2018. március 9., péntek

Dino Island, avagy: Nem is olyan rossz, mint amilyennek tűnik



Mi vitt rá, hogy kipróbáljam? Várakozás a PK-ra, kínok kínja közt szemezgetést az őslényes parképítős játékok perifériájából. Mert ugyanis a Zoo Tycoon első részét unalomig játszottam ismét. Jagged Fang Designs kiadott új fajai egy ideig feldobták a JPOG-t, de messze még a JPAOG. Zoo Tycoon 2… hagyjuk. Mezofosikáért… khm Mesozoicáért fizessen a halál. (Úgy hogy utána olvastam, hogy jött létre a játék, kamucéggel Kickstartereztek, perrel fenyegetőztek. Dakotaraptor balhé. stb-stb.) Wildlife Park... elég volt 5 perc játék, hogy rájöjjek, inkább Zoo Tycoon 2. Végül beugrott: Dino Island.
Mindig is taszított a grafikája, ezért nem próbáltam ki soha. Ellenben a Wildlife Park 2 hiába reálisabb, mint a Zoo Tycoon 2, a játékmenete miatt mégis az utóbbit tartom jobbnak. Ízlések és pofonok. Tegyünk egy próbát.


Először is le kell tisztázni egy tényt. Dino Island és Jurassic Park: Operation Genesis közt körülbelül egy év a különbség. Előbbi 2002-es, utóbbi 2003-as. Többször is össze fogom őket hasonlítani, de az összehasonlítgatásban más későbbi vagy épp előbbi állatkert managment játékokat nem fogok jelentősebben bevonni.
Kezdjük a legelején. A grafika borzalmas! Vagy éppenséggel rajzfilmesen karikatúrás. Mielőtt játszottam volna a játékkal a véleményem az volt, hogy a grafika idétlen, ocsmány és igénytelen. Most az, hogy rajzfilmesen idétlen, tehát a véleményem javult. Az állatok kinézetével nincs már bajom (leszámítva hogy T. rex-nek három ujja van, Veloci, Deino és Troodon sarlós karma hiányzik), de az emberekével igen és az animációjukkal is.


Játékmenet sokkal egyszerűbb, mint a JPOG esetén, két olyan dolgot leszámítva ami nincs a JPOG-ban. Az állatoknak nincs limitált élettartama. (tudtommal, másik állat megölheti őket és éhen is halhatnak) A dínók tevékenységi köre leszűkül az evésre, alvásra, némi mászkálással. Az agresszívabb fajok/hibridek esetén másik állat gyepálására. Nincs olyan, hogy kitörnek a kifutóból, így látogatók felfalása sincs a listán. Csak úgy, mint a JPOG esetén kerítést nem lehet átlósan húzni, sőt. Nem is úgy működik a kifutók felhúzása. Az egész négyszögletű kifutót egyszerre húzzuk fel, nem külön-külön az oldalakat. (Ilyen opció amúgy van a ZT2-ben is, de ott jobban kezelhető.) Így bizony elsőre furcsa és zavaró lesz, de hozzá lehet szokni, idővel. Kifutóra kattintva pedig kifutó mellé el kell helyezni kilátókat, erről nézhetik meg a látogatok az állatokat. 

Sajnálatos módon a beépíthető terület nem csak limitált, de össze-vissza van szabdalva. Csak sík területre építhetünk. Utat húzhatunk speciális esetben előre kialakított lejtőn/emelkedőn, ami két sík beépíthető területet köt össze. Nincs terraformálás, nem lehet dombokat eltüntetni, vagy létrehozni. Sőt! A hétköznapi surmó mezei zsurlók is az építkezéseink útját fogják állni. Két féle kerítést húzhatunk fel. Egyik ami a kifutó kerítés, másik ami a show kerítése. Kifutók kerítésére lehet etetőket rakni, amik egy kapurendszerből és egy virágos etetőtálkából állnak. Ide hordják a „jómunkásemberek” a farmról a takarmányt/jószágot talicskában.

Minden dínónak megvan a kedvenc étele, ezek őket jobban laktatják. Virág, gyümölcs, tök, dinnye (azzal nagyon jól lehet lakni…), széna, strucc, kecske, birka, tehén és disznó. Nem tudom mit adtak az élő zsákmányállatoknak, hogy mereven tágra nyílt szemekkel állnak az etetőtálkában és nem futnak el… Amikor elkezd belőlük falatozni az egyik dínónk akkor pedig darabról darabra elfogynak. Nincs vér… és ami a csonkokból látszik az… az zöld. Azt hittem először, hogy német játék. Nem német, francia játék. (De a Hasbronak is van hozzá köze.)

Épületek terén egyszerre szegényes a fantázia és eléggé túlmegy egy dínó parkhoz mérten. Étterem, ami egy fán van az oké, étterem ami egy T. rex fejet formáz az illik ide, étterem ami egy vidéki paraszt viskó. Itt kezdődnek a gondok. Vannak éttermek, kis standok, ajándékboltok, parkok, dekorációk és ilyen „attrakciók”. Kategóriákon belül van 5 épület. Esetek többségében oké, illik vagy elfér egy dínó park esetén. De teszem fel a kérdést: Mit keres itt szellempalota (kísértett járta ház) vagy ajándékbolt címszó alatt ócskás? Ó tényleg, ez utóbbi kettőt a huligánok kedvelik. Építhetünk farmot, amin egyszerre öt „jómunkásembert” foglalkoztathatunk. Farmról tolják el talicskában a takarmányt/jószágot a dínóinknak. Portálat pedig ki ne hagyjam. Úgy van, építhetünk portálkapukat, amikkel megkönnyíthetjük a látogatók és a „jómunkásemberek” dolgát.

Játék nehézségétől függően különböző látogató típusok jönnek a parkunkba. Egyszerre csak hatféle lehet. Látogató típusok a teljesség igénye nélkül pl. Tudós, nekik minden nem hibrid dínó tetszik. Gyerekek, nekik a cuki dínók tetszenek, a T. rex pl. nem. Baromi hihető mi? Vannak itt gazdagok, na ők már finnyásabbak. No meg a feljebb említett huligánok is. HULIGÁNOK! Ki az a kretén aki huligánokat enged be egy őslényparkba?! Az hogy meccs után szétverik a fél várost egy dolog! De egy őslénypark felét, ha szétverik, akkor a másik felét nem azért nem fogják, mert megunják, hanem mert felfalják őket. „De itt nincs foci meccs!” – Mondhatnánk. Ja, de mint írtam kétféle kerítés van. Egy ami a kifutókat szegélyezi és egy ami showkat. Huligánjaink garantáltan több táborra oszlanának mely dínónak szurkolnak. A vesztes tábor bánatában kezd rombolni, a nyertes örömében. KIRÁLY! Huliganossic Park! Képzeljétek el, hogy a Jurassic World nem azért dől be, mert nem képesek azonnal megnézni műholdról, hogy hol van az Indominus, vagy hogy képtelenek az ACU katonák célozni. Nem. Pachycephalosaurus show után egyszerűen csak a huligánok SZÉTVERIK A PARK FELÉT. Másik felét meg az elszabadult állatkák.

Szerencsére a játékban a huligán típusú látogatók nem kezdenek huligánkodni. Csupán csak WTF, hogy huligán. (Én szimplán nem engednék huligánokat őslényparkba.) De térjünk rá a Show-ra. Három féle show műsor lehet. Időmérő futam, harc és ilyen zúzás. Időmérő esetén célig versenyeznek az állataink. Harc esetén igen, egymás torkának kell őket uszítani. Zúzás esetén pedig zúzzák szét a tereptárgyakat. Vannak előre készített show-k, de sajátot is készíthetünk. Természetesen ezekhez is kell kilátótornyokat építeni. Lehet csapatmérkőzést alkotni vagy mindenki-mindenki ellent, ami max 4 állatot jelent vagy 4 csapatot, de lehet olyat is hogy csapat egy ellen. Talán a játék rajzfilmes bugyutasága miatt van, vagy csak nem készítették el jól, de nálam volt olyan, hogy két egymással harcoló ragadozó lefeküdt aludni.




Ez volt az egyik, amit nem tartalmaz a JPOG. Ez nem nagy szám, meglennénk nélküle. Ellenben a hibridek készítése! Kezdjük az alap 20 fajjal, mi játék kezdése után azonnal elérhető és csak pénztálcánk szabhat határt:
  1. Coelophysis
  2. Deinonychus
  3. Troodon
  4. Velociraptor
  5. Allosaurus
  6. Giganotosaurus
  7. Tyrannosaurus
  8. Pelecanimimus
  9. Brachiosaurus
  10. Diplodocus
  11. Saltasaurus
  12. Pachycephalosaurus
  13. Protoceratops
  14. Triceratops
  15. Ankylosaurus
  16. Kentrosaurus
  17. Stegosaurus
  18. Hypsilophodon
  19. Iguanodon
  20. Parasaurolophus



Játékban lehetőségünk van a már meglévő állatot klónozni. A klónt pedig elhelyezhetjük a parkban vagy a limitált férőhelyes fagyasztóba tehetőjük későbbi használatra. A „fagyasztót” én a „hibridjeim” biztonsági mentésére használom.
Ahhoz hogy hibridet kreálhassunk ki kell választani két meglévő állatot, belőlük lesz a hibrid. Stegosaurus és Triceratops első keresztezésére nem lesz a végeredmény Stegoceratops. Egy ilyen semmilyen állatot kapunk. Eme hibridet is kell még keresztezni. Mire sikerült Stegoceratopsot előállítanom, addigra baromi sok keresztezés történt meg, kínomban még Kentrosaurust is bevontam a keresztezésekbe. Végeredményben lett Stegoceratopsom és Kentroceratopsom is… Hibridizálásnál van lehetőségünk belenyúlni a készülő állat paramétereibe. Legyenek ezek testi jegyek, vagy pár tulajdonság. Testi jegyek is befolyásolják az állat tulajdonságait. Ilyenek pl. az erő, kitartás, intelligencia agresszivitás vagy a cukiság. Ezektől pedig függ, hogy mely látogató típus fogja kedvelni.
Még egy opció az állatunk kinézetének megváltoztatására a besugárzás. Ebből három féle van. Az első kevés életerőt vesz le, ez tüskéket, tollakat, pajzsot, buzogányt stb.-t eredményezhet. Igen, Triceratopson használva elveszi nagy eséllyel a pajzsát és szarvait. Második már több életerőt vessz le, ez új fajta színt adhat. Harmadik hát… Frankenstein színt is adhat, mintha különálló egyedekből rakták volna össze. Annyira sok értelme nincs és nagyon sok életerőt von le. Több besugárzást is végrehajthatunk egy állaton, addig sugározhatjuk akár, míg meg nem hal.
Én személy szerint eme hibrid készítéssel próbáltam játékban nem szereplő valós dínókat alkotni. El lehet vele szórakozni, de pl. Spinosaurust esélytelen. Sajnos egy parkban létrehozott hibridjeinket nem tudjuk másikba átvinni. Eme hibridizálás adja szerintem a játék sava-borsát.


Összegzés:

Nekem a játék sokkal jobban tetszik, mint a Wildlife Park 2-3. De a ZT2 színvonalát nem éri el. Amivel ténylegesen össze kell hasonlítanom az a JPOG. Hibridizáció miatt sokkal több állat van benne végül is, mint a JPOG-ban. Ellenben sokkal szűkebbek a játéktér kihasználására adott lehetőségek, holott a JPOG sem osztja ezeket olyan bőséggel. Ha annak idején került volna a kezembe a JPOG mellet, biztos elszórakoztam volna vele azért.
Gyerekes a grafika, abszolút nem véres. Minimális erőszak van benne, mint mikor kis macskák harcolnak. Illetve ennél kicsit több, a vesztes kis cica angyalkává változik.
Tudom ajánlani olyanoknak akiknek gyenge gépük van. Olyanoknak meg főleg, akiknek a JPOG-ban található vér is túl sok. Mai gyerekeknek szánt rajzfilmek eme játéknál sokkal brutálisabbak.


Pár jó tanács
Két ragadozót még ugyanabból a fajból sem jó egy kifutóba tenni, mert angyalkává változtathatják egymást. Növényevők közül a Triceratops és az Ankylosaurus miknél megfigyeltem, hogy hajlamosak megtámadni a többi növényevőt. A Pelecanimimus, Hypsilophodon és Protoceratops esetén ez azonnal halálos is lehet. Így őket célszerű külön tartani. Esetleg hibridizálós rendszerrel békésebb Triceratops és Ankylosaurus kitenyésztése sem rossz ötlet, amennyiben minden növényevőt együtt tartanánk.
Missiókról nem ejtettem szót, nem nehezek annyira. Bár nekem az utolsót nem volt türelmem megcsinálni. Lehet rosszul vettem észre, de mintha a show-khoz a missziók teljesítése plusz dolgokat adna.
Farmok esetén hiába lehet 5 embert alkalmazni, úgy vettem észre, hogy nem nagyon hajlandóak jó párszor tovább menni egy bizonyos pontnál, inkább a farmon megvárják ama pont előtti kifutók etetési időit, hogy vigyenek oda élelmet. Ama ponton túl lévő kifutókban lévő állatok meg éhen murdelhetnek. Ez nem távolság függvénye, mert volt olyan, hogy szinte ott volt a farm mellet a kifutó és nem voltak hajlandóak oda vinni kaját az állatnak. Inkább célszerű több tanyát építeni pár munkással jól szétosztva a parkban, mint néhányat, de teljes munkaerővel foglalkoztatva.


A játék főkönyvtárában nézelődtem kicsit. Sajnos csak egy átírásra jöttem rá. Ez a hibridizálást és besugárzást teheti könnyebbé nekünk.

Megtalálása:
Strategy First\Dino Island\Data\Design\laboratory
Itt egy ini van összesen a laboratory.ini – ebben lehet pár dolgot átírni. Persze mint minden átírásos mókánál, csináljatok biztonsági mentést!

RadiationDamage=  minél kisebb a szám, annál kisebb sebzést kap be az állat a besugárzásnál

[COST]
Ez alatt található számok átírásával lehet variálni a különböző költségeket a laborban.



Játékhoz készült illetve a missziók közti kis filmeket ki ne hagyjam.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése