Mi
vitt rá, hogy kipróbáljam? Várakozás a PK-ra, kínok kínja közt szemezgetést az
őslényes parképítős játékok perifériájából. Mert ugyanis a Zoo Tycoon első részét
unalomig játszottam ismét. Jagged Fang Designs kiadott új fajai egy ideig
feldobták a JPOG-t, de messze még a JPAOG. Zoo Tycoon 2… hagyjuk.
Mezofosikáért… khm Mesozoicáért fizessen a halál. (Úgy hogy utána olvastam,
hogy jött létre a játék, kamucéggel Kickstartereztek, perrel fenyegetőztek.
Dakotaraptor balhé. stb-stb.) Wildlife Park... elég volt 5 perc játék, hogy
rájöjjek, inkább Zoo Tycoon 2. Végül beugrott: Dino Island.
Mindig
is taszított a grafikája, ezért nem próbáltam ki soha. Ellenben a Wildlife Park
2 hiába reálisabb, mint a Zoo Tycoon 2, a játékmenete miatt mégis az utóbbit
tartom jobbnak. Ízlések és pofonok. Tegyünk egy próbát.
Először
is le kell tisztázni egy tényt. Dino Island és Jurassic Park: Operation Genesis
közt körülbelül egy év a különbség. Előbbi 2002-es, utóbbi 2003-as. Többször is
össze fogom őket hasonlítani, de az összehasonlítgatásban más későbbi vagy épp
előbbi állatkert managment játékokat nem fogok jelentősebben bevonni.
Kezdjük
a legelején. A grafika borzalmas! Vagy éppenséggel rajzfilmesen karikatúrás.
Mielőtt játszottam volna a játékkal a véleményem az volt, hogy a grafika
idétlen, ocsmány és igénytelen. Most az, hogy rajzfilmesen idétlen, tehát a
véleményem javult. Az állatok kinézetével nincs már bajom (leszámítva hogy T. rex-nek három ujja van, Veloci, Deino és Troodon sarlós karma hiányzik), de az emberekével
igen és az animációjukkal is.
Játékmenet sokkal egyszerűbb, mint a JPOG esetén, két olyan dolgot leszámítva ami
nincs a JPOG-ban. Az állatoknak nincs limitált élettartama. (tudtommal, másik
állat megölheti őket és éhen is halhatnak) A dínók tevékenységi köre leszűkül
az evésre, alvásra, némi mászkálással. Az agresszívabb fajok/hibridek esetén
másik állat gyepálására. Nincs olyan, hogy kitörnek a kifutóból, így látogatók
felfalása sincs a listán. Csak úgy, mint a JPOG esetén kerítést nem lehet
átlósan húzni, sőt. Nem is úgy működik a kifutók felhúzása. Az egész
négyszögletű kifutót egyszerre húzzuk fel, nem külön-külön az oldalakat. (Ilyen
opció amúgy van a ZT2-ben is, de ott jobban kezelhető.) Így bizony elsőre
furcsa és zavaró lesz, de hozzá lehet szokni, idővel. Kifutóra kattintva pedig
kifutó mellé el kell helyezni kilátókat, erről nézhetik meg a látogatok az
állatokat.
Sajnálatos
módon a beépíthető terület nem csak limitált, de össze-vissza van szabdalva.
Csak sík területre építhetünk. Utat húzhatunk speciális esetben előre
kialakított lejtőn/emelkedőn, ami két sík beépíthető területet köt össze. Nincs
terraformálás, nem lehet dombokat eltüntetni, vagy létrehozni. Sőt! A
hétköznapi surmó mezei zsurlók is az építkezéseink útját fogják állni. Két féle
kerítést húzhatunk fel. Egyik ami a kifutó kerítés, másik ami a show kerítése.
Kifutók kerítésére lehet etetőket rakni, amik egy kapurendszerből és egy
virágos etetőtálkából állnak. Ide hordják a „jómunkásemberek” a farmról a
takarmányt/jószágot talicskában.
Minden dínónak megvan a kedvenc étele, ezek
őket jobban laktatják. Virág, gyümölcs, tök, dinnye (azzal nagyon jól lehet
lakni…), széna, strucc, kecske, birka, tehén és disznó. Nem tudom mit adtak az
élő zsákmányállatoknak, hogy mereven tágra nyílt szemekkel állnak az
etetőtálkában és nem futnak el… Amikor elkezd belőlük falatozni az egyik dínónk
akkor pedig darabról darabra elfogynak. Nincs vér… és ami a csonkokból látszik
az… az zöld. Azt hittem először, hogy német játék. Nem német, francia játék. (De a Hasbronak is van hozzá köze.)
Épületek
terén egyszerre szegényes a fantázia és eléggé túlmegy egy dínó parkhoz mérten.
Étterem, ami egy fán van az oké, étterem ami egy T. rex fejet formáz az illik
ide, étterem ami egy vidéki paraszt viskó. Itt kezdődnek a gondok. Vannak
éttermek, kis standok, ajándékboltok, parkok, dekorációk és ilyen „attrakciók”.
Kategóriákon belül van 5 épület. Esetek többségében oké, illik vagy elfér egy
dínó park esetén. De teszem fel a kérdést: Mit keres itt szellempalota
(kísértett járta ház) vagy ajándékbolt címszó alatt ócskás? Ó tényleg, ez
utóbbi kettőt a huligánok kedvelik. Építhetünk farmot, amin egyszerre öt „jómunkásembert”
foglalkoztathatunk. Farmról tolják el talicskában a takarmányt/jószágot a
dínóinknak. Portálat pedig ki ne hagyjam. Úgy van, építhetünk portálkapukat,
amikkel megkönnyíthetjük a látogatók és a „jómunkásemberek” dolgát.
Játék
nehézségétől függően különböző látogató típusok jönnek a parkunkba. Egyszerre
csak hatféle lehet. Látogató típusok a teljesség igénye nélkül pl. Tudós, nekik
minden nem hibrid dínó tetszik. Gyerekek, nekik a cuki dínók tetszenek, a T.
rex pl. nem. Baromi hihető mi? Vannak itt gazdagok, na ők már finnyásabbak. No
meg a feljebb említett huligánok is. HULIGÁNOK! Ki az a kretén aki huligánokat
enged be egy őslényparkba?! Az hogy meccs után szétverik a fél várost egy
dolog! De egy őslénypark felét, ha szétverik, akkor a másik felét nem azért nem
fogják, mert megunják, hanem mert felfalják őket. „De itt nincs foci meccs!” –
Mondhatnánk. Ja, de mint írtam kétféle kerítés van. Egy ami a kifutókat
szegélyezi és egy ami showkat. Huligánjaink garantáltan több táborra oszlanának
mely dínónak szurkolnak. A vesztes tábor bánatában kezd rombolni, a nyertes
örömében. KIRÁLY! Huliganossic Park! Képzeljétek el, hogy a Jurassic World nem
azért dől be, mert nem képesek azonnal megnézni műholdról, hogy hol van az
Indominus, vagy hogy képtelenek az ACU katonák célozni. Nem. Pachycephalosaurus
show után egyszerűen csak a huligánok SZÉTVERIK A PARK FELÉT. Másik felét meg
az elszabadult állatkák.
Szerencsére
a játékban a huligán típusú látogatók nem kezdenek huligánkodni. Csupán csak
WTF, hogy huligán. (Én szimplán nem engednék huligánokat őslényparkba.) De térjünk
rá a Show-ra. Három féle show műsor lehet. Időmérő futam, harc és ilyen zúzás.
Időmérő esetén célig versenyeznek az állataink. Harc esetén igen, egymás
torkának kell őket uszítani. Zúzás esetén pedig zúzzák szét a tereptárgyakat.
Vannak előre készített show-k, de sajátot is készíthetünk. Természetesen
ezekhez is kell kilátótornyokat építeni. Lehet csapatmérkőzést alkotni vagy
mindenki-mindenki ellent, ami max 4 állatot jelent vagy 4 csapatot, de lehet
olyat is hogy csapat egy ellen. Talán a játék rajzfilmes bugyutasága miatt van,
vagy csak nem készítették el jól, de nálam volt olyan, hogy két egymással
harcoló ragadozó lefeküdt aludni.
Ez
volt az egyik, amit nem tartalmaz a JPOG. Ez nem nagy szám, meglennénk nélküle.
Ellenben a hibridek készítése! Kezdjük az alap 20 fajjal, mi játék kezdése után
azonnal elérhető és csak pénztálcánk szabhat határt:
- Coelophysis
- Deinonychus
- Troodon
- Velociraptor
- Allosaurus
- Giganotosaurus
- Tyrannosaurus
- Pelecanimimus
- Brachiosaurus
- Diplodocus
- Saltasaurus
- Pachycephalosaurus
- Protoceratops
- Triceratops
- Ankylosaurus
- Kentrosaurus
- Stegosaurus
- Hypsilophodon
- Iguanodon
- Parasaurolophus
Játékban
lehetőségünk van a már meglévő állatot klónozni. A klónt pedig elhelyezhetjük a
parkban vagy a limitált férőhelyes fagyasztóba tehetőjük későbbi használatra. A
„fagyasztót” én a „hibridjeim” biztonsági mentésére használom.
Ahhoz
hogy hibridet kreálhassunk ki kell választani két meglévő állatot, belőlük lesz
a hibrid. Stegosaurus és Triceratops első keresztezésére nem lesz a végeredmény
Stegoceratops. Egy ilyen semmilyen állatot kapunk. Eme hibridet is kell még
keresztezni. Mire sikerült Stegoceratopsot előállítanom, addigra baromi sok
keresztezés történt meg, kínomban még Kentrosaurust is bevontam a
keresztezésekbe. Végeredményben lett Stegoceratopsom és Kentroceratopsom is…
Hibridizálásnál van lehetőségünk belenyúlni a készülő állat paramétereibe.
Legyenek ezek testi jegyek, vagy pár tulajdonság. Testi jegyek is befolyásolják
az állat tulajdonságait. Ilyenek pl. az erő, kitartás, intelligencia
agresszivitás vagy a cukiság. Ezektől pedig függ, hogy mely látogató típus
fogja kedvelni.
Még
egy opció az állatunk kinézetének megváltoztatására a besugárzás. Ebből három
féle van. Az első kevés életerőt vesz le, ez tüskéket, tollakat, pajzsot,
buzogányt stb.-t eredményezhet. Igen, Triceratopson használva elveszi nagy
eséllyel a pajzsát és szarvait. Második már több életerőt vessz le, ez új fajta
színt adhat. Harmadik hát… Frankenstein színt is adhat, mintha különálló
egyedekből rakták volna össze. Annyira sok értelme nincs és nagyon sok életerőt
von le. Több besugárzást is végrehajthatunk egy állaton, addig sugározhatjuk
akár, míg meg nem hal.
Én
személy szerint eme hibrid készítéssel próbáltam játékban nem szereplő valós
dínókat alkotni. El lehet vele szórakozni, de pl. Spinosaurust esélytelen.
Sajnos egy parkban létrehozott hibridjeinket nem tudjuk másikba átvinni. Eme
hibridizálás adja szerintem a játék sava-borsát.
Összegzés:
Nekem
a játék sokkal jobban tetszik, mint a Wildlife Park 2-3. De a ZT2 színvonalát
nem éri el. Amivel ténylegesen össze kell hasonlítanom az a JPOG. Hibridizáció
miatt sokkal több állat van benne végül is, mint a JPOG-ban. Ellenben sokkal
szűkebbek a játéktér kihasználására adott lehetőségek, holott a JPOG sem osztja
ezeket olyan bőséggel. Ha annak idején került volna a kezembe a JPOG mellet,
biztos elszórakoztam volna vele azért.
Gyerekes
a grafika, abszolút nem véres. Minimális erőszak van benne, mint mikor kis
macskák harcolnak. Illetve ennél kicsit több, a vesztes kis cica angyalkává
változik.
Tudom
ajánlani olyanoknak akiknek gyenge gépük van. Olyanoknak meg főleg, akiknek a
JPOG-ban található vér is túl sok. Mai gyerekeknek szánt rajzfilmek eme
játéknál sokkal brutálisabbak.
Pár
jó tanács
Két
ragadozót még ugyanabból a fajból sem jó egy kifutóba tenni, mert angyalkává
változtathatják egymást. Növényevők közül a Triceratops és az Ankylosaurus miknél
megfigyeltem, hogy hajlamosak megtámadni a többi növényevőt. A Pelecanimimus, Hypsilophodon
és Protoceratops esetén ez azonnal halálos is lehet. Így őket célszerű külön
tartani. Esetleg hibridizálós rendszerrel békésebb Triceratops és Ankylosaurus
kitenyésztése sem rossz ötlet, amennyiben minden növényevőt együtt tartanánk.
Missiókról
nem ejtettem szót, nem nehezek annyira. Bár nekem az utolsót nem volt türelmem
megcsinálni. Lehet rosszul vettem észre, de mintha a show-khoz a missziók
teljesítése plusz dolgokat adna.
Farmok
esetén hiába lehet 5 embert alkalmazni, úgy vettem észre, hogy nem nagyon
hajlandóak jó párszor tovább menni egy bizonyos pontnál, inkább a farmon
megvárják ama pont előtti kifutók etetési időit, hogy vigyenek oda élelmet. Ama
ponton túl lévő kifutókban lévő állatok meg éhen murdelhetnek. Ez nem távolság
függvénye, mert volt olyan, hogy szinte ott volt a farm mellet a kifutó és nem voltak
hajlandóak oda vinni kaját az állatnak. Inkább célszerű több tanyát építeni pár
munkással jól szétosztva a parkban, mint néhányat, de teljes munkaerővel
foglalkoztatva.
A
játék főkönyvtárában nézelődtem kicsit. Sajnos csak egy átírásra jöttem rá. Ez
a hibridizálást és besugárzást teheti könnyebbé nekünk.
Megtalálása:
Strategy
First\Dino Island\Data\Design\laboratory
Itt
egy ini van összesen a laboratory.ini – ebben lehet pár dolgot átírni. Persze
mint minden átírásos mókánál, csináljatok biztonsági mentést!
RadiationDamage=
minél kisebb a szám, annál kisebb
sebzést kap be az állat a besugárzásnál
[COST]
Ez
alatt található számok átírásával lehet variálni a különböző költségeket a
laborban.
Játékhoz készült illetve a missziók közti kis filmeket ki ne hagyjam.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése