2025. június 7., szombat

Jurassic World Evolution 3 előzetes kritika

Hm. Előzetes kritika. Most az előzetes videót és anyagokat kritizálom vagy úgy elöljáróban mondok tényleges tudás nélkül kritikát a játékról? Igazából az alapján tudok mondani bármit is, ami kijött, illetve a Frontier eddigi nem épp minőségi munkássága alapján a Jurassic téren.

Elsőre videós kritikán gondolkodtam. A kritikát kiemelve és nem elemzésnek nevezve. A gond, hogy boldog-boldogtalan videós formában ömleng. Mindig amikor film/játék trailer jön, már repül is rá a sok tudorka és már dicsőítik is fel, hogy milyen istencsászárkirályultrabrutálmenőmindennélisjobbstb., tehát ignorálva az egyértelmű problémákat. (Tisztelet a kivételnek)

Egyszóval nem a hypvonaton írtam a cikket, vagyis teljesen más szemszögből kap az olvasó “elemzést” amit lehet még angol nyelven sem fog találni. 

 


Kezdjük akkor a videóvalIsmét Jeff Goldblum narrálása. Ő nem ért az őslényekhez. Volt példa, hogy Frontier videójában személyesen szerepelt és még a Frontier embere javította ki őslénytani bakiját. Jeff Goldblum zseniális színész, nagyon jól el tudja játszani a filmekben, hogy ő valóban ért ahhoz, amihez mint valós személy eléggé nem. Az hogy mért asszisztál a JWE-hez? Nem ért hozzá, + pénz, + tudja a fene milyen szerződések és azok kitételeit írta alá. Ezt tudom példának hozni. Mert valóban kicsit a cikket kezdő kép és a trailerben lévő narrálása ütközik.

Kiss Mosasaurus-ok cuki feje szerintem nem jó dizájn döntés, eleve ezek “mosazillák”, tehát azok a fiatalok akkorák, hogy embert egyben benyelnek. Ez amúgy szerintem probléma, tényleges hibának nem rónám fel.

JWE2 kapcsán visszatérő igény volt, hogy a Pterosauria-k járjanak már a talajon. Amit volt, hogy a Frontier annyival kommunikált le, hogy ezek repülő állatok, repülve közlekednek. Trailer alapján végre fognak talajon járni. Ellenben ennek már a második részben benne kellett volna lennie. (Vagy éppenséggel az elsőben.)

Brachiosaurus-ok mély tóban láthatóak. Tehát most már állítható vízmélység lesz és ez alapján kell úszási animáció. Első részben már benne kellett volna lennie.

Láthatóan összetettebb lesz a terraformálási rendszer, pl. lesz automatikus vízesés, de még mindig nem egy Prehistoric Kingdom, sőt nem egy Planet Zoo ami a Frontier másik játéka. Első részben már a PZ félének kellett volna lennie, erre még most sem azt kapjuk.

Továbbá jön így, hogy a vízi állatok továbbra is csak a betonteknő “lagúnákban” lehetnek-e? Lesz-e pl., olyan hogy a Spinosaurus beúszik a Mosasaurus tavába és JW7 trailerek alapján ők pont nem fognak egymásnak esni. De szerintem érthető, hogy lesz-e vízi és szárazföldi állatok közti interakció. JWE2-ben pl. nem volt a vízi és röpképes állatok közt semmi, holott ilyet láttunk filmben.

 

 

Első részben sem volt a kerítéseknek beton alapja a földben. Magyarán a kerítéseket egy erősebb szél is ledöntötte volna alap híján. Honnan látható ez? Mikor kitörik a kerítés akkor az alapnak látszódnia kellene, de ott csak sima föld van. Így volt az első és így van a harmadik részben is.

Mikor a kis Carnotaurus nekimegy a kerítés beton részének, a beton szikrázik.

Kapunk végre szaporodást. Első részben már benne kellett volna lennie.

A fiatal Allosaurus nem film hű. Vagy mivel lesz nemi dimorfizmus az a fiataloknál is látszódni fog és ez egy fiatal hím, a JWFK-ban meg fiatal nőstény volt? Nem kezdtem hasonlóan a többi, filmekben már látott fiatal példányokat elemezni. Amúgy tetszik az allo felnőtt-fiatal szociális animáció. Ellen az nem, hogy a színválasztás sanszosan a JPOG nosztalgia keltés miatt történt.

 

 

Felnőtt és fiatal szociális animációk alapján nem hiszem, hogy lenne egyedfejlődés. Prehistoric Kingdom fejlesztői elmondták mért nem lesznek olyan szociális animációk, mint a JWE2-ben. Eleve a teljesen felnőtt állatok testméretei is eltérnek a PK-ban. Ehhez tegyük még hozzá fiatalokat. Rengeteg hiba származna ebből. Ezért is más módon akarják megoldani a szociális viselkedést, pl. főleg a fiataloknál a kergetőzés már most bent van a játékban. Illetve minden őslényes játék amiben van egyedfejlődés, a példány dinamikusan változik életkor szerint és nem modellt vált, azok a játékok ezzel mindig kérkednek. Legyen az The Isle, Path of Titans vagy a Prehistoric Kingdom. Ezzel mért nem menőzik a Frontier? Pont ebben lenne szerény, de minden más silány dolgot meg felmagasztal, hogy milyen legmagasabb minőséget csinálták, mikor nem?

Láthatóan lesz több különböző szobor és méretük is alakítható lesz. Első részben már benne kellett volna lennie. Illetve második részbe modként került csak be, tényleges fejlesztők semmi köze ahhoz.

Nem tudom elhinni, hogy harmadik részre sem képesek egy normális keltető menüt összehozni. Eleve, hogy van az, hogy az első két részben nem lehetett látni az állatokat a keltetőben, hogyan áll rajtuk a kiválasztott szín? Több szín opció nem volt a 2003-as JPOG-ben, de már ott a keltető menüben látható volt mozgásban az állat. JWE2-ben egy előnézeti dolgot kaptunk, ami csak a játék főmenüjéből elérhető. Amit most kaptunk az egy nagyon minimalista izé. PK-ban talán már véglegesítődik a következő frissítéssel a keltető menü, de a megjelenéskori változat is jobb volt, amit a Frontier kiadott a kezéből. Az új keltető menü itt megnézhető, a legutóbbi PK Dev Diary-ban. Nem tudom el hinni azt, hogy a PK egy kis csapat, minimális erőforrássokkal, míg a Frontier mögött annyi tőke van és annyi alkalmazott, hogy csak na és nem képesek nem az, hogy jobbat mint a PK, de még fele annyira jót sem képesek csinálni.

Ezt pedig úgy, hogy a Frotier a genetic trait rendszert a PK-ból lopta, persze maguk módján átalakították, hogy ne legyen jó. Láthatóan ilyen nevű dolog ebben a részben is lesz. A JWE1 sima génszerkesztési rendszere volt a legjobb. A JWE2, hogy a génszerkesztés csak %-os esélyt ad a genetikus módosulásra valami iszonyú baromság. Nekem kellemetlen volt.

Kapunk végre hím és nőstény állatokat, no és ahogy nézem nemváltó opciót is. Ám nekem nem rémlik, hogy a trailerben látható “hím” Triceratops lett volna filmben. Pedig a JW1-ben hím és nőstény állatok vegyesen voltak a parkban. A Nasutoceratops-ok a Battle at Big Rock-ban még a parkból valóak voltak és ott jól elkülöníthető melyik a hím és melyik a nőstény. Szóval a triceratops asseteknek nincs nemi dimorfizmusa akkor. Frontier csinált. Ez nem feltétlen hiba, de engem zavar. Ellenben külön hím és nőstény állatoknak már az első részben már benne kellett volna lenniük. A hím JP2 és JP3 skinnek a Velociraptor-nak az úgy semmi.

 


Trailer alapján a játékosnak kell a fészket leraknia. Nem tudom eldönteni, hogy a Primeval Zoo-bó vették az ötletet, a ParaWorld-ből vagy JWE 1 modból esetleg JWE2 modból. Modderek nem tudnak úgy módosítani a játékon, mint a fejlesztők, de e modok megmutatják, hogy az első részben már lehetséges lett volna a szaporodás. Ó igen, Kaiodenic már megint. Frontier leginkább ennek a moddernek a munkásságát csinálja meg általában gagyibban, mint a modder, ám van amikor jobban, mert a fejlesztők mégis jobban bele tudnak nyúlni a játék rendszerébe. Ám technikailag e modder ha nem csinálna meg jó pár dolgot, akkor a Frontier elsusmusolná. Ráadásul e modder jelentkezett elvben a Frontierhoz és válaszra sem méltatták. 

 


A játék honlapja és a Steamen lévő infók van amikor ellentmondásosak. Steamen olyan állítás van, hogy több, mint 80, na várjatok. “awe-inspiring pre-historic species” Erősen kétlem, hogy lenne valós őslény és jurassic asset változat mindből. A Frontier nagyon rosszul döntött, hogy bizonyos állatok valós őslényként rak a játékba, míg azok mellett ott vannak a jurassic dizájnok. Nagyon káros az, hogy ott a teljesen jó Utahraptor a második részben és mellette a baziliszkusz Deinonychus. Ezzel azt sugallják, hogy mindkét ábrázolásmód oké, amikor nem. Az lenne a legjobb, ha minden őslénynek lenne filmes dizájnja és tudományosan pontos. 

Ám van itt a játékosoknak, főleg a pénztárcájuknak nagyobb baj. Két új állatot látunk, Guanlong és Protoceratops. A honlapon 82 össz lényt írnak, míg Steamen a deluxe kiadásnál a Thanatosdrakon-t is ledinózzák, amikor nem az. Jobb esetben 82 Dinosauria + a többi őslény.  Ellenben a második részben 87 volt a hibrideket nem számolva. JWE2-ben, ha megvettél minden DLC-t 121 taxonod volt, + alternatív kinézetek. Technikailag a JWE3 megjelenésekor ~40 jószág hiányozni fog? Ezeket később ingyen kapják meg a játékosok, vagy meg kell venni őket újra? Elve a JWE2-nek sem lenne szabad léteznie, mert az első részhez kellene, hogy jöjjenek a tartalmak mai napig. Szeretném megjegyezni, hogy ezt már eljátszották. JWE1-nek volt DLC-je, miben jött a Stegoceratops, Ankylodocus és Spinoraptor. Ezek nem voltak alapból a JWE2-ben, meg kellett újra venned őket. Ám a többi JWE1 DLC állat alapértelmezett volt a JWE2-ben. (Huayangosaurus-Cryolophosaurus felcserélést hagyjuk a deluxe változatban.) Ha ingyen, frissítésben jön a többi úgy 40 állat és nem kell fizetni értük, akkor rendben. A gond, hogy a Frontiert ismerve nem így lesz.

 

 

Ám mi ez, hogy 82 állatból 70-nek lesz “family unit”-ja? 12 állatnak nem lesz fiatal változata, vagy csak nem lesz családi viselkedés, de lesz fiatal változat? Meg tudnám érteni, hogy a nagyon kis állatoknak nem lesz fiatal változata és akár szaporodása, ám itt a képen nem ilyeneket látunk.

A moduláris építkezésbe nem kívánok belekötni. Ahogy értelmezem nem lesz olyan rendszer, mint a PK-ban vagy PZ-ben. Kreatívabb lenne és jóval több lehetőség lenne a moduláris építkezéssel, ellenben tapasztaltam, hogy elég sok embernek nem tetszik és nem csak azért mert lusta lenne saját épületet dizájnolni, inkább a szabad 2 órájában nem akar 4 óra alatt megépíteni egy büfét.

A kampány önfényezéstől viszont hányni tudnék. A JWE2-ben sandboxot be lehetett úgy állítani, hogy olyan legyen, mint egy normál játékmód. Ám mért a sandbox beállításokban kell bűvészkedni és mért nincs alapból alap játékmód a játékban? A Frontier annyi alapvető dolgot sumákolt el, vagy adta túl későn a játékhoz miután már túl sokan kérték, hogy kimondottan szemétség, hogy ezt tökéletesen átvették a Zoo Tycoon 2-ből. Ugyanis ott sem volt rendes játékmód. Volt kampány, challenge (mindenféle feladatokat dobál neked a játék) és sandbox. Most is lesz kampány, homokozó, kihívás mód és rendes játékmód nem.

A honlapon kicsivel több van leírva a genetic trait rendszerről. Öröklődni fog szülőktől az utódokba. Prehistoric Kingdom Kickstarter kampányában leírtak. Ellopták a rendszert a PK-tól a második JWE2-be, de a JWE3-ban kapjuk meg teljesen. Nem tudom hogy megfogalmazni káromkodás nélkül mennyire pitiáner és aljas. Ráadásul a játék neve evolution, de az első két részben semmi nem volt, ami alapján kicsit is ez lehetett volna a játék neve. Harmadik részben jön valami, ami miatt ráfogható, hogy evolution, de az is lopott.

Nagyon úgy tűnik, hogy harmadik részre sem kapunk meg mindent amit az elsőbe kellett volna és amit megkapunk azt is nem csak foghíjasan, de kicsontozva. Senki ne lepődjön meg, hogy ha lesz negyedik rész. A 82-es szám nagyon aggasztó, hogy előző részben szerepelt több, mint 40 állatot nem kapja meg a játékos ingyen, újra meg kell venni. Egy hipotetikus példa, mondjuk a Pentaceratops nincs bent ebben a 82-es számban, de majd megveheted DLC-ben. Akkor te technikailag négyszer fizettél érte. Első két részben bent volt, de már a második résznek sem lenne szabad léteznie ugye, szóval a harmadik részt mikor megvetted akkor benne kellett volna lennie, de nem, mert DLC-ben veszed meg. Így jön ki, hogy négyszer fizetsz akkor érte. 

 

Igénytelenül, Excelből.
 

Ha te mindent első napon vettél a JWE-hez, ezt is már előrendelted, akkor gratulálok már több, mint 360 eurót fizettél, ami úgy 140 000 forint. Aki így tett, annak lenne egy kérdésem: Hülye vagy, mint én? Pontosabban nem teljesen, mivel a Dominion Biosyn Expansion DLC után már nem vettem meg a DLC-ket. Ellenben így belegondolva én, hogy lehettem ennyire hülye, hogy addig megadtam minimális bizalmat, hogy "hátha"? Rengeteg dologba nem mennék bele két dolgot említenék ami jól jelzi, hogy a Frontiernek gerinc problémái vannak. Tapejara növényevőségének elmismásolása, vagy amikor beszóltak a Prehistoric Kingdom-nak nagyon aljas módon.

 

 

Magam részéről gondolkozok azon, hogy előrendelem egy okból, mégpedig ne lehessen azért beszólni nekem, hogy a játékot lehúzom úgy, hogy csak lekalózkodtam. Gyakran előfordul, hogy a kalózverziókban több a hiba. Ha nem tudtam volna, hogy a JWE2 eredeti példányával játszottam megjelenés napján és nem torrentessel, én azt hittem volt, hogy a tört változat miatt van tele hibákkal. Ez is egy jó jel, mit ne mondjak. Ha pedig jó játék lesz, mert pl. sok dolgot javítanak, vagy csak eddigi bejelentő dolgokból nem derült ki hogyan is lesz, nos akkor sem jártunk jól, mert első részben már lennie kellett volna.

A helyzet, hogy sehogy nem lesz ez már tisztességes, sőt ha tényleg olyan lesz a játék amilyennek lennie kell, akkor is ezt előbb kellett volna megkapnunk. Így viszont imvol a tökéletes példa arra, amikor a kalózkodás legális opció. Nem a torrentező kezdte a lopást, hanem a Frontier ezzel az aljas sunyi üzleti stratégiával. Sok kommentet láttam, hogy milyen szuper, milyen jó, hallgatnak a rajongókra… emberek tömegei idióták, éljenezve fizetnek ki most már ~360 eurót, amikor ennek a felét sem kellene kifizetniük, egy ennél jobb játékért. A “PK vs. JWE… kell egy harmadik fél” cikkemben foglalkoztam azzal, hogy a JWE2 megemelt árral sem volt képes elérni az első rész bevételeit. Magyarán a JWE2-re már kevesebben voltak kíváncsiak. Remélem ez a tendencia még markánsabb lesz a harmadik rész kapcsán és a Frontier észbe kap. Az emberek tömegei idióták dologhoz annyit tennék még hozzá, hogy nem egyszer láttam, hogy emberek azt hiszik, hogy a Planet Zoo és a Prehistoric Kingdom fejlesztői azonosak, a Jurassic World Evolution-t meg mások csinálják. Egy ilyenre emlékszem, mikor Facebookon posztolta valaki PK bejegyzés alá, hogy csinálják már meg a vízrendszert olyanra, mint a másik játékukban, a PZ-ben. Ez is elég sokat elárul a Frontierről, hogy mikor a játékosok nem tudják mely játékot ki csinálta (játékok a fejlesztők logóival indulnak...), akkor sokan előbb hiszik azt, hogy a PK és PZ fejlesztőcsapata ugyan az, minthogy a JWE és PZ lenne azonos.

59,99-75,99 eurót pedig jobbra is ki lehet adni. A Prehistoric Kingdom még 24,99, de elvileg fel fogják vinni a teljes megjelenéskor 40-re. Ám így is a JWE3 árának min. fele a zsebedben van. Path of Titans, The Isle, Best of Bermuda, Zniw Adventure, Amber Isle, Paleo Pines. Ez utóbbi nem az én stílusom, de akinek igen, az inkább ezt vegye meg a JWE3 helyett. Illetve majd torrent formában próbálja ki a JWE3-at megvétel előtt. Hogy mi? Előrendelői bónuszoktól akkor elesik? Újabb példa, hogy a Frontier hogyan zsarol. Amber Isle-ak is volt előrendelői bónusza, pár dekoráció, de jelenleg úgy néz ki, hogy a JWE3-ban enélkül jó pár állatnak nem lesz családi viselkedése vagy akár fiatal változata.

Aki pedig azzal vádolna, hogy a PK hibáit nem látom, annak ott a “PK vs. JWE… kell egy harmadik fél” cikkem. Nagyon is zavarnak a hibák. A gond, hogy a PK jóval közelebb van a tökéleteshez és e miatt a kisebb hibák is jobban irritálnak benne. Sőt a PK háza táján is jelen van és egyre erősebb az alacsony minőséget éltető és akaró rajongói magatartás. Ez részben legalább a JWE hibája, ahol tömegeknek sikerült behazudni, hogy alapvetői dolgoktól mentes játék magas minőségű. Kimondottan irritálnak azok a PK fanok, akik bátorítják a fejlesztőket, hogy elég az alacsonyabb minőség is.

A megjelenés még messze van és én azért reménykedek benne, hogy jó játék lesz. A jó pedig nem az elégségest jelenti, főleg egy harmadik résznél, ami nem is nulláról van újra elkészítve, hanem csak “felpatchelt” változata az elsőnek.

 

 

Utólagos beleszerkesztés. Az itt található állat lista nem tudom mi alapján van. Ám több helyen is azt láttam már, hogy minden korábbi állat alapból a játékban lesz. Utólagos beleszerkesztés II, törölték a listát. Mamut és Kelenken is volt rajta. 

Utólagos módosítás III, nem vettem észre, hogy a Steamen írták, hogy AI-t használtak a tudósok avatar képeihez. Érdekes módon ehhez nem kellett AI korábban. Frontier tehát lopott. 

 


Kapcsolódó cikkek:



Források:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése