Most, hogy megkaptuk karácsonyra a medvét és a Csodaszarvast is, lássuk a játék “félidős” értékelését. Bár ez inkább egynegyed idős se. Nem is tudom hol kezdjem, miről is érdemes beszámolni, mert lehet teljesen átvariálják a fejlesztők a dolgokat, vagy mellőzhetetlen más, főleg a JWE játékokkal összehasonlítani.
Cikk megírásának fő oka egy a közösséget és a fejlesztőket is kiborító lehúzó értékelés. Több lehúzó értékelése is van a játéknak, ám nem igazán foglalkoznak vele. Számos ilyen értékelésben leírtak pedig igazak. Viszont mi is ez a bizonyos értékelés? Mármint ez itt? Nos ilyen egyén volt már blog Discord szerverén. Illetve a Gyakori kérdések oldalon ez. Illetve még az első JWE idején egy JWE Discord szerveren konkrétan tilos volt PK említése is. Tehát a Jurassic (illetve JWE) rajongók egy része közt egyértelműen megfigyelhető egy velőből jövő gyűlölet.
Ennek oka számos lehet. Belenéztem régebben olyan JWE2-t felnyaló videóba, hogy ez a legjobb Jurassic játék. Hát a két JWE alatt nekem egyszer volt volt rövid ideig Jurassic hangulatom, még az első részben a Return to Jurassic Park kampányában mikor a T. rex a ranger jeepekkel rajban üldözte a raptorokat. Jurassic Park The Game vagy a PS1-re megjelent The Lost World elejétől a végéig Jurassic hangulat, a JPOG pedig nagyon vizes limonádéként, de képes megadni. Nem véletlen szoktam mondani, hogy valakinek a Jurassic Park/World a vallása, de ez a fajta idiotizmus számomra értelmezhetetlen. Főleg, hogy az első JW filmmel drasztikusan megnőtt és nem értem az okát. Gondolok arra, hogy első JW filmben ki lett mondva, hogy ezek nem igazi dinoszauruszok, a film mondja ki, de ezek az emberek csak azért is annak akarják tekinteni őket. Mintha a bűvész bemutatná, hogy a trükkjei hogyan is működnek, de az emberek ignorálják és tovább ámuldoznak, hogy mágia. Brian élete is jó példa. Olyan is volt, hogy valaki még JWE1 idején azon őrjöngött, hogy ne legyen Therizinosaurus, nem illik a játékba. Vagy azon vergődés, hogy a modok tönkreteszik a JWE-t. Ki mondta, hogy töltsd le őket? Nem mellesleg nekem modokkal volt élvezhető a játék.
Mondjuk, ha a mai magyar “gémer” sajtót nézem az utóbbi években elvileg több évtizedes gamer újságírás tapasztalattal rendelkező orgánumok is csettintésre váltak idiótává. Jön egy játékhoz egy mod és úgy van előadva, hogy EZ EGY KIEGÉSZÍTŐ. Ez vagy ez. Valóban cím után leírják, hogy mod, ám volt szerencsétlenségem olyat is olvasni ahol nem igazán volt kifejtve, hogy ez nem hivatalos tartalom. Ami a legfontosabb, modot nem nevezünk kiegészítőnek. Ez egy korrekt cím. Ellenben utánna, hogy nem hivatalos kiegészítő már… MOD. Persze a fizetős modok után mit is várjak el. (Tény és való, hogy az Age of Empires 2 Forgotten Empires modot én is úgy neveztem, hogy szinte már olyan, mint egy kiegészítő. A vicc az, hogy hivatalos kiegészítő is lett belőle és azóta is jönnek új kiegészítők/DLC-k.) Ez mikor ment félre? Mikor lett a modok és a kiegészítők közé halovány egyenlőségjel téve? (Lehet előző zárójelben írott az ok?)
Egy hétköznapibb példa: Heti rutinomat már van hogy megtöröm, hogy kisméretű Tescoba megyek be, mert így nem kell messzebb mennem, ha pl. terijaki szószt akarok venni. Amikor először bementem abba a kis Tescoba az egyik pultos aki egyben árufeltöltő is, mivel ez inkább egy régies ABC-t idéz, szóval a pultus idegbeteg volt. Spontán kiakadt nekem, hogy mi nem érthető azon, hogy kosárba pakolsz, nem a szatyorba/táskába. Mivel ez élből lopásnak értelmezendő, hiába szándékozol kasszánál mindent kipakolni. Megkérdeztem, hogy ez mennyire gyakori itt, mert elég nonszensz, hogy ne tudja valaki. Válasz az volt, hogy nagyon gyakori. Megkérdeztem mióta. Több, mint egy éve. (2023-ban kezdődött magyarán.) Nem érti és nem tudja az okát, hogyan lehet az, hogy akik évek óta normálisan vásároltak azok így “varázsütésre” idióták lettek és még képesek is visszapofázni, hogy nincs kiírva ez, vagy hogy normális szatyorba/táskába pakolni. Mintha én hírtelen arról kezdenék el írni, hogy a dinoszauruszoknak nem volt tolla, hamisak a tollas leletek, én mindig is ezt állítottam. Nem csak az, hogy valaki úgy kelt fel, hogy az addigi norma így “volt nincs” számára, hanem tömegesen történik és viszonylag jól behatárolható időkeret is szabható. Csak megjegyzem, hogy érdekes lenne megnézni, hogy pl. “influenszerek” mennyi olyan videót tettek fel ahol vásárolnak és saját szatyrukba/táskájukba pakolnak. Illetve ez a tendencia igaz-e az egész országra. Mert ha igaz az egész országra és ez a viselkedés megfigyelhető az influenszereknél akkor az implicit tanulás iskolapéldája lehet. Ám ezt a “kutatást” én nem végzem el időhiány miatt, illetve nem kívánom agysejtjeimet mégjobba ritkítani. (A szokásosnál….)
Végezetül egy JWE példa. Az illető leírja, hogy moduláris építkezés ne legyen a JWE3-ban… aminek már az első részben lennie kellett volna. Véletlenül se legyen a játék olyan amilyennek lennie kellene. De ugyan ez az ember a PK esetén élvezi a moduláris építkezést, SŐT modokkal JWE2 esetén is technikailag csinálja. Mi a rák ez? Több tízezres megtekintések vannak a videóin, technikailag erős jelzés a Frontier felé, hogy nem kell nekik minimum munkát se csinálniuk, adjátok csak a kakit harmadjára is, persze pénzért. Lehet az motiválja, hogy csökkentse a két játék közti rivalizációt ezzel, de JWE minőségének rovására megy. Nem mintha a legtöbb embert érdekelné….
Szóval térjünk rá a PK-t lehúzó kommentre. Ez a kis előjáték kellett, hogy érthető legyen, itt komoly problémák vannak és leírom egyenesen: Mentális problémák. (Az, hogy valaki szimplán gonosz/ártani akar az is mentális probléma. Szerintem….) A PK nem egy ripoffja a JWE-nek, sokkal előbb kezdték el fejleszteni. Discordon aki vergődött a PK miatt az is mondta ezt, hogy a PK lop. Az első érdemi bekezdése, a fejlesztői pokol, lassú fejlesztés stb., nos én is így látom. (Az megint más kérdés, hogy a fejlesztői pokol nem simán a lassú fejlesztést jelenti, hanem kiadó váltást, sőt teljes fejlesztői csapat váltást is, fiókba tételt sok időre stb..) Második bekezdés egy elég nagy baromság. PK fejlesztés alatt áll, állatbetegségek még bent sincsenek. Ellenben van egy olyan fontos dolog amit a JWE ignorál, hogy ezek élőlények és amit megesznek annak ki is kell jönnie. Figyelembe véve, hogy a PK fejlesztők kis csapat, a Frontier meg AAA stúdió a PK játékmechanikák terén sokkal mélyebb. A PK-ban milliméter pontosan le tudsz tenni egy növényt, a JWE esetén… ahogy esik úgy puffan. Egyszerűen baromság amit ír. Az, hogy a JWE olcsóbb lenne? Na erről később.
A játékelemek eredetiségét is megkérdőjelezi, hát konkrétan a lopás van pedzegetve. Az, hogy a játékhoz lassan jönnek tartalmak és az kevés az eltelt időhöz mérten, az tény és engem is zavar. Ám akkor ismét JWE, hogy 2018 óta mennyi is volt a fejlődés? Az asset flippezés elég ironikus, ha megnézzük a JWE-t. JWE2-ben is a csukott fotocellás ajtókon mennek át szellemként az emberek. A hatodik bekezdés részben jogos, ha a JWE-nel összevetjük. Ám a mérföldkövekre alapozni egy még készülő játék esetén nem túl tanácsos. A Witcher 3 esetén a játékosok 62.2%-a jutott el odáig, hogy találkozzon Yenneferrel. Magyarán a játék amolyan “tutorial” zónáján ennyien mentek végig. Játék alapja a főzetek, miket csak mi magunk tudunk készíteni. Az, hogy 46,7% talált meg minimum 12 darabot az nagyon kevés. Skyrim esetén az ötös szintet 51,5% érte csak el, egy sárkány lélek elnyelését meg csak 48,5% érte el. Tény, ha modolt Skyrimmel játszol, akkor a Steam nem figyeli a mérföldköveket. Nekem ezért 0%. Modolatlanul még torrentes változattal játszottam, aztán megvettem a játékot és modoltan játszottam azonnal. Szóval Skyrim esetén ez lehet oka az alacsony százalékoknak. Witcher 3 esetén pedig modokkal is kaptam a mérföldköveket, ahogy JWE mindkét része esetén sem probléma a modok megléte. Sokan csak várják, hogy a PK játszható legyen. Elismerem, hogy részben tehát jogos a mérföldkövökre alapozni, de előbbieket figyelembe kell venni.
Etikátlannak nevezni azt, hogy PK kulcsok játék pakkokban is benne vannak… ahogy más játékok is. Már csak azért is, mert valahol ezzel az effektussal igyekszik összemosni a PK-t az illető. Ebben a bekezdésben fő kritika, hogy a PK rossz, mert félkész, befejezetlen játékot árul. És a JWE? Harmadik részben talán bent lesz minden aminek már első részben bent kellett volna lennie. Nem tudom hova tenni azt, hogy be kellett volna fejezni a fejlesztést, vagy ha nem, akkor törölni Steamről a játékot. Fejlesztés alatt áll, maréknyi ember által. Mi nem fogható fel? Még beleköt az árba, hogy jobban megéri ennyiért régebbi AAA játékot venni. Csak nincs olyan ami őslényes parképítős lenne. Meg közli, hogy irreális az ár. Erről is később lesz még szó, hogy nagyon nem. Ellenben a végén van még egy pofátlan csúsztatás. Mikor tételesen újra olvastam ezt a gyökér értékelést, észrevettem, hogy régi AAA játékokat írt, én meg így tévesen mikor erről beszéltem másoknak simán AAA játékokat mondtam. Amúgy a tévedésem nem volt tévedés. Mert a troll azt állítja, hogy a PK (24,99€) árából olyan játékokat lehet megvenni, mint a Hogwarts Legacy (59,99€ alap változat), Cyberpunk 2077 (59,99€ alap változat) és Mount Blade II Bannerlord (49,99€ alap változat). Ráaádsul leírja, hogy gyakran ennél olcsóbbak is és ezek jól el vannak készítve. Cyberpunk 2077 megjelenéskor akkora gané halom volt és akkora botrány volt belőle, hogy nem igaz. Megjelenés után pofozták ki a játékot kb. olyanra, amilyennek lennie kellene. Tehát jó játékká. A Prehistoric Kingdom még meg sem jelent.
Nem lepődnék meg, ha ez az illető ugyanaz lenne aki Gyakori kérdésekre írt, vagy a Discord szerverünkön vergődött. Adná Isten, hogy a három esett egy ember és ne három külön ember legyen. Ellenben ennek volt még egy komoly utóélete. Mau (PK csapat fejese, még fogom emlegetni.) megkérte az embereket, hogy pontozzák le az értékelést. Ezen sokan más szervereken felháborodtak, hogy egy fejlesztő ilyet nem kérhet. Más esetekben nem kért ilyet. Ez egy különleges és vérlázító esett volt. Erről pedig emlékezzünk meg, mikor a Frontier volt hasonszőrűen gyökér. Tehát az egész úgy kezdődött, hogy a félholtra verése után felállt és vissza merészelt ütni.
Beszéljünk a költségekről akkor és DLC-kről
Imvól ez a táblázat. Elvileg lenne a PK-nak egy 100 eurós vagy dolláros változata, de jelenleg sehol nem elérhető. Mivel a Kickstarter kampányt ennyivel támogattam, így én ezzel rendelkezek, így az artbook és zenék első hullámát megkaptam ingyen.
Korábban arról volt szó, hogy a PK-nak nem lesznek fizetős DLC-i. Mau által a Discordon írottak alapján több, mint 3 DLC lesz. Közelmúltban kiirtott fajok, kimondott vízi fajok és röpképes fajok. Alapjátékban lévő fajok számát alacsonyan tartják, nagyrészt olyanok lesznek az alapjátékban mik a különböző mechanikák miatt kellenek és DLC-k formájában jön a többség. Nos, nem erről volt szó. Bár lehet én értettem félre, mert olyan is rémlik, hogy hosszú távra terveznek és DLC–k mellett lennének ingyenes dolgok is, tehát a ~110 tervezet alap állat lehet jóval több lesz.
Szeretném kiemelni azt a PK fanok általi nyáladzást ami más játékonál is megfigyelhető. (Például a JWE). DLC-k, tehát a pénz elszórásra való… leírhatom, hogy recskázást? Tehát, hogy akarják, hogy sok DLC legyen. Alapnak minősülő állatokat is leírnak, hogy az legyen DLC-ben. Tudjuk már mióta, hogy alapjátékban lesz Allosaurus, erre van aki leírja a DLC ötletét, hogy legyen Allosaurus. Logika velem azt mondatja, hogy minél kevesebb pénzt költsek. Ezek meg… gyertek éljetek Magyarországon, ha pénzt akartok szórni! Illetve fejlesztés alatt van a játék, nagyon lassan, nagyon kevés állat jön. Erre az ötlet fórumra beírják az összes Tyrannosauridae-t, hogy ezek legyenek. Kimondott dinoszaurusz “típusok” (Stegosaurus…) nincsenek a játékban, erre ez. Vagy amikor valaki leírja, hogy legyenek fiatal állatok… EZ ALAP, HOGY LESZ! Minek írod le?
No de te a cikk összekaparója is írtad a készítőknek a DLC-t! Valóban az én kezdeti ötleteimen/észrevételeimen túl végül egy PDF-et tettem le, nem külön-külön tucatnyi topikot nyitottam. Ebben leírtam, hogy a játéknak baja van az árával. Jelenleg ez az ár oké. Ellenben a jövőben a játék túl olcsó lesz, vagy drágítaniuk kell, hisz további források kellenek valahogy. Én ötletem kozmetikai DLC volt. Tehát olyan DLC ami minden dinoszaurusznak ad tollas és tollatlan kinézetet. (Igen, tollatlan Argentavis-t, beleírtam.)
Válasszuk szét az agyhalott, pénzt szórni akaró rajongókat és a (csóró magyarokat) gondolkodásra képeseket. Én DLC dolgot, ráadásul ahogy a JWE csinálja nem akarok, mert az pénzlehúzás. JWE tökéletes példa arra, hogy a kalózkodás bizonyos esetekben egy legális dolog. Az pedig külön probléma, hogy ma DLC-nek hívnak olyan dolgot amit régen kiegészítőnek hívtak. A Witcher 3-hoz kijött Blood and Wine például DLC-nek van nevezve. DE NEM AZ. Az egy kiegészítő. Tisztában vagyok vele, hogy az AAA játékok DLC rendszer nélkül 100+ euróba kellene, hogy kerüljenek, meg a hasonló baromságokkal. Azért hívom baromságnak, holott tudom mért igaz az állítás, mert már van AAAA is. Skull and Bones és a Star Wars Outlaws ennek lett nevezve. Tehát minél több A-val van egy játék jellemezve annál rosszabb? Annal pénzlehúzóbb? Nem szeretném tovább fejtegetni a játéké piac mai (aljas és hazug) szabályait. Nézzünk a PK esetén konkrét számokat.
Mau leírta, hogy egy állat elkészítése 12 000$ környékén van. Valószínűleg három Allosaurus faj lesz és a Saurophaganax is az allo alá értendő negyedikként. (Igen, Allosaurus anax, tudom.) A Coelophysis egy faj, csak az egyik kinézeten van tollazat. Elvileg a Compsognathus-nak mivel “mini exhibit” állat lesz, csak egy kinézete lesz és nem lesz egyedfejlődés. Ez a 12K körülbelüli érték, bizonyos esetekben lehet egy állat fele ennyi, ám lehet ennél jóval több. Gondolok itt a spino jövőbéli víz alatti lassú és gyors úszására, vagy olyan jövőbéle állatra amely repülni is tud és víz alatt is tud úszni. (Technikailag az összes halevő Pterosauria.) Ha így is sokallja az olvasó, akkor ez a mémesedett dolog a The Isle felől. 7000$ lett volna annak idején a Tarbosaurus ami egy T. rex klón lett volna. Ez még a régi Legacy The Isle, ahol nem volt dinamikus egyedfejlődés, a modell azonnal váltott. 6 éves a videó, azóta a szokásos infláció és egy gazdasági visszaesés a COVID-19 miatt, vagyis plusz infláció. 12K egy állat a PK-ban, a JWE viszont elég sok dolgot megúszik, egyedfejlődés, úszási animációk…. Valóban nagyobb a színválaszték és van egyedek közti szociális interakció, ám elvben ezek is lesznek a PK-ban. A helyzet tehát az, hogy ha a JWE2 5 állat/DLC elkérhet 7,99€-t, akkor a PK 5 állatért ennél többet kérhet majd el. Plusz az alapjáték is olcsóbb az első JWE-nél is.
Ha a PK alap változatában ~110 faj lesz csak és minden más DLC, 24,99€ kevés lesz. Ha csak fajok számát nézzük és a játék árát akkor 0,23€ egy faj. Jelenleg játékban lévőket nézzük… nem írok le mindent ami ott is ott van. Itt érdemes megnézni a JWE-t. A táblázatban a PK árába beleszámoltam a művészeti könyvet és a zenéket is. JWE esetén csak DLC-k vannak. Ellenben van egy érdekesség, hogy a JWE1 esetén 7 taxont ingyen kaptak a játékosok. Ráadásul tetszik vagy sem a két JWE játékot és majd a jövőbéli sokat rebesgetett harmadik költségeit egybe kell számolni. JWE1 és 2 közt nincs grafikai fejlődés pl.. Játékmenet is alig változott. Ennek egy méretes frissítésnek kellett volna lennie, nem második résznek. Az ARK esetén arról volt szó, hogy az új grafikus motorra átállás csak egy ingyenes frissítés lesz, erre külön játék lett, mit újra meg kellett venni. Fanyalogva, de lenyelte mindenki a gyökér lépést. Kivéve aki nem vette meg. Továbbá volt felháborodás. Viszont annyi változás volt a játékban ami… oké méretes frissítésnek kellett volna lennie, de új grafikus motor az új grafikus motor akkor is. JWE1 és 2 közt nincs ilyen különbség. JWE esetén mért is nem volt ez a felháborodás?
Nem véletlen váltottam JWE esetén a taxon kifejezésre. A JWE alapvetően genuszokat használ, a PK viszont fajokat. JWE-ben van Allosaurus ami a rosseb tudja igazából milyen valós fajnak a megfelelője. Teljesen lényegtelen a játék mit is állít. Van A. fragilis és A. jimmadseni jellegzetessége, illetve mérete miatt “Saurophaganax”. Néhány állatot nevez a játék csak faj szinten, mint a Moros intrepidus vagy a Tyrannosaurus rex, mert a filmekben is elhangzik a fajnév. (Spinosaurus aegyptiacus teljes megnevezése meg kit érdekel?) Meg aztán baj lenne a faj nevekkel, mert a filmekben Brachiosaurus brancai van, ami valójában Giraffatitan brancai és a JWE észak-amerikai lelőhelyekre tette nem Afrikába. Ahogy a Parasaurolophus-t is betette Nemegtbe, mert… Saurolophus, gondolom. A hibridek meg nem értelmezhetőek valós taxonómiában. (Az megint más kérdés, hogy az összes “dinoszaurusz” hibrid technikailag… maga a taxon sem biztos, hogy alkalmazható rájuk.) Viszont az átlagember szintjére leegyszerűsítve a PK ~110 állata érdemben kevesebb lesz, mint ~110. Ez összetett probléma, mert hibásan a többség a genusz neveket használja, mint hogy az a faj. Viszont ilyen szempontból a PK megtett maga kárára, de egy fontos lépést az edukáció terén. Az Allosaurus az nem egy faj, az Allosaurus fragilis és Allosaurus europaeus na azok fajok. PK sokkal pontosabb munkát végezz taxonómia terén így jó képet ad a dolgokról. Ezt viszont nem biztos, hogy felfogja egy átlagos játékos, csak azt látja, hogy három Parasaurolophus van, amiből egy fejdísze impotens, a nagyobb Parasaurolophus meg valamiért Charonosaurus. Az átlagember külön kezeli a jaguárt, oroszlánt, leopárdot, holott ezek mind párducok. Panthera a genusz név, mint az Allosaurus. A fajnevek nagyon fontosak. Ha hisztizel, hogy párducnak nevezem az oroszlánt, hogy lónak a szamarat… akkor rossz hírem van, helyesen járok el. Nos ezért nagyon jó edukációs lépés, hogy a PK több különböző fajt is ad ugyanazon genuszból. PK két oroszlán fajt is betett a játékba és rendes tudományos névvel láthatóak, tehát oda tolja mindenki pofája elé, hogy PÁRDUC. Namármost ez akkor lenne még jobb, ha más párduc fajokat is betennének. JWE-ben viszont ugyan annak az állatnak olyan szintű eltérő változatai vannak, amik valóságban másik genuszt jelentenének. Átlag ember nem tudja magától, hogy PK helyesen eltérő fajokat mutat, míg a JWE őslény DNS-ből létrehozott assetekkel operál, nem őslényekkel. PK részéről még gond a logikátlan tollasság. Sarki Pachyrhinosaurus tollbundás, de sarki Edmontosaurus pucér, meg ha az tollbundás, a másik két fajra nem kéne néhány száll, ha már a tollatlan Dilophosaurus kinézetek is tollasak? (Szempillák.) Tollaság még mindig egy problémás dolog. Erre akkor egy DLC jó lenne pl., hogy lesz tollatlan Velociraptor, meg tollatlan sarki pachyrhino, de lesz toll minden dinoszauruszra. Elasmotherium esetén megcsinálták a tompla kis tülküt, de a régi elavult nagy tülküt is. (Én személy szerint hím-nőstény felosztásban használom vegyítve.) Spinosaurus esetén 2-2 kinézet van. Krokodilos és “sima” bőrű. Így megoldani jó ötlet, de JWE féle eltévelyedés okozhat az egyszeri játékosoknál. Tény kisebb mértékben és valós/tudományos elképzelések mezején, nem a sci fi/fantazi szörnyszaurusz dizájnok terén.
JWE-nek egy mentsége lehet, hogy sokkal többféle szín van az állatoknál. Ennek minősége kérdéses, mikor ugyanaz a zöld árnyalat van több állatnál is pl.. A PK-ban ellentétben a mintázat nem is, de az árnyalatok, de akár a színek is eltérnek az egyedeknél, ahogy a testméret is. Sőt albínó vagy melanisztikus állatra is van esély. Ez a random faktor amúgy életszerű, ám egyben baromság is. Klónozzuk az állatokat a PK-ban is. Senki ne akarja nekem bemesélni, hogy fel lehet támasztani több száz millió éve élt állatokat, de a géntechnológia nem képes arra, hogy legalább genetikai részről az állat testmérete beállítható legyen, ahogy a színe is. 2024-ben Mau megosztott majd törölt egy képet ahol a játékban lévő állatok színei eléggé másabbak voltak, nem a random faktor eredményezte őket. Ezt törölte. Majd, mint előkarácsonyi ajándékot több képet is posztolt. Igen, lesz majd nagy fokú színmódosításra lehetőség. A huszadik nagy frissítést lőtte be, mikor játékba kerülhet. Ez erősen nem valószínű, hogy 2025 lenne magyarán. Technikailag a PK-ban a jövőben lehet végtelen színlehetőségek lesznek. Elég csak ránézni a Draconia karakter kreálójára milyen szinten lehet ott a színeket variálni, így felteszem a kérdést: Mért nem alap eleve? Mármint, a PK még EA, tehát meg sem jelent, vagyis alap lesz majd. Viszont a konkurencia? Ez konkrétan munka megspórolás. Minden állat kap egy kinézetet, aztán a játékosok szórakoznak a festékes dobozzal és baromi sokáig csak az állatok színeivel szórakoznak. Jelenlegi JWE2 rendszer is engem több órára lekötött, hogy a nekem tetsző alapszín+minta kombinációkat összeállítsam. Egy ilyen szabad rendszer? Szóval a Frontier nem csak azért tesz le silány játékot, mert patikamérlegen kimérik, de olykor szimplán hülyék? Vagy én nem értek a játékfejlesztéshez és egy ilyen rendszer sokkal nagyobb munka, mint 100+ állatra megcsinálni egy tucat színt. Igen, fogalmam sincs a játékfejlesztésről, szóval lehet jobban megéri előregyártani és nem oda adni egy festékboltot a játékosnak.
Tehát a PK X számú állata nem egyenlő a JWE X számú állatával, kevesebb. Ennek ellenére, hogy ha megnézzük így is az ár-értéket, sőt egybe vesszük a két JWE-t… tetszik vagy sem a PK teljes élettartama alatt ha felmegy 100€-ra, vagy akár 200€-ra és 10 éven belül elérik azt amit kell, akkor is sokkal korrektebb, mint a JWE. A PK sajnos elbír elég sok DLC-t és jogos lesz a létük. Sajnos, mert a mai játékpiac rendszerében kell gondolkodni, amivel én nem értek egyet, de ez más kérdés.
Előbb fejtegettem, hogy ugyan azon genusz több fajának szerepeltetése jó, mint edukálás, ám játékosok többségének megúszósnak fog tűnni. Kezdjük a legelején. Eredetileg arról volt szó, hogy egy faj három eltérő színnel fog rendelkezni. (50 fajos kezdeti listát hagyjuk is….) Bizonyos esetekben nem lesz eltérés hím és nőstény közt. Ebből az lett, hogy a Pachyrhinosaurus három skinje a három faj és a játék fajokat adott meg pl. keltetőben és faj alá került a másik két faj. A Tarbosaurus még rosszabb, mivel az a Tyrannosaurus alá került. Tehát genuszban a genusz. Ezt kiküszöbölték úgy, hogy már teljesen el vannak a fajok szeparálva, külön tételek egymástól. Ellenben így bizonyos állatok csak egy féle kinézettel rendelkeznek, míg a Spinosaurus néggyel. Lambeosaurus lambei van a játékban három eltérő színnel, de a Lambeosaurus magnicristatus akkor mért is nem került be, ha Parasaurolophus walkeri, P. cyrtocristatus és Charonosaurus jiayinensis bent van? Továbbá, dinoszauruszok esetén kivételnek kellene lennie, mikor a hímek alig térnek el a nőstényektől. Ezzel szemben túl nagy arányban van a játékban, hogy ugyanaz a színezet. Noha ez igaz az Ankylosaurus-ra, hogy nincs külön szín repertoár a két nemnél, ellenben az átlag testméret nagyobb a nőstényeknél. Illetve, ha már meg van csinálna a dinoszauruszok kloákája, akkor mért is nincsenek a hím emlősöknek meg a mogyeszai? Nem ettől fog a gyerek megállni a növekedésben vagy lesz éppen nem is tudom… fanyűvő. Megnéz egy természetfilmet, elmegy az állatkertbe vagy csak egy kezes kóbor kandúrt megsimogat, akkor is ott lesznek a macska heréi. Akkor már itt mért nincs a Smilodon-nak és oroszlánnak?
Jelen van a JPOG féle csillagos rendszer és a JWE féle százas-ezres számokkal operáló rating/appeal. Kis esély van szín mutációkra, ekkor az állat értéke megnő. No de a játéknak komoly gondja van alapjáraton. Értem én, hogy az Ankylosaurus csak 4 csillag volt a JPOG-ban, ám itt mért is nem lehet 5? Ami miatt a Parasaurolophus walkeri is vissza lett véve 5-ről, 4-re. Szóval volt egy rating módosítás, jövőben még lesz, legalábbis remélem. Mért volt erre szükség? Nos a játékba nem éppen úgy kerülnek be az állatok, hogy az balanszolt lenne.
A kifutókra vannak bónuszok. Egy kontinens, egy kor, egy lelőhelyről való állatokért jár. Eredetileg a gyapjas mamut és orrszarvú külön formációkban volt és… nem kaptad meg rájuk a bónuszt, mert külön formációkból vannak… közben a két állat egész Eurázsiában honos, gyapjas mamut még Észak–Amerikában is. Ezt jelenleg annyival oldották meg, hogy Tokod formációba betették őket. Formáció helyett faunát kellene megadni a bónuszhoz. Noha valószínűleg a Nedoceratops sosem fog bekerülni a játékba, példának jó. Ez a Ceratopsidae a triceratops fauna része, de nem került elő a Hell Creek-ből. Szóval ha bent lenne a játékban és bónuszokra mennék, nem tehetném be az élőhely társai mellé, mert… mert két külön formáció. Argentinosaurus-t pl. nem lehet semmivel összerakni. Mármint pont, hogy az Edmontosaurus és Triceratops környezeti igényeivel van egybeesés, tehát tarthatóak együtt, de nem lesz meg a bónusz. Gallimimus-on kívül nincs hír másik nemegt formációi állatról belátható időn belül. Deinocherius és Gallimimus reprezentálhatja a Nemegt formáció kifutót… hurrá. Őszinte leszek én magasról teszek ezekre a bónuszokra. ~110 faj várható jelenlegi információk alapján, amik DLC-k nélkül lesznek a játékban. Nem akarok faj spekulálásba belemenni, ám sanszosan nem fog tudni a játékos autentikus fauna kifutókat kreálni. Morrison mire talán mondhatjuk, amint a Stegosaurus bekerül. Bár így is kötekednék, hogy azért egy Ankylosauria elkélne oda. Meg a másik több, mint másfél tucat Sauropoda…. Igen, autentikus fauna kifutót ne úgy értsük, hogy minden is bent lenne. Ezt ne várjuk el.
Megosztott tervezett állat lista, kitakarva, olvasható dolgok játékosok spekulálásai. |
Amber Isle esetén már panaszkodtam valamiről. Hazánk emlős megafaunája cikkem után kimondottan bosszant az a dolog, hogy az ember által 50 000 vagy még 100 éve se kiirtott fajokat őslényként kezelik. Meg lett ígérve, hogy lesz nemrég kiirtott fajok DLC. A helyzet az az, hogy a játékban lévő “ősemlősök” java nem ősemlős, hanem ma is élniük kellene. Ezekkel az állatokkal tematikus fauna kifutónak olyan állatokat is tartalmaznia kellene, amik ma is élnek ténylegesen. Erre viszont nemleges válasz jött egyik fejlesztőtől. Mármint nem volt teljes elhatárolódás, de ha lehetne, nem raknának be rénszarvast vagy szajgát. Márpedig ezek elkélnének gyapjas mamut kifutóba. A JPOG miatt és, hogy vadászati vágyat kiélhessék a ragadozók, a jövőben kellenének majd élő prédaállatok amúgy is. Röviden tömören: Sima állatkertes játékban ma is élő állatok, oké. Őslényes állatkertes játékba amint van ember által kiirtott állat, akkor ma is élő állatok is szintúgy kellenek. Viszont a PK fejlesztők az alap állatokat sem képesek belátható időn belül letenni, szóval… álmodik a nyomor.
A “speciális” állatokról még nem esett szó. Ilyenek a minik, repülő és vízi állatok. A helyzet az, hogy kerítést mély vízbe is tudunk tenni és az állatok átúsznak a kerítés fölött. Én meglepődtem azon, hogy a kerítés nem egy égen is túlnyúló akadály. Jelenleg röhejesen kis kerítések képesek pl. Protoceratops-ot visszatartani. Igaz még se mászás se ugrás animáció nincs. Szóval engem meglepett, hogy képesek átúszni kerítés fölött. Játék víz rendszeréről később. Ám annyit megjegyzek, hogy nem tudom, hogyan fogják megoldani a víz alatti létesítményeket a fejlesztők. Amennyit látok az alapján legfeljebb ZT2 szintű dolgokat fogunk tudni csinálni, melyek a ZT2 után 20 évvel már inkább röhejesen primitívek lesznek. Legnagyobb félelmem a repülő állatok. Itt igaz, hogy a konkurencia nem mindig okoz minőség javulást. a JWE1-ben lévő röpde okán lehet az, hogy annak idején olyat írt Mau, hogy a repülő állatok fix pályán mozognának objektumon belül. JWE2 ezen már sokat javított, sőt rendes rendszert adott. (Leszámítva a járási animáció hiányát, és a hasonló spórolásokat, mint a növényevő vagy kagyló evő ptero is halat, kecskét és embert eszik.) Szóval a JWE1 után egy megúszós dolgot akartak és pont ez látható a Microraptor és Archeopteryx esetén. Azóta már volt szó ennek teljes újradolgozásáról. Ám ahogy észrevettem senki nem érti biztosra amit a devek magyaráztak. Legjobb opció az, hogy simán kirakod a Microraptor-t a parkba és az felmászik dolgokra és onnan siklik tovább. Rosszabb az, hogy csak több opció lesz a kalitkákra. A Compsognathus is ilyen “mini kifutó” állat lesz. Meg van rá az esély tehát, hogy egy szoba méretű fix kifutóban lévő dolgok lesznek csak. Ellenben írtak olyat, hogy a miniknek nem lesz növekedése, nem lesz fiatal életkor, már felnőttként lesznek letehetőek, nem tudnak majd szaporodni illetve a rendes állatok nem támadják meg őket. Azért nem támadják meg őket, mert egy objektum részei, vagy azért nem mert… mert? Felnőtt T. rex nem foglalkozna compykkal az oké. Ám fiatal vagy egy Velociraptor? Azoknak pont jó méretűek. Erőteljesen tartok attól, hogy a “minik” írtózatosan nagy pofánvágások lesznek, ahogy repülő állatok is. Ennek részlegesen oka a csapat szűk erőforrásai. Másodkörben a konkurencia… lenne, ha a JWE2-ben nem lenne normális rendszer a repülő állatokra. Remélem a legjobbakat.
Noha egyértelműen sérelmezem, hogy nincs tollas opció minden dinoszauruszra, sőt kimondottan hülyén néz ki az alaszkai Pachyrhinosaurus és Edmontosaurus egymás mellett, az őslény dizájnok alapvetően rendben vannak, sőt játékok terén talán a legjobb a PK, ha realisztikus és nem pl. rajzfilmes artstylról van szó. Igazából dokumentumfilmeket maguk korában nézve is szinte az összeset lazán kenterbe veri. Vannak dolgok amiket én nem így csináltam volna, de az az én elképzelésem, attól még a játékba bekerült opció is ugyan úgy reális, sőt lehet még reálisabb is. Gondolok itt a madármedencéjűek szájára, hogy mennyire van “bevágva”.
W.B. vs. Mau - 1:0, vagyis a játékosokhoz való hozzáállás
Egyszer
sikerült beszólnom Maunak a T. rex ajak dolog kapcsán. Sokadjára
írták, hogy csinálják már meg, hogy legyen ajkas Tyrannosaurus
és Tarbosaurus. Én leírtam, hogy alapvetően van egy tartás az
awesombrok hisztijétől és ezért nem merik. Mau úgy reagált
nekem, hogy nehogy már meglegyen az ő saját stílusok. Kedvem lett
volna reagálni, hogy anatómiai hiba nem stílus, hanem hiba. A
PDF-emben amúgy később azt írtam, hogy legyen ajkas meg ajaktlan
opció. Nos, nincs opció, ajkas Tyrannosaurus és Tarbosaurus van.
Igen végül ajkasak lettek. (Az más kérdés, hogy ha bezoomolunk a
modellbe, láthatóan a fogaknak nincs helyük, az ajakba szúródnak
be.)
Első ízelítő az Ankylosaurus-ról hullámokat gerjesztett, hogy nem jó a koponyatető. Én is csak néztem, hogy most komolyan? Nem kötöttem volna bele még én sem. Ám a helyzet, hogy javították az Ankylosaurus-t.
Nem is olyan rég több embernél is előjött egy hiba. Frissítés utáni új mentés betöltése esetén számos épület eltűnt. Hibát videóval én jeleztem elsőnek ha jól rémlik, aztán még mások is. A poén, hogy Mau pár perc múlva reagált is. A nagyobb poén, hogy megtaláltam a bug forrását. Azok az épületek melyek információs táblát tartalmaztak, azok tűntek el. Bugot képes voltam egyértelműen rekreálni. Töröltem a táblákat két épületből. Elmentettem, visszatöltöttem és azok megmaradtak. Mau megköszönte, mert elvben elég sok munkát megspóroltam nekik. Hozzá kell tenni, hogy akik még jelezték a hibát azok csak az új mentésüket tették fel én a régi még jót és az új már hibásat is. Többiek jelzéséből nem igazán tudtak volna rájönni. Az én két mentésem viszonyítgatása is tudja a fene mennyi idő lett volna nekik. Én hamar rájöttem, mert nagyrészt saját magam által készített épületek voltak. Elsőre a látcsövekre gyanakodtam, de mivel azok megmaradtak és volt eltűnt épület miben nem is voltak, így hamar meglett.
Vannak hibajelzéseim mikre nem reagáltak. Kapnak elég sokat, sőt ugyanazt többször is. Ha tehetem és látom, hogy valaki már írt akkor ahhoz posztolok, nem nyitok külön témát. Amikor ki lett véve az elektromosság, mert menthetetlenül összeomlott a rendszer, hiába volt elég áramtermelő, a játék közölte, hogy nincs áram, akkor is talán én jeleztem elsőre videóval. Talán 3-4 ember küldött külön még ilyen hibajelentést és mindegyiknél jeleztem, hogy igen már írtam, majd írtuk…. Ugyanazt a hibát beküldeni többször lehet jó, mert biztosan látni fogják… ám a sok jelzésben ritkábban jelzett hibák meg eltűnnek.
Nem egy olyan hú de nagy dolog, de pl. Mau megtehette volna azt, hogy a Tokod formáció helyet, egy romániai lelőhelyet adnak meg a mamut faunának. Csak kis érdekesség, hogy nem minden román velőből magyargyűlölő. Ezt csak azért emelem ki, mert én vagyok az aki “Nem, nem, soha!” ember.
Játék korábbi változatában minden élelmiszer típusra 100 egység hely volt. Ez elég hamar kevés lett, így javasoltam élelmiszer tároló konténereket. Javaslatom sima konténer volt, mert ilyen modell nincs a játékban és elkélne, ill. legalább lenne funkciója. Ha jól rémlik a jelzésemre következő devlogban már volt koncepciós kép nem hagyományos konténerről, hanem kifejezetten takarmány tárolásra kialakított konténerről. (Nos nem erre emlékeztem, ami a fejemben van az kezdetlegesebb kép, azt lehet csak Discordra posztolták. Tény e kidobott tároló konténer dizájnja ugyanaz, mint amire emlékszem.) Nagyon hamar kapcsoltak, vagy csak véletlen egybeesés. Sima konténer funkció nélküli objektumként van a játékban immáron és raktárépület van pl. élelmiszer tárolásra. Ráadásul külön logisztikusokat kell foglalkoztatnunk. Valóban korábban is volt szó, hogy raktár rendszer lesz, ám ha jól rémlik akkor még építőanyagot is raktározni kellett volna. Ezt kukázták és lehet részese voltam annak, hogy egyszerüsítve, de a raktározási rendszert visszahozzák. Aminek nem tudom, hogy örüljek-e. Mert a logisztikusok irreálisan meredek terepen is feltolják azt a három kis fa ládát és elég röhelyes, mikor lazán át tolják egy nagy ragadozó kifutóján, mintha csak galambok lennének ott. Ha jól rémlik Mau azt írta, hogy nincs tervben, hogy járművel vigyék a dolgokat. T. rex ajakkal is az volt, hogy nem lesz ajka aztán most már mégis van.
Idén decemberben valaki jelezte, hogy több alap alakzat is lehetne a játékban. Nathan annyit írt rá, hogy megnézi mit tehet. A karácsonyi frissítésben már bent is voltak. Egyszerű geometriai formák, szóval nem volt nagy munka.
Játékban vannak apró poénok. A csak úgy lerakható alkalmazottak által használt tábla a legjobb példa. Van itt Prehistoric Park utalás, “ne legyél fa…rok” miben nincs csont, legalábbis embernek nincs baculum-ja, amongus, egyik fejlesztőről készült bizarr kép is odalett firkantva vagy a régi PK logó, mint egy már lekopott matrica. Cotylorhynchus egy visszatérő mém, hogy kell a PK-ba. Épp ezért mikor alkalmazotat vennénk fel akkor a rövid önéletrajzokban előfordul a CotyCon, mint ennek az őslénynek rajongói találkozója. Viszont Alexander Winstone sincs elfeledve, ő is önéletrajzokban említve vagyon. Nigel Marven előtt még ez a fiktív karakter lett volna a játékos mentora, Kickstarter demoban is szerepelt. A rickroll QR-kód játékban lévőségét meg hagyjuk is….
Sokat emlegetett moduláris építkezés és társai
A játék egyik olyan eleme amit sokan imádnak és láttam már olyanokat is akik átkozzák. Értem én, hogy nem akarsz órákat tölteni egy étterem megalkotásával, de vannak a játékban előre elkészített épületek. Melyek minősége, kidolgozottsága… oké bőven hagy maga után kívánnivalót. Ám ott a Steam Workshop, ahol csak egy kattintás és a játékodban már elérhető is a mások által készített és feltöltött elem. Tény, nincs olyan sok jó minőségű. Még. Meg én is rontom a minőséget.
Magamat nem nevezném nagyon jónak, de átlag feletti dolgokat kreálok. Mások viszont… csak pislogok, hogy hogyan voltak képesek ilyet alkotni. Türelem, képzelet és előre gondolkodás, illetve, hogy már kitapasztaltad a rendszert. Ennyi a nyitja. Elég sok dolgot meg lehet valósítani.
Természetesen elég sok minden még hiányzik. Erőteljesen hiányolom a lifteket, valami tömegközlekedés kellene, no meg távcső édeskevés, más attrakciók is kellenének. Járműves túrára van ígéret. Ám van egy minimum követelmény amit a JPOG és Jurassic filmek/könyvek állítottak fel. Ilyen a hajós vagy hőlégballonos túra. Igen a JWE nem volt képes ezekre még mindig. Ellenben a JWE mégis rendelkezik 3 különböző járműves túrával és még pár dologgal. Ilyen az a nézelődő ami kifutóba tehető és alagúton keresztül lehet bejutni. Ez már a JPOG-ban is szerepelt a JWE-be meg második rész egy frissítésében került be. (Amikor első részben alapból bent kellett volna lennie.) A viewing dome technikailag megoldható a PK-ban is jelenleg. Csak nem rendes alagút lesz, hanem valamilyen tárgyakkal pl. sziklákkal el kell fedni az árkot amiben be lehet jutni a nézelődőbe. Eredetileg a PK-ban lehetett volna barlangokat alkotni, mint a Planet Zoo-ban. Ezt kikukázták. Sajnos. Ellenben alakíthatóak a sziklák és még a fák mérete is, így barlangot más módon is, gagyin, de lehet alkotni.
Nagyobb probléma, hogy a vízrendszer szintén gagyi. Technikailag Zoo Tycoon 2-es vízrendszer van, azt leszámítva, hogy automatikusan nem lesznek vízesések. Víz hullását és csobbanását a játékosnak kell ilyen effektként letennie. Szép dolgok alkothatóak, ám akkor is olcsó és gagyi a kivitelezés. Arról nem is beszélve, hogy jelenleg a tereptárgyak nem látszódnak a vízben. Továbbá a Planet Zoo megoldása, hogy előbb megcsinálod a medencét aztán feltöltöd vízzel, na az sokkal jobb, mint ez a ZT2-es módszer. A vízrendszer és barlangok lehetősége a PZ-ben sokkal jobb. (JWE fejlesztőinek másik játéka… szóval mért is nincs ez a JWE-ben?) Amennyit a PZ-ből láttam, sok dologban olyan, mint a PK építkezés terén, tehát jó. Van amiben jobb és van amiben nem. Ha jól tudom PZ-ben a sziklák mérete nem módosítható, míg PK-ban igen és ez rengeteg lehetőséget ad. PK terraformálási rendszere messze nem tökéletes, de kis kitapasztalással nagyon látványos dolgok alkothatóak. A környezet kialakítása inkább hasonlít egy játék fejlesztés folyamán, a map elkészítésre, mint arra, amiket eddig megszokhattunk. (Planet Zoo kivétel, azzal rokonítható.) Tehát a rendszer “nyers”, idő kell megtanulni. Nagyon meredek domborzat készítésénél természetellenes szögletességet kapunk, miket második lépésben kell elsimítanunk. Én ezzel rengetet pepecselek, szimplán azért is, mert más játékokban is szemet szúr, ha a homokbuckának több az éle, mint a homokszeme. Ám az egymásból kinövő növények is bántják a szemem. Ahogy az is, hogy ha egy fa meredek domborzatra kerül, akkor eléggé látszódik, hogy nincs gyökere. Illetve lehet a levegőbe is rakni dolgokat.
Ajtókkal itt is van baj. A WC modul vagy raktárak esetén az emberek a sötétségbe mennek be. A személyzeti központ épületbe mikor továbbképzésre mennek az alkalmazottak pedig átmennek a csukott ajtón. Jelenleg még nincsenek kapuk a még nem létező járműveknek, de vannak ajtók amik a kerítésekre tehetőek, de simán az épületeknél is fel lehet őket használni. Ezek automatikusan nyílnak a dolgozók számára. Ami ott probléma, hogy van sima ajtó, de van számzáras is, mik nyílnak maguktól. Van, hogy ajtó nyitva marad játék hiba miatt, ám szerencsére nem lógnak ki az állatok. Illetve vannak még olyan ajtók, melyek csak vannak, dekorációs elemek. Illúzió megadására jók.
Illúziók, mint az étterem modul. Hol a konyha? Ha már ennyi mikromenedzsment van a játékban, jó lenne ha lenne konyha is, ahol elkészül az étel. Ez valószínűtlen, hogy lesz. Jelenleg a logisztikus a fa ládákat csak bedobja az étkezdékbe és már van is eladni való. Meg lehet főzni konzervekből bármit, én csilis babot rendszerint konzerves babból készítek… meg értem, hogy van konzerves teljes csirke is. Ám ha nem baj az, hogy ládák tologatva vannak a parkban, akkor HOL A KONYHA?! Meg azt írtam, hogy konzervből megfőzni… itt a konzerv maga van feltálalva. Értem én, hogy van Japánban olyan étterem ahol pont az a lényege, hogy konzervet eszel…, de akkor is. Nos az illúzióját meg tudjuk teremteni, hogy a nem funkcionáló ajtó mögött ott a konyha. ZT1-es éttermemnél is megadtam ennek az illúzióját.
Ha már illúziók. Moduláris építkezés miatt elég sok dolog illúzióját meg lehet teremteni. Pl. az én vasútállomásom, vagy ez az óriás kerék ami csak van, de nem funkcionál, ahogy a csillagromboló sem funk… szóval igen, ha kreatív vagy akkor majdhogynem bárminek is megtudod legalább az illúzióját építeni.
Az üzletek funkcionálnak. Mégha gyatrán is néz ki ahogy vásárolnak az emberek… meg van csinálva. Sőt képesek sorban állni. Lehet mondani, hogy ez 2003-as JPOG szintje jelenleg, de a JWE-ben konkrétan semmi ilyen nincs. Tény, szül is bugokat. Egyesével rá lehet kattintani a látogatók és van adatlapjuk. Ahogy ZT1-2-ben vagy JPOG-ban. JWE-ben a látogatók csak díszletek. Volt hogy nem volt vizuálisan egy sem a parkban egy hiba miatt, de minden üzlet ontotta a profitot. Vagy a park bizonyos részén láthatóan alig ténfereg pár ember, mégis az épületek maximális kihasználtságon. Bezzeg, ha egy állat a díszlet látogatóhoz házzáér, akkor az számít, tény ügyes elrendezéssel a profit maximumon, de alig lesz valaki az adott helyen, szóval a rendszer kijátszható. Nos ez a PK esetén nem így van. Akkor teszünk szert bevételre, ha a látogató odamegy és költ. Ebből adódik, hogy ez memória igényes. Nem értek a programozáshoz, de a PK látogatók esetén nem kezel több “adatot”, mint a ZT1. Jelenleg nincs inventoryuk pl. a látogatóknak, míg a ZT1-2 vagy a JPOG-ban volt. Sőt a ZT2 és JPOG esetén náluk lévő tárgyak fizikálisan is megjelenhettek, mint esernyő vagy lufi. Ami újítás a PK részéről (ha megfelelően működne), hogy nem csak akkor látható egy látogató (vagy dolgozó) hangulata, mikor megnézzük az adatait, hanem a járása is erősen sugallja. Ha görnyedten cammog, akkor nem épp boldog pl.. Őszinte leszek ez a megvalósítás nem tetszik. (Igen, tudom, Dino Island már tudta ezt maga módján.)
Állatoknál van furshader, de az emberek haja még mindig gyurma. Emberek kidolgozottsága rosszabb, mint az állatoké. Igen tudom, nézzek rá a Planet Zoo-ra és máris minőséginek fogom látni a PK-t. Amúgy a Planet Zoo-t pont ezért kerülöm, mert számomra undorítóak az ember modellek a realisztikus állatok mellett. Ám még így is 2018-as devlogban sokkal jobb modelleket mutattak, mint amik most a játékban vannak. Sokkal jobbak az ember kinézetek, mint a PZ esetén, jobb, mint a JWE esetén, de sokkal jobbról volt szó. Továbbá, ha a látogatók alól töröljük a járdát, akkor eltűnnek, ha pár méterre nincs másik járda. Még a JWE-ben sincs ez ahol csak vizuális elemek. Bőven van még itt mit javítani.
Jelenleg a játékban a gondozók, logisztikusok és eladók vannak bent. Következő frissítéssel jönnek az állatorvosok mi miatt én jóslatom, hogy a játék játszhatatlan lesz már közepes parkok esetén is. Takarító, biztonsági és karbantartó várat magára. Biztonsági is majd mókás lesz, ismételt játszhatatlanság lesz szerintem miatta. Ellenben túravezető/edukátor nem volt még említve, hogy lesz. No meg ki főz? Fentebb már említett probléma.
A staff rendszer úgy ahogy van egy rakás ürülék. Már csak azért is, mert egyik frissítésnél elvben megoldották a problémákat… megoldást nem láttam, csak még többet és nagyobbat. Momentán minden gondozó két dolgot csinált: Dolgokat szállított és etetőket töltött csak, ám egyiknek sem lehetett eredményét látni. Az ürülék összeszedés meg addig tartott, hogy odamentek a komposztálóhoz, majd mentek etetőt üresről üresre feltölteni. Decemberi frissítésben ez javítva lett. Ellenben ha ez újra előjön mire jön az állatorvos és betegségek, illetve logikusan az éhenhalás… kitalálható mért is lesz játszhatatlan a játék. A biztonságiak egyik feladata lesz a gondozók és orvosok kísérete. Namármost egy nagy, sok állatos kifutó esetén csináltam olyat, hogy komposztálót a kifutó közepébe tettem. Megtelik a talicska ürülékkel, beönti a komposztálóba és fogja magát a park másik végébe megy el az ürüléket ott fellapátolni, miközben a kifutóban több a barna, mint bármi más. Logisztikusok nem hajlandóak a dolgokat logisztikázni. Üresen van egy csomó raktár, az épület ahova érkezik az áru meg tele, de nem vinnék a raktárakba és ha megnézed a dolgozók listáját, látod, hogy több logisztikus is dologtalan…. A kasszások ugyanez. Fogja magát és átmászik a park másik felébe, ám addig is üresen van az a pult. Plusz időnként egy perc szünetet tartanak. Lehet taktikázni, hogy többet veszel fel, mint amennyi kell ám minél nagyobb a park annál rosszabb. Valóban egy tizedére levitték a dolgozók bérét, irreálisan keveset kell nekik fizetni… igen régebbi verzióban nagy park esetén két lehetőséged volt: Anyagi csőd, mert elég alkalmazottad van, vagy anyagi csőd, mert nincs elég alkalmazottad.
Nincs annál röhejesebb, mikor azt látod, hogy olyan kis nyamvadt talicskával viszi a kaját az etetőhöz a gondozó. Ennél már csak az lesz a röhejesebb, mikor a fegyveres biztonsági ott fog battyogni mellette. Kertes házban lakom, van talicska, ami tényleg talicska, nem ilyen kicsi gyerekjátékszer izé. Nem tudom a Discordon 100%-ban követni a dolgokat, ám amennyit el tudtam csípni az alapján nem óhajtanak a talicskán változtatni. Szó se róla, nincs azzal gond, hogy kisebb állatoknak talicskával legyen az élelem oda víve. Ám nagyobb állatok esetén? Nem akarok abba belekötni, hogy ez játék, képletes jó pár dolog, hogy abba az irreálisan kis talicskába több mázsa dolog fér, oké, nem ezzel van a baj. De komolyan, most ez a három kép.
Legyen talicska kis tétel esetén. Viszont mivel nem valószínű, hogy lesznek járművek a staffnak… innentől egész el van átkozva. Gondolom nem képesek lefejleszteni. Egyik Othersideban Phelan (magyar játékfejlesztő) mondta, hogy pl. FPS-ek esetén már réges rég olyan AI készíthető, hogy az reális legyen, DE játékosoknak esélye sem lenne. Az ellenségek szándékosan segghülyék a játékokban magyarán. Viszont innentől előjön az a kérdés, hogy pl. JWE esetén pár tíz méter, akadálymentes, egyenes út mért járhatatlan a jeepnek? Más játékok esetén vagy nincsenek így rákényszerítve rendes AI készítésre és nem is csinálják meg, vagy amolyan iparági direktíva, hogy senki ne merjen normális mesterséges intelligenciát csinálni, mert a végén még elvárás lesz. Bár a több frissítésen át tartó szerencsétlenkedés, hogy alap dolgok sem működnek, holott elvben javították őket, inkább azt jelenti, hogy nem tudják megcsinálni.
Igen, nem lehet állatgondozót kifutóhoz rendelni, mint a ZT1-2-ben. Még. Ezt írták, hogy tervben van, hogy kifutóhoz lehessen őket rendelni és beállítani mit csináljanak. Továbbá pihenőszobákon gondolkodnak és ezek révén lehetne területhez rendelni pl. a boltosokat, hogy ne legyen az, hogy a pihenőjük után a park túlsó felébe menjenek. Azt aláírom, hogy kisebb park esetén és ha van több boltos, mint amennyi hely, akkor képesek időben váltani egymást. A pihenőszoba dolog megoldhat sok problémát, ám attól még számos esetén nem látom, hogy meg lenne a jövőben oldva. Gondozók kifutókhoz rendelését következő frissítésben kellene megcsinálniuk ráadásul, mert jelenleg csak azért működik a nagy parkom úgy-ahogy, mert irreálisan sok a gondozó.
Most már noha központilag, de állítható, hogy bizonyos boltok milyen kereten belül kérjék el a dolgok árát. Igen, boltonként nem állítható. Vannak adomány pontok melyek frissítés függő, hogy működnek-e vagy sem. Jövőben remélem többféle megjelenése lesz a boltoknak mivel aranyos a Smilodon grafika étteremnél… de ha valaki csak dinós parkot készít akkor eléggé nem odaillő. Ha üres, vagy kiürülő félben van a bolt, akkor a kínálat foghíjasságán is meglátszik. Logisztikus ekkor önti be a három ládát. (Vagy ha csak egy bögre hiányzik, mert raktárat minek is feltölteni.)
Több rakodó épület lehet, ahova az áru beérkezik. Staff központ vagy kutató központból csak egy. A keltetőt át fogják dolgozni, mivel a játékban alapértelmezetten fiatal állatok rakhatóak majd ki a parkba, nem felnőttként kapjuk őket. (Lesz adoptálási lehetőség még pluszba.) Mivel több év egy nagyobb állat felnövése, ami valós időben órák, a játékos megtanulja nem egymással megöletetni őket. Vagy nem, mert sandbox játékmód, ahol be is fagyasztható majd az állatok életkora, így a T. rex családunk 500 játék óra után is ugyan olyan lesz. Ettől függetlenül alapértelmezett játékmódban lesz pénzen túl értéke egy nagy húsevőnek vagy Ceratopsidae-nak, mert több év mire megnő. Nem az lesz, hogy harcoltatás, mert úgy is lehet újat csinálni. (Igen, mentés betöltése….)
Ami viszonylag jó ötlet felületesen az a végtelen széklet újrafelhasználása. Komposztálóban konvertálódik komposzttá miket ezután a takarmány termelő épületekbe visznek ahol az adott élelemmé konvertálódik. Növény esetén még érthető, elég sok rovarnak jó a komposzt ez tény, ám a hal és a tetrapoda hús már más tészta. Igen tudom, tilápia, de próbálj meg komposzttal etetni csirkét vagy disznót. Itt újabb lépcsőt kéne beiktatni, hogy komposzt -> rovar -> hal, vagy komposzt -> növény -> farm állat. Jelenleg nincs semmilyen állat a hústermelő kifutójában. Jövőben elvileg lesz, de kötött mozgáson, csak díszként. Nagyobb növényevő állatok esetén, főleg ha sok van, valóban elég sok növény termelő épület kell. Tehát nem ringat a játék túlzottan abba az illúzióba, hogy könnyű élelmezni őket, de így is messze van a valós aránytól. Igaz hülyén nézne ki, hogy egy Brachiosaurus élelmezésére a fél pályát kellene használni. Ha pedig a játékos nem akarja maga termelni a takarmányt, akkor majd hozzák a kamionok. A komposzt meg… nos a komposztáló az egyetlen hely ahova az ürüléket leborítják és előjött az, hogy ha betelt akkor nem volt hova vinni az ürüléket. Törölni és újra le kellett rakni a komposztálót. Elég pitiáner hiba. Vagy ne legyen limit a komposztálón, vagy autómatikusan a többlet “tűnjön el”, pl. ZT1 módon kerüljön eladásra.
Elektromosságról volt már szó, jelenleg nem működik, kivették, mivel menthetetlenül össze tudott omlani és játszhatatlanná tette a játékot. Kickstarter demóban volt vízgazdálkodás, ez jelenleg úgy tűnik, hogy nem lesz. Semmit nem tudni jelenleg védelmi épületekről, hogy amikor a jövőben állatok kitörhetnek és embert ölhetnek, akkor mi áll majd rendelkezésre. JPOG a mérvadó szerintem ahol még automata gépágyú is volt. Ellenben JWE(1) ahol olyan feladatok vannak hogy ölesd meg egyik állatot a másikkal, még ott sem lehet kilőni az állatokat. PK mentalitása láthatóan sokkal normálisabb, állatbarátabb, szóval kétlem, hogy éles lőfegyver lenne majd a biztonságiaknál. Ettől függetlenül hangfegyverek lehetnének majd.
Eredetileg
volt a játékban olyan, hogy “science point”. Ez automatikusan
generálódott, új állatokat lehetett feloldani vele, illetve
fejlesztésekhez kellett. A terv az volt, hogy ez feladatok
elvégzéséért járt volna és igen, JWE1 féle retardált
feladatok orrba-szájba dologról van szó. A játék trello roadmapja alapján feladatos dolgot nem dobták ki a kukába, csak nagyon
hátrább lett sorolva. (Mint a mini kalitkák újradolgozása, víz
újradolgozása, hőmérsékleti rendszer, útpatkák stb..)
Jelenleg úgy néz ki, hogy maximum 5 kutató csapatunk lehet, őket lehet fejlesztésekhez és ásatásokhoz beosztani. Állatokat 100% után lehet klónozni, nincs a JPOG féle 50%-os alsó határ. Nincs labor, ahol a leletek feldolgozásra kerülnének, nem tudok róla, hogy erről lenne-e szó, hogy lesz-e. Őszintén megvallva nem is hiányzik a játékból. Mondjuk magyarázható azzal is, hogy a tudós csapat maga dolgozza fel a leleteket. Jelenleg egy faj csak egy formációban van, jövőben elvben több helyen is lehet ugyanazon faj. Nincsenek lelőhelyenkénti alásatási területek, mint a JPOG-ban, hiába három államra terjed ki a Hell Creek, egy Hell Creek ásatási pont van a játékban. Ebben hasonlít a JWE1-re. (JWE2-ben több Hell Creek ásatási pont is van.) Hatalmas nagy életkönnyítő dolog, hogy ha ásatáshoz rendeltük a csapatot, akkor addig ott maradnak, míg minden állat nem lesz meg onnan, ezután maguktól visszatérnek, vagy mi vissza nem rendeljük őket. Tehát nem mobilos játék, dopamin mámoros, kattintgatós őrültsége, mint a JWE-ben. Ásatási felület nagyon letisztult és funkcionálisan egyszerű, mégis tetszik. (Ez mondjuk alapvetően igaz a játékra, hogy a különböző felületek, mint pl. a bevétel-kiadás grafikon nagyon jól értelmezhető, egyszerűen imádom.) Természetesen az ásatás folyamatosan pénzt igényel, illetve vannak olyan események, mikor több vagy kevesebb pénzt emésztenek fel. Ezekre van mellékes szöveg, csak hogy legyen valamiféle “immersion”. Ami irtózatosan kibillentő lehet, hogy ha magyarként tudod milyen állatok élnek a hazádban és Tokod formációra a játék közli, hogy most drágább a munka, MERT VESZÉLYES FAUNA. Milyen veszélyes fauna? Gúnyhatáron áttévedő medve? Rákosi vipera? Sztyeppei oroszlán? Amit amúgy épp ki kéne ásni? Ne értsétek félre, a rákosi vipera veszélyes, ám számos lelőhely a játékban olyan helyeken van ahol a magyar “veszélyes fauna” event egy abnormálisan nyugis időszakot jelentene. Magyarország és a veszélyes fauna… végül is lombkorona sétány megépítése miatt kivágták az erdőt, ősszel a falevelek miatt késnek a vonatok, vadászok vergődnek, mert a farkasok “kárt okoznak” a vadállományban… fel is foghatom, mint iróniát. Főleg, hogy narancs szín a negatív esemény… ó hogy….
Bevezetőben említettem, hogy a JWE csak egyszer tudta a “Jurassic” hangulatot megadni. A JPOG, noha vizezetten is, de jóval többször. Természetesen a PK esetén ne is akarjunk Jurassic hangulatot, de a helyzet az, hogy a játéknak semmilyen hangulata sincs. Ezzel szemben a JWE-nek amúgy van hangulata, noha számomra nagyon nem olyan amit elvárnék, de akkor is van, hiába az “álságos” jelzőt tudom leginkább rá mondani.
PK még nincs készen és elég sokat gondolkodtam hogy próbáljam leírni mi a baj. A Path of Titans talán jó példa. A jelenlegi és a régi The Isle rendelkezik egy jól megfogható hangulattal, tény ennek jó rész a gyökér játékosok miatti rettegés. A PoT indulásakor hangok, grafika és minden tekintetben úgy írható le én szerintem, hogy: karton. Ez a “karton” érzet nagyon sokat módosult, nagyrészt amúgy a játék modolhatósága miatt. Állatok speciális képességei sokat változtatnak, illetve a modolt állatok jó részének jól felismerhető hangja van. Noha, ha fülel az ember, az alap állatok hangjai is eltérnek, ám nem olyan markánsan, mint a The Isle, vagy az első három JP film esetén. Csak megjegyzem, hogy a Jurassic Parasaurolophus hang elsőként Stegosaurus szájából hallható a filmben, szóval nem a JW2-nél kezdődött a jellegtelen hangok korszaka. Tehát az állatok hangja sokat számít. A JWE esetén noha sok az egy kaptafa hang, valahogy mégis kellemes nagy távlatból a parkot nézni és csak hallani, hogy az állatok élnek. Ezt nem érzem a PK esetén. Ugyanúgy hallani a park állatainak kakofón énekét, mint a JWE-nél, mégis semmilyen. Pedig van eltérés az állatok hangjai közt, de inkább a modok nélküli PoT szintje, mint a The Isle vagy első 3 JP filmé. Senki ne érveljen azzal, hogy a PK tudományosabb és a nem madár dinoszauruszok hangképzése is olyan volt, mint a madaraknak. (+krokodilok miket még figyelembe lehet venni.) Nagyon irritál, hogy a madarakra hivatkozva jellegtelen hangokat akarják legitimizálni. Vannak madarak mik emberi beszédet is képesek utánozni. Szóval igen, emberi beszédet utánzó T. rex teljesen reális opció. Bár lehet az én agyamba égett túlságosan be a Jurassic és a ZT1/Carnivores tyranno üvöltés és e miatt nem érzem a játék hangulatát. Scelidosaurus hangja ami nagyon megmaradt a fülemben. Olyan… nem ilyet várnék az állattól, mégis pont ez a nem passzol hozzá miatt jó. A Megaloceros régi hangjai vapiti alapján voltak, az újak a jóval közelebbi rokona a dámvad alapján. Nos a vapiti hangjai jobbak, ám a dámszarvas a reálisabb.
Másik hangulatelem a zene. JWE esetén konkrétan rontott a játékélményen. a JPOG zenei már egekig felértékelődtek nekem. PK zenéi, jók, de semmilyenek. Ki is kapcsoltam őket. Olyan mint amikor valaki nagyon vicces akar lenni és a valóban vicces dolgokat is úgy adja elő, hogy a száradó festéket is mókásabbnak találod. Pár évente előveszem a JPOG-t és nem kapcsolom ki a háttérzenét. A ParaWorld zenéit időnként szoktam magukban hallgatni. PS1-es The lost World zenéi mestermunkák. A probléma lehet az, hogy állatkertes játéknak mégis minek háttérzene? JPOG egy anomália akkor? A PK régi zenéi közt vannak nagyon hangulatosak, mint a Chaos Teory (JP2TLW magas füves hangulat) vagy a Tantrum O Saurus Rex (JPOG helikopteres akció zene), igen a zárójeles magyarázat elmond mindent. Saját stílust akartak, de ez nem jött össze. Ennyiben maradhattak volna enyhén a Jurassicnál, hamár a PK eredetileg úgy indult, hogy JPOG2. Plusz elég sokan egy az egyben lopják ezzel brutálisan torzítva az őslényekről alkotott képet és az Universal le se tojja. Kivéve mikor JPOG2-t akartak csinálni lelkes rajongók, akkor beleszólt. Igen… lehet az Universal folyamatosan nézi a PK-t, mikor lehet belekötni, hogy lopnak. Másik játék esete példának.
Az általam is játszott alfa előtti verziója a játéknak a néhány videófelvétel alapján nekem sokkal jobban tetszik. A “mélyebb” színek és “elnagyoltabb” növények egy behatárolható artstylt adnak az egésznek így hangulatot.
JPOG-ban kevés nem ellenséges interrakció volt az állatok közt. Torosaurus és Pachycephalosaurus miknél volt. A JWE1-ben az, hogy az állatok körben állnak és “beszélgetnek” hülyén nézett ki és a második részbe be sem került… holott a raptorok és kacsacsőrűek esetén meg kellett volna tartani. Lehet, hogy csak egy, de taxononként teljesen egyedi két példány közötti interakciós animáció van a JWE2-ben és van mely gagyi, ám többségében jók. PK-ban ilyen még nincs. Igen, láthattok képeket ahol, mintha ez lenne, de ezek beállított képek. JWE2 esetén a szociális animációk sokat dobnak az élményen. Viszont a jövőben nem csak az állatok között lesz interakciós animáció. Minimum az állatgondozók a leírás alapján a nagy állatokkal is fognak tudni interaktálni. Ami ott vicces, hogy Mau azt mondta, hogy nem lesz nagy húsevők és emberek közti olyan interakció, mint Fred the Dinosaurman képén. Namármost az alkotó közreműködött néhány állat dizájnjában így bele láthatott a munkálatokba. Plusz a képen ugyanaz a nő van, akit néven neveznek a művészeti könyvben. (A képet meg jóval előbb rakta ki, minthogy az artbook kijött volna.) Mivel az állatgondozók második szintű képessége, hogy 50%-al csökken a támadásra az esély, így nem lesznek kezes jószágok az állatok. Míg a valóságban T. rex talán emberhez szoktatható, Allosaurus-nak annyi sütnivalója nem valószínű, hogy volt. DE. JWE-ben az assatek érintéssel ölnek. Rálép az ember a compyra és az ember hal meg, compy sértetlen. JPOG-ban, ha a húsevő nem volt bevadulva, akkor nem foglalkozott az emberekkel, csak ha éhes volt. Ez JWE esetén részlegesen nem igaz, ám inkább az a jellemző, hogy ok nélkül ölnek. Szóval ha a PK nem is fajonként, hoz egyedei szociális animációt (a két Paracetheium és Juxia pl.), hanem hasonló fajoknak ugyan az lesz, de a személyzettel lesz nem csak agresszív interakció az nagyon sokat tudna dobni. Sőt az őslények elszörnyiesítésével szemben még jól is jöhet nagy ragadozó és ember közti barátságos animáció.
Lisa és Allosaurus jimmadseni Fredtől. |
Még egy nagyon fontos elem a teljes kontroll érzete. Ezt jelenleg a bugok veszik el legfeljebb. A JPOG és JWE nagyon jól adja azt, hogy nincs kontrolod az állatok fölött. Mindkét játékban altatni kell őket, hogy máshova szállítasd őket. Persze sok állatot sima járműveken szállítanának és nem helikopterrel, főleg a compykat… ám e hülyeségektől eltekint a JWE jól adja meg azt, hogy nem te irányítasz, ezek autonóm entitások miknek kénye-kedve miktől fügsz. Nem csak azért kell az igényeiket kielégíteni, mert boldog állattól a látogatók is boldogok, hanem hogy ne akarjon kitörni. ZT1-ben a kifutóból megszökött állatot lazán felkaptad és kész, ennyi volt. ZT2 annyit módosított, hogy a bevadult őslényt nem veheted fel, de amúgy normál helyzetben oda raktad ahova akartad. Jelenleg a PK-ban is oda pakolod az állatokat ahova akarod őket és bármikor. Teljes kontrolod van fölöttük. Ez kényelmes, mert nagyon jól be tudod állítani őket egy fotó erejéig. Nem óhajtok a fotómódról beszélni, jó hogy van, de baromira nem lenne szabad, hogy ennyire elsőbbséget élvezzen a fejlesztések terén + így készült képek azt sugallják, hogy a játékban jóval több dolog van, mint ami van. Pl. harc, miközben csak meg lett állítva az idő és animáció közben oda lettek téve az állatok, mintha harcolnának. Ha a jövőben is bármikor, bárhova pakolhatod majd az állatokat, az “súlytalanná” teszi őket. Elveszi azt, hogy ezek indivídumok és fügsz a szeszélyüktől.
Hozzá kell tenni, hogy jelenleg nincs semmiféle harcrendszer a játékban, látogatók semmilyen szinten sem interaktálnak az állatokkal. Még JWE szinten sem ami eleve egy elég alacsony szint. JWE-ben a “látogatók” vakok, nem látnak át a kerítéseken, hiába dörgölőzik a kerítésnek az állat, nem látják. A PK-ban átlátnak bizonyos kerítéseken… de elég rövid ez a látótávolság, ám van. JPOG-ban nem csak átlátnak a kerítéseken a látogatók, de eltérő reakcióik vannak az állatokra, mikor azokat nem választja el semmi tőlük. Húsevőktől futnak ez egyértelmű. Ellenben a növényevőknél vegyesek a reakciók. Sok látogató megáll és és nézi az állatokat, ahogy a JP1 elején a Brachisaurus-nál is csak ámuldoztak a szereplők. Ám mindig így kezdődik, aztán jön a futás, meg a sikítás, szóval vannak akik pánikba esnek és kifutnak a parkból vagy egy bunkerbe. Szóval ismét a JPOG a minimum mit meg kell ütnie a PK-nak. Ez én részemről igaz a naturalista brutalitásra is. JPOG nem szórakozik, ha nem egyben eszik meg az embert (miközben “némi” vér fröcsög), akkor méretes, véres cafatokat tépnek ki a megölt emberekből. Ilyen téren nem átkoznám a JWE-t, mert hipokrita lenne, révén a JPTG-ben is sok brutális elhalálozás volt, csak épp nem volt vér. Sajnos gyerek barátnak kell lenni. (Gondolom.)
Szóval a jövőben lehet valami eszméletlenül jó hangulata lesz a játéknak, ám ebből jelenleg a nagybetűs semmi van én számomra.
Utóbbi években elég komoly adok-kapok alakult ki a Spinosaurus körül. Technikailag a vízben vadászó hisz kiváló úszó vs. vízbe fulladna hisz úszni sem tud két véglett kialakult. Ez a Discordon is megjelent, mikor pl. valaki egyetlen egy publikációt lobogtatott a sokból, hogy neki van igaza és kész. Ezekben az amúgy nem rövid publikációkban talán egy mondat erejéig szerepelt valami. Nevessen a nagy karom nem csak halfogásban lehetett jó, hanem pl. kiásni valamit. PK-ban van animációja, hogy kiás egy rákot, elkapja és megeszi. Persze semmit nem tölt a kaja szintjén mivel nincs is rák. Igen, van animáció, hangja is van ahogy a rák összezúzódik az állat szájában csak maga a rák hiányzik. Már egy éve a játékban a Spinosaurus és azóta sincs rák.
Említettem már, hogy adományos ládák hol működnek egy frissítésnél, hol nem. A ganajtúró bogarak nem tudom most működnek-e, vagy sem. A gondozók és komposztálók miatt visszavették a hatékonyságukat azt megértem, de nekem erősen úgy tűnik, hogy nem működnek. Ugye rakhatunk le szkarabeusz (Szinonimája simán a ganajtúrónak?) fészkeket mik egy kis rádiuszban gondoskodnak az ürülékről. Elvben.
Kijövetel óta elő-előjön a hiba, hogy a játék nem érzékeli, ahogy egyik kerítés a másikba csatlakozik ezért egy kifutóként érzékel szomszédos kifutókat vagy abszolút nem érzékeli kifutónak a bekerített területet. Régen ez nagyon gyakori volt és rémálom volt a játék, ahogy mentésről mentésre újra elrontott mindent. Ennek a hibának előfordulása úgy tűnik nullára redukálódott. Most a 13-as frissítés bétájában jött elő ismét. Vagy éppen nem. A játék magától törölt kerítés szakaszokat a kapuk mellett. Ennyi. Frissítés után betöltött mentésben mindig ugyanannál a két kapunál ugyanaz a szakasz eltűnt.
Az állatok a kifutót érzékelik, mint az igényeiket, mint a ZT1-2-ben vagy a JWE1-ben. Nem úgy van, ahogy a JWE2-ben, hogy van egy területe és azon belül kell makkolnia mindennek. JWE2-ben sem jó a mesterséges intelligencia. Van hogy az állat kitőr a kifutóból, mert nem elégíti ki az igényeit. Gyakorlatilag az állatnak csak pár tíz méterrel kéne odébb raknia a territóriumának a határait és jó lenne minden. Hiányzik az AI-ból, hogy felmérje a bejárható területet és ha azon belül sehogy sem jó, akkor törjön ki, de előbb mérje fel, járja be. Sőt JWE2-ben olyan is volt, hogy jó volt az állatnak minden, de valami miatt módosította a territóriumának határát, így nem teljesültek már az igények és kitört, holott a kifutóban minden teljes mértékig rendelkezésére állt. JWE2 territorium rendszere jó lenne, ha nem lenne mellé csomagolva mesterséges unintelligencia. Magyarán egy játékban sincs normális rendszer arra, hogy az állatok hogy mérik fel a rendelkezésre álló terület lehetőségeit és az megfelel-e nekik? Igen, nincs olyan (őslényes) parképítős játék amiben egy normális rendszer lenne. Mikor volt az első őslényes parképítős játék? ZT1 őslényes kiegészítője 2002-ben? 22 év alatt nem lehetett egy értelmes rendszert megcsinálni senkinek? Feljebb erről már szó volt, hogy nagyon jó mesterséges intelligencia alkotható játékokhoz már réges-rég. A PK fejlesztők valószínűleg nem elég képzettek ehhez, látszik is a játékon. A JWE fejlesztői meg magasról sz….. bele, e nélkül is tömegek kétpofára zabálják a túlárazott játékukat.
Furshader jó pár évvel ezelőtt még okés lett volna, de ma már nagyon ocsmány közelről nézve. Kedvencem az volt, hogy Mau azt írta, hogy nem lesz módosítás rajta. Majd idén mégis volt posztolva egy előtte és utánna kép egy módosításról és én semmi minőségbéli különbséget nem láttam. PZ szintjét el kellene érni, holott az sem szép, ha közelről nézzük. Arról nem is beszélve, hogy elvben nem úgy működik az, hogy csak felkapcsoljuk a furshadert és kész. Ha jól rémlik a probléma egyik része volt, hogy nem mindegy milyen a modell textúrája. Szerintem meg simán pikkelyes textúrára rá lehetne rakni a furshadert. Ellenben nekem nem is és csak ezt a két képet találtam, de volt bug hogy túlment a furshader vagy épp olyan állaton is lett amin nem lett volna szabad. A bug miatt, igen, nem annyi hogy a kapcsolót felnyomjuk és kész.
A játék irdatlan mennyiségű memóriát zabál. Minél több a moduláris elem (a legkisebb kavics vagy páfrány is ide tartozik.) annál többet és többet eszik a játék. Én van hogy eljutok odáig, hogy mikor elmenteném a játékot, nem simán összeomlik/kifagy, hanem az egész gépet dönti romba és a Control-Alt-Delete halottnak a csók, a gépet manuálisan kell újraindítanom. Autómentésnél és gyorsmentésnél még nem tapasztaltam, tehát el tudom menteni a játékomat. Továbbá ha betöltöm a mentést akkor sem azonnal lép elő ez a probléma. Minél alacsonyabban van a tartva a moduláris elemek száma, annál jobb, több GB-tal is kevesebbet eszik a játék… de hogy néz már ki az, hogy étterem modul van simán letéve, se tető, se falak…. Ezel próbálnak kezdeni valamit. Pl. sok objektumot csak akkor jelenít meg a játék, ha közel vannak. Sok frissítésnél írják, hogy ez-az fejlesztve, kevesebb memóriát igényel az adott dolog stb.-stb.. Valóban szoktam érzékelni, hogy a játék tovább bírja… vagy csak placebo és azt akarom hinni, hogy jobb lett. Jelenleg tehát csak a manuális mentésnél jön elő a vég. Ám volt idén olyan verzió is mikor moduláris elem szerkesztése esetén, minél több elemből állt, annál nagyobb eséllyel omlott össze a játék. JWE2 esetén megvolt nyitva nekem a Discord, Firefox és még Vegast is használtam. PK-nál eljutottam oda, hogy Operát használom, abban nyitom meg a Discordot, YouTubeon nézett/hallgatott videó felbontását leveszem, Vegas használata meg csak álom a PK mellett. Nem, nincs 20-50 GB memóriám. És itt őszinte leszek, mert leszakadt a pofám, mert úgy emlékeztem, hogy talán 12 GB a memóriám. A helyzet, hogy 16 GB van. A játék mégsem használ többet mint 9 GB, egyéb memória használat meg nincs 2 GB. A vicces, hogy a cikkel kapcsolatban játékfejlesztő ismerőssel “konzultáltam”, hogy ne írjak hülyeségeket. Miután elpanaszoltam e memória problémát, a PK memóra használata 10 GB fölé ment…. Többet kéne neki panaszkodnom. Sőt ellentéte is van amikor a PK 5 GB-ot sem használ, de ugyanez a mentés lépte át a 10 GB-ot. Olyan is volt, hogy a játék nem evett 6 GB-ot, ám a játék összeomlott és az Opera is. Az Opera méltóztatott annyit írni, hogy elfogyott a memória, mielőtt bezárta volna magát. 8-9 GB memória volt használva és mind a játék, mind a böngésző kinyiffant. Biztos van egy százalékos korlát, mivel Discordon valaki mutatta, hogy neki több, mint 20 GB-ot eszik a játék. Szóval használhatna több memóriát a játék nálam, de nem teszi, inkább az egész gépet összeomlasztja. Sőt beéri amúgy fele annyival is, mint máskor. Itt szerintem mélyebb és több a probléma, mint felületesen gondolni lehet. Remélhetően nem a játék alap kódjaiban kiküszöbölhetetlen dolog és idővel normalizálódik a memória zabálás vagy épp nem zabálás.
Mivel a pálya határon túl is vannak objektumok, leginkább fák és hát azok is eszik a memóriát… mily jó lenne ha tenger lenne ott. Sziget pályára eddig elutasító válasz érkezett. Holott eredetileg ez volt az alapkoncepció. Prenocephale-ra is nemleges válasz érkezett holott konkrétan néhány embernek kiadott korai bemutató példányban bent volt. Videó időzítve oda. Rengeteg dolog legalább részlegesen lefejlesztésre került és sehol nincsenek. Park térképre is nemleges válasz jött, holott tervben volt. A vasút rendszernek is neki kezdtek és sehol nincs jelenleg. Sőt lehet engem lehet átkozni, ha nem is lesz. Jópofa volt, hogy park belépési pontnak megcsináltam a “Metria Station” dolgot és feltettem műhelybe, majd egyik új belépési pont kinézet tényleg egy metró aluljáró lett… ám félek hogy ezzel le is tudták a parkban való személyszállítást. Az állatok csak etetőből tudnak enni. Még a Kickstarter demoban növényzetről is ettek. JPOG-ban pl. lehet hülyén nézett ki, hogy a Stegosaurus megevett egy fát, de hatással voltak a környezetre. (Sőt, a növények lassan, de újra is nőttek.) Igen, itt ez mennyire memóriát enne még pluszban, tudom.
A játék még EA de nagyon úgy érződik, hogy mikor megkaptam az alfát az egy újonnan gyorsan összevágott dolog volt. Akkor nem így gondoltam, mert reméltem, hogy rövid időn belül jönnek a már kész, de még csiszolásra váró tartalmak. Aha…. Két verziója biztosan van a játéknak. A Kickstarter demo és a jelenlegi két külön változat. Ám a Kickstarter utáni változat képei és videó felvételei alapján nem lepődnék meg ha az is ki lett volna dobva és köze sincs a mai változathoz. Ezt mért kellett? Főleg, hogy a megjelent alfában még egy objektumos épületek voltak, miket kidobtak és teljesen moduláris épületek kerültek be. Ott van még a még régebbi demo, miben csak pucér Gallimimus volt és azon túl, hogy kijöttek a keltetőből, semmi mást nem csináltak. (Bár helikopter vezetés abban MÉG volt.) Az egyedfejlődésnek is ez a harmadik változata ami elvileg 2025-ben jönni fog. Abszolút nem érződik a játékon, hogy ezt már tíz éve csinálnák. Lehet érvelni, hogy jobb modellek, jobb animációk, jobb grafika és ilyenek. Ám az ő részükről, ha ezt az időt tényleg munkával töltötték… mennyi óra, mennyi pénz ment kukába? Nem lesz Prenocephale, holott nagyrészt már készen van? Nem vagyok játékfejlesztő, de tisztában vagyok vele, hogy sok játék ami valaha készült, arról hivatalos úton sosem számoltak be, hiába voltak akár már marketing képes állapotban.
Tehát a PK fejlesztése egy pénzégető. Első körben saját maguk kárára, ami a mi kárunk is. Hiszen erőforrások mentek el feleslegesen, ami kevesebb tartalmat eredményez a “definitiv” jelenlegi változatnál. A második körre jöhetnek az összeesküvés elméletek, mint pl. a pénzmosás.
Ennek a játéknak jóval korábban kellett volna megjelennie. Nem lett volna moduláris építkezés, előre elkészített épületek lettek volna. Nem baj. Ám lett volna egy játék ahol van egyedfejlődés, szaporodás, jól alakítható környezet, látogatók nem díszletek stb.. Olyan dolgok amik még a JWE2-ben sincsenek. Ha a PK előbb jelenik meg, akkor a JWE első részének már olyan dolgokat kellett volna tartalmaznia amik kétségesek, hogy a harmadik részben lesznek-e. Egy előbb megjelenő, játszható állapotú, úgy ahogy bugmentes, fentebbi Prenocephale-hoz időzített videóban látható PK piacon léte egy sokkal jobb JWE-t kellett volna, hogy eredményezzen. Bár nem tartom kizártnak, hogy a Frontier ugyanezt kaparta volna össze, majd mint a JPOG, ennyi is lett volna. Esetleg néhány DLC után elhal és magára hagyják a JWE-t. Ám lehet hogy nem és egy sokkal jobb, egy darab, ám folyton fejlődő JWE-t kaptunk volna 2-3 helyett, ami tetszik vagy sem, jobb lenne annál, mint ami a PK valaha is tudna lenni. Ám nem így lett.
Igen felmerült bennem is, hogy a PK egy scam. Pontosabban akartak egy játékot készíteni, de folyton problémákba ütköztek, a kevés erőforráson át egészen addig, hogy nem elég képzettek a tervezett mechanikák épkézláb lefejlesztéséhez. Max Wood a Mesozoica esetén a kritikus pontban lépett le a maradék pénzzel. PK-sok nem tervezték ezt sosem. (Remélem.) Ráadásul mikor a Crytivo szárnyai alá vette őket, már nem léphették volna meg olyan könnyen, amikor pedig Nigel Marven bekopogott az ajtón, már muszáj volt értékelhetőt alkotni, kiadni. (Más pl. tudósokról nem is beszélve.) Tény, hogy a játék jelenleg is kinéz valahogy, sőt ha ez egy scam lenne, nem ilyen magas minősége lenne, nem ügyelnének így a tudományos hitelességre pl.. A helyzet, hogy látszik, hogy épkézláb játékot akarnak csinálni.
Ha már a Mesozoica említve volt. Annak idején írtam egy ilyet itt:
“Aham. Mesozoica két évvel ezelőtt összeszedte a fejlesztési költséget és amit fel tudtak mutatni az enyhén szólva kevés. A PK pedig szépen halad, holott kérdéses, hogy meglesz-e a pénz.”
A helyzet az, hogy amikor kijött a PK játszható alfája az alig tudott többet, mint a Mesozoica. Rendben, szebb, jobbak az állatok, szabadon alakítható kerítések, lehetett talajtextúrát festeni, meg vízfelületet csinálni. Ám alapvetően ugyan azt tudták. Max Wood alapból azt tervezte, hogy lelép, vagy a későbbi PK-hoz mérten túl negatív fogadtatás miatt hasonlóan a Day of Dragons fejeséhez, bekattant és lelépett a pénzzel? Szó se róla, a DoD fejese ellen olyan lejárató kampány indult, hogy egyesével irogattak a Discord tagoknak, hogy ártsanak neki. (Én is kaptam ilyen üzenetet.) Ellenben Max Wood korábban rengeteg aljasságot csinált, pár említve az előbb linkelt régi cikkben. Ám mégis csak 55 000 $ jött össze a Mesozoicára és ha nem lett volna ez a “túltolt” negatív fogadtatás, lehet nem lépett volna le és lehet ma a PK labdába se tudnak rúgni, mert a Mesozoica egy értékelhető, sőt jobb játék lenne. Itt inkább a fő baj, hogy így utólag szerintem a Mesozoica a fejlesztő csapat vezetőjének korábbi nem épp jó húzásai ellenére is túl sok savazást kapott, míg a PK hasonló minőségű indulása meg körbe lett rajongva. 752 ember 55 000 $-ja mégis csak kukában landolt, + azok akik teljesen áron vették meg a Steamen. Illetve tény, ott van a The Beasts Of 9500, ami technikailag részlegesen exMesozoica fejlesztők végterméke és két éve nincs frissítés hozzá. Szóval esélyesebb, hogy a Mesozoica soha nem érte volna el a PK árnyékát se.
Jelenleg nem. Játék erősen optimalizálatlannak hat, bár lehet, hogy az alap játékmechanikák miatt nem is lehet a memória zabálását normalizálni. Játék még kiforratlan, továbbá így is sokkal összetettebb, mint a JWE. Átlag játékosok számára, akik csak kevés idejüket akarják “őslényes” park építéssel elütni, akkor inkább a JWE2. Ez adódik a játék komplexitásából ami amúgy nem hiba, ám mellé bejövő bugok finoman szólva sem kellemesek. Ha van megfelelő géped, képes vagy elnézni, hogy a játék még bőven fejlesztés alatt áll, így nem habzó szájjal szidni a fejlesztőket, hogy ezt a …. adták ki, akkor tehetsz vele próbát. Időnként beszerezhető leárazva is. Mivel kis csapatról van szó, szűk erőforrásokkal, így az lenne a legjobb, ha mindenkit bátorítanék a vásárlásra. A játék Discordján amolyan segéd prospektust is csináltak a játék fanjai, hogyan lehet propagálni a játékot. Viszont ez a játék még így jelenleg semmi. (Igen, a semmivel töltöttem el 1200+ órát.) Átverésnek érezném, ha azt mondanám, hogy megéri. JWE esetén nyíltan leírom, ha nagyon olcsó, akkor éri meg talán, amúgy meg bontsatok vitorlát, feszítsétek fel a rumos hordót, és élvezzétek a kalóz létet. Nem akarok kettős mércét alkalmazni. Van egyértelmű felfogás és lehetőség különbség a PK és JWE közt. A PK jó játékot akar és korrekt áron, ám nincs meg a keretrendszerük ehhez. JWE-nek rendelkezésére áll minden, hogy megcsinálják a definitív őslélényes parképítős játékot, ám ők szépen csomagolt kakit adnak méregdrágán.
Szóval ha a jelenlegi problémákat képes vagy helyén kezelni, vagy csak bizalmat fektetnél a játékba, hogy majd valamikor jó lesz vele játszani, akkor vásárlással tudod támogatni a fejlesztőket ebben. Illetve még pár euróért a digitális művészeti könyv és zenei lemez megvétele is segítség a fejlesztőknek.
Lehet sikerült megoldanom a kifagyások jelentette problémát. Az említett játékfejlesztő javasolta, hogy növeljem meg a virtuális memóriát. Eddig is manuálisan adtam meg a virtuális memória méretét. A Gothic 3 megjelenése óta tudtam ezt a “trükköt” és alkalmaztam is. Nem igazán észrevehető hatásfokkal. A gond ott jön, hogy nem tudtam, hogy a gép RAM-jának a másfél-kétszeresét érdemes beállítani. Található sokféle tutorial az interneten, mivel a Windows verziókban eltér az elérés módja, így min. verziónként utána kellett néznem hol van és sosem említették ezt a másfél-kétszeres szorzót. Vagyis az én 16 GB memóriám esetén 24-32 GB beállítása ildomos. Annyi csavar van, hogy MB-t tudunk megadni, ám az a pár száz MB ekkora számok esetén technikailag jelentéktelen. Viszont a korábbi néhány GB virtuális memóriám nem volt elégséges. Miután 32 000 MB-t beállítottam a PK egyszer sem fagyott ki, ugyanazon a verziószámon ahol fél óra játék után manuális mentésnél szinte 100%, hogy kifagyna. (Plusz Firefox és Discord futott mellette.) Ez nem placebo, ellenben lehet hogy a véletlenek pont úgy álltak össze több tíz órányi játék folyamán, hogy ezt adták.
Windows10-en virtuális memória beállításának menete:
Gépház keresőjébe írjátok be, hogy: speciális rendszerbeállítások megtekintése. Rákkatolva feldob egy olyat, hogy “rendszer tulajdonságai”. Itt a “speciális” fülnél a “teljesítmény” kell, beállításokra kell rámenni. Teljesítménybeállítások ablak jön elő, itt szintén a “speciális” kell és a virtuális memória ott is van. Módosításra kell kattintani. Ki kell választani honnan foglaljon le memóriát. (Valami miatt a Google Drive-ot is felajánlja… inkább ne.) Egyéni méretet kell választani. Toltól tolig érték adható meg, ahogy észrevettem a kezdeti méret lesz a definitív. Tehát 1000 MB - 100 000 MB közötti megadás… akkor már legyen 99 000 MB a kezdeti méret. Ezután a beállításra rá kell kattintani, máskülönben nem menti el. Ezután lehet csak leokézni. Asztali gép esetén nem, de laptop esetén jelezte, hogy újraindítás szükséges. Biztos ami biztos, indítsd újra a gépet.
Nekem a PK esetén úgytűnik lenullázta a kifagyások számát a virtuális memória ilyen drasztikus megemelése.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése