődik. Csatában nagyon praktikus, főleg, hogy így minden egység életerejét láthatjuk.
Ezen felül gyűjthetünk kincseket! Kincseket bármilyen szárazföldi egység fel tud venni. Míg valamely egységünknél van a kincs, addig hatását megkapjuk. Kincs lehet Poszeidón kalapja (erősebb hajók), egy inkubátor (gyorsabban képződnek az állati egységek) és így tovább. Érdemes a pályákat átkutatni értük.




Három ujjú T-rex… de legalább a SEAS hús ízlik neki.


A legfontosabb pedig…

Az őslények!
Hogy is mondjam… pofásak. Külön tetszik, hogy a játék a Tyrannosaurust 15 méteresre írja. ÁM AKKOR MONDJA EL VALAKI, HOGY A TRICERATOPS MI 9 MÉTERES ÉS ÍRJA IS A JÁTÉK… AZ MÉRT NAGYOBB MINT A REX?! 9 MIÓTA TÖBB MINT 15?!!?!?!?
Tollakat pedig ne is keressetek. Számos anatómiai és viselkedésbeli hiába van. Jó sok, naaaagyon sok. Ám egy dolog! A titán egységek méretébe ne kössön bele senki. Igen 20 méternél nagyobb a T-rex titán, de ott van hogy titán. Direket van úgy felturbózva, hogy túl nagy legyen. Nem is tudom… túl sok Mario gombával etették.




Lehet, hogy nincs tolluk de… de… TitanLizard kolléga mindjárt bevadul, hogy pucéran lubickol a jeges vízben eme jószág. (Mert igen, tud úszni.)



Ami miatt nem ajánlott mindenkinek

Valaki azt mondta nekem, hogy a játék gagyi, mert túl hosszú a bevezető, az oktató mód. Ami érdekes, mert egyik ismerősöm az oktató módot követő első rendes pályán már elvérzet. Könnyű módban ledózerolta az ellenség. Másik ismerősöm, pedig az ezt követő pályán volt képtelen áttörni az ellenség védelmét, persze könnyű módban.
Vagyis én azt vettem észre, hogy a játék nem könnyű egyeseknek. Ha nem érez rá az ember a játék ritmusára, akkor könnyen veszít. Sőt, nem kell izgulni, a nagy termetű ragadozókat a munkásaink nem tudják legyőzni. Sőt, nagyragadozók ellen erősebb egységeket ajánlott küldeni. Tehát a vadvilág is az ellenségünk ilyen szempontból.
Erősen le van korlátozva az egység szám és persze nem egy az egy elleni harcok szoktak lenni, tehát az ellenség is túlerőben van. Bár amikor már van titán egységünk akkor már jóval könnyebb a játék. Kivéve az utolsó előtti pálya. Igen ez a szép nagy tüzérségi ágyú onnan van.

8 megjegyzés:

  1. Jó játék néhány hibával, amik viszont rohadt sokat tudnak rontani a játékélményen emlékszek az egyik pályán meghaltak a hőseim, mire legyőztem az ellenséget már minden hely foglalt volt a parancsnoki panelen de a játék azt kérte hogy 4 hőssel menjek egy bizonyos pontra, hogy vége legyen a pályának még szerencse hogy találtam egy vad Allosaurust amivel kinyírattam pár egységemet hogy a helyükön újra tudjam éleszteni a hősöket. A Játékba viszont sok jó dolgot is kitaláltak Brachi szállító tele íjászokkal, mozgó erőd, a mozgó kikötő is nagyon látványos volt, meg T.Rex titánokkal szétverni az ellenség táborát felemelő volt. Amúgy én úgy értelmeztem akkoriban, hogy a méreteket a vadállatokra írja nem a harciasítót egyedekre.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vadállatokra írják a méretet. Éppen ezaz. A vad 9 méteres Triceratops hosszabb és magasabb, mint a vad 15 méteres T-rex. Szóval amit írtam az továbbra is fent áll.
      És Delete gomb. Ha megnyomod akkor a kijelölt egységed kipurcan. Ez a legtöbb RTS-ben, így itt is így van.

      Törlés
    2. jó lett volna tudni a deletéről. A vadállatokat meg annyira nem méregettem, azt hittem jó a méretarány.

      Törlés
  2. Tollatlanul a hideg vízben úszkáló valami???!!! MI EZ? EZ MI EZ??? MEGCSÁKLYÁZNI!!!! ELSÜLLYESZTENI JACK HORNER PURGATÓRIUMÁBA!!!!

    VálaszTörlés
  3. Nos, miután kipróbáltam a játékot elmondhatom, hogy a játék nagyon király, sőt, egy remaket is megérne. Mégvalami...csak nállam Béla András Benedek az egyik főszeteplő neve?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem csak nálad, az F1 lenyomásával előhozhatod a súgót ott részletesebb leírások vannak.

      Törlés
    2. Igen magyar a főszereplő. Csak hát családnév nem jutott neki.

      Törlés