2024. november 11., hétfő

Amber Isle

Legalább egyszer a blog Facebook oldalán megosztottam a játékot. Cikk azért születik róla, mert értékelhető tapasztalataim vannak a játékkal. Paleo Pines demóját kipróbáltam és nem tetszett. Utólag sem írok róla cikket. Nem csak azért mert demó volt, hanem úgy ámblokk a játék nekem nem jött be. Nem tudom eldönteni hogy rossz, vagy csak a játék stílus olyan ami nem nekem való. Ezért sem vettem meg és így véleményt sem tudok formálni róla. Annyit mondjuk igen, hogy a stilizált dizájnhoz mérten az őslények pár kisebb dolgot leszámítva ötöst érdemelnek.

Amber Isle-nek is volt elvileg demója, ám én nem azt próbáltam ki. Cikket az októberi frissítés miatt át kellett írnom, hiszen tömérdek hibajavítást és játék balansz dolgot hozott. Mivel nem vittem újra ki a játékot így lehet olyan dolgot fogok írni mi már nem aktuális. Persze ránéztem és játszottam vele frissítés után is.

 


Szóval megvettem a játékot. Még előrendelésben, két dolog miatt. Előrendeléssel 20%-kal olcsóbban szereztem be, illetve pár extrát mellékeltek az előrendeléshez, mikből egyetlen egy dolog volt mi nagyon arra sarkallt, hogy muszáj. A worms szobor. Hazánkban az Armageddon felvonás a legismertebb, talán a szinkron miatt. Annyira nonszensz, hogy egy kukac szobor legyen pont ilyen játékban. Igen, egy giliszta szobor miatt vettem meg lényegében.

 

 

Nem igazán követtem a fejlesztést, egy időben azt hittem, hogy kukában is landolt a játék. Valójában legalább egy teljes újratervezése volt a játéknak. Ennek keretében kihúzták, hogy a játékos ember lenne, továbbá újra alkották a játék dizájnt. Szükséges lenne szerintem ismernem az Animal Crossing szériát. Fogalmam sincs mi annak a játéknak a menete… lehet nem is összehasonlítható a kettő. Szóval ez a játék típus teljesen új volt nekem.

Mi is az Amber Isle? Ez a sziget ahova sikerrel kiesünk a léghajóból, beszakítva az elhagyott bolt tetőjét és adóságba is leszünk ezért verve, így a játékos lesz az új boltos a szigeten, minek amúgy van 3! lakója. Elég hamar kiderül, hogy érzékünk van a kézművességhez, így nagyrészt saját magunk által készített dolgokat fogjuk árulni. Magyarán a játék másik jelentős része a nyersanyagok beszerzése. Több régiója van a szigetnek melyek idővel lesznek elérhetőek így több és új nyersanyag forrásokat érhetünk el. Nyersanyagok részlegesen újratermelődnek, továbbá mindegyik “elsődlegesből” legalább egy biztos “termő” hely van. Elsődleges alatt fát, agyagot vagy követ értem. Ezek kitermelése közben lehet találni mást pl. makkot, vasat, tollat stb.. Minden zónában vannak ilyen törmelék/szemét kupacok melyeket nem tesz újra le a játék a következő napon. Ezek eltüntetése javítja a régió esztétikáját. Ezek eredete nem mellesleg ki is fog derülni. Minden zónát fogunk tudni még dekorálni, fákkal, szobrokkal és más dolgokkal. Miért is?

 

 

Az új lakók miatt. Igen, elég érdekes logika, hogy megkeresett borostyánjainkat arra költjük, hogy ide hívjunk lakókat akik a vásárlóink lesznek. A “paleofolk”ok házait is mi döntjük el hol is legyenek és bármikor tudjuk módosítani helyüket. (Bár régió kötöttek.) Ezentúl, ha alkudoznak velünk a boltban és nekik kedvezünk, nő a reputációnk, vagy akkor ha megrendelésüket rendben teljesítjük. Ez a csík akkor is felvihető maximális ötös szintig, ha csak beszélgetünk velük időnként és/vagy elhívjuk őket, hogy együtt lógjunk. Ami amúgy csak abból áll, hogy követ minket, semmit nem csinál, de reputációnk nő a nyersanyagok beszerzésével. (Patch előtt nagyon gyorsan felment maxra, most már elég lassú.) Minden karakterhez tartozik legalább egy küldetés. A küldetések java akkor oldódik fel, ha eléggé kedveli a karakter a játékost. A küldetések nagyrészt nyersanyagok, vagy valamilyen tárgyak leszállítását jelentik, ám van néhány kivétel is. Sőt némely esetben egyik karaktertől a másikhoz megy egy amolyan kisebb sztori száll. Vannak családi ügyek, sport ösztönzés, ám jó részük valami utalás, miről majd a spoiler szekcióban. Küldetésekért jár jutalom. Jobb szerszámok, vagy az inventorynk is így fejleszthető. Jobb szerszámokkal újabb és több nyersanyag gyűjthető.

 


A gond ott jön, hogy biztos nyersanyag pontok létesítése vagy a lakosok meghívása borostyánba kerül. Ez a pénz. (Tehát mintha Forintnak hívnánk egy szigetet.) Adósságot nem időre kell törleszteni, tehát nem leszünk kapkodásra kényszerítve. E mellett nem is muszáj minden nap kinyitni a boltot, achievement is van erre. Illetve rajtunk áll nap mely szakában nyitjuk ki. Napszakok amúgy az alapján telnek, hogy amikor visszatérünk a pláza területére akkor van napszakváltás, ha túl késő van a karakterünk már nem megy ki. Tehát nincs olyan hogy egy nap az 60 perc lenne, vagy hasonló. Egy “bolt nyitás” egy napszak. Egy nap maximum négyszer tudunk kinyitni. Amikor épp ki van nyitva a bolt, akkor rohangálni fogunk seprűvel felsöpörni a koszt, meg pultnál foglalkozni azokkal akik nem találnak valamit, alkudozni akarnak vagy rendelést adnának le. Olykor van, hogy eltörik valami. Én sosem hajtottam be az árát. Borostyán lesz elég. Főleg, hogy a bolt előtti ládával azonnal el lehet adni mindent nagy tételben, igaz nyomott áron. Becsületkasszás dolog jobb lenne szerintem. Itt úgysem lop senki. Sőt, ha a vevő nem akar alkudozni, csak ott hagyja az összeget a portéka helyén. Ez automatikusan jóváíródik a “műszak” végén, nem kell egyesével összeszedni. Ellenben az árukat manuálisan kell újratölteni. 

 


Borostyánon kívül még van egy másik “pont”, az inspiráció. Ez kell új zónák megnyitásához és új portékák elkészítésének kitanulásához, melyekből irdatlanul sok van. Egy kereső jó lett volna a játékba, gyakran a tárgy neve semmit nem segít, mely kategóriában is kellene keresni. Inspirációt is kapunk küldetésekért ám ez véges forrás. A nem limitált forrás az a bolti eladások után jár.

Talán megemlítendő, hogy van egy kis múzeum. Bányászat vagy ásás közben találni régi tárgyakat illetve ásványokat. Ezekből egyet lehet leadni a múzeumnak. A többi eladható, vagy készíthető belőle eladható. Illetve idővel nem mi leszünk az egyetlen bolt. Nem kell félni a konkurenciától, mivel általánosságban nyersanyagokat fognak árulni egészen olcsón. Jó tanács: Játék elején fémet ne pazaroljátok el, jó pár küldetéshez kell elég sok. Árusnál pedig napi egy vehető csak.

 

Bizmutot se adjátok el, egy kell egy küldetéshez és elég kis eséllyel esik.

Mielőtt egyértelmű pozitívumokkal folytatnám néhány kimondott negatívum. A játékban vannak hibák. Ezeket javítják. Két mellékküldetés nem működött nekem, ezt már javították. Illetve volt, hogy paleofolk nem hagyta el a házát, így csak boltban kedvezményekkel stb.-vel tudtam barátság szintjét húzni. Ezt is javították. Nem olyan nagy a bejárható terület, éppen ezért azok a pálya készítési hibák miket kiszúrtam azok nagyon zavarnak. Ám jobban zavar… hogy is mondjam… The Elder Scroll IV részében Cyrodiil kikötőjében volt egy küldetés, hogy amíg mi aludtunk a hajón az kifutott a tengerre. A gond ott jön, hogy el tudunk menni a folyó torkolatához, ahol Leyawiin is található és… nincs torkolat. Konkrétan a folyó nem csatlakozik a tengerbe. Az ilyen nem törődöm igénytelenségek vették el a kedvem a játéktól. Miért jön ez ide? Egyik legelső karakter kivel megismerkedünk egy hajós Plesiosaurus. A gond ott jön, hogy a hajójával ahogy az Oblivionban, itt se lehet kimenni a tengerre. Itt is mocsár van az útban, csak vízesésekkel. Ilyenekre kellett volna ügyelni. (Igen tudom, a sziget reálisan nézve jóval nagyobb, mint a játékban stb..) Ahogy arra is, hogy ha már van egy íratlan szabály a stilizált, rajzfilmes Archosauria-kra, hogy a mellső lábon az ujjak más színűek, kivéve a 4. és 5. mert azon nincs karom, akkor kövesd konzisztensen. Triceratops esetén jól látható ez, de a Sarcosuchus-nál már mindegyik ujj más színű, tehát mindegyik ujjon van karom. Lehet én vagyok az egyetlen kinek ez zavaró, de na. 

 

Oké, ő mondjuk épp kávéfüggő Torosaurus, de na.

Illetve egy valami még, de ez a magyar játékos társadalom kritikája. Bennszülött Bálna csak érinti a problémát itt. A lényeg, hogy mi felnőtt, vagy a korosabb fiatalok nem játszunk “cuki” játékokkal, mert “ciki”. E miatt pedig sok dolognak piaca is alig hazánkban.

Karakter testreszabhatósági lehetőségekkel én jól megvoltam.  Ám sokan hiányolják, hogy Sauropoda vagy Pterosauria nem lehet a játékos. Ha már lehet emlőst is csinálni, akkor szélesebb paletta is jó lenne itt is. Így is lehet érdekes karaktereket alkotni, olyanokat melyek akár Dr. Wu E raktárából is megszökhettek. Karakterünket utólagosan is a hálószobában bármikor teljesen átalakíthatjuk. Így egy hosszú távon elhibázott döntés miatt nem kell új karaktert kezdeni. Illetve van néhány készíthető tárgy, mit mi is tudunk hordani, mint ékszerek, táskák. Bár ez utóbbiak nem növelik a leltárunk méretét, csak díszítő elemek.

 


Nézzük a pozitívumokat, mert vannak. Egyúttal ezek spoileresek lesznek. Spoiler és Spoiler vége jelzi ezeket. A játéknak van egy története és meglepődtem, hogy gyerekeket is célzó játékba ilyet tettek. Nem mentek bele mélyen, de kimondott meglepetés volt, hogy ez a sztori. Emellett a játék tele van utalásokkal, némely fárasztó, de jó értelemben. Nem fogsz harsányan nevetni (bár ez emberfüggő), de érdekelni fog, hogy mi lesz a következő. Feltéve, ha egyáltalán felismerted, hogy ez most itt valami. Zniwhez képest jóval nehezebb az angol nyelvezet. Szerencsére itt sem ugrik automatikusan tovább a párbeszéd, van idő szótárazni. Ám így is volt mikor ültem és néztem, hogy értem mit mond, de nem értem. Gondolom valami utalás volt amit nem ismerek. Meg olyan is volt, hogy szótárban sem szerepelt az adott szó, angol nyelvű értelmező szótárban találtam meg a jelentését. A játék gyerekbarát. Bár… és akkor:

 


SPOILER

Először is a történet. Játék Discordján láttam, hogy valaki feltett egy képet, hogy véletlen ugyan olyan karaktert csinált, mint ami van a játékban. Előfordul. Sztoriban eljutottam oda, amikor az OrbCorp küldötte megérkezett és ugyan úgy nézett ki, mint az én karakterem, csak más ruha és fekete-fehér volt a színe. Elsőre azt hittem, hogy a játék bebuggolt és betette az én karakteremet a céges illető helyére. Bemutatkozott. Mirage Worksworth, a cég #13666-os alkalmazottja. Mirage vagyis káprázat/délibáb és 666. Ja meg 13, mert az is szerencsés szám ugyebár. Én ültem a gép előtt és néztem ki a fejemből. Én azt hittem, hogy egy gyerekeknek való cuki őslényes játékkal játszok, erre egy gonosz céges sztorit kapok. Nos, igen. Sajnos a drámai felépítésnek a kibontakozás és tetőpont része nincs meg a játékban. Ahogy kiderül mit akar a cég a szigeten (meg mit csinált a múltban) úgy le is záródik technikailag atrocitások nélkül. Mirage elmegy. Tény, hogy csak az utolsó két zónában van 8 lakos, az összes többiben kevesebb. Tehát a játéknak még lehet sztori folytatása ahol a “hiányzó” lakosok is bekerülhetnek. Persze gyerekeknek is fogyasztható szinten van előadva. Ám ugye idén írtam meg hazánk őshonos emlős megafaunája cikket, ahol leírtam, hogy a természetes állapotok helyreállítása miatt lenne olyan, hogy embereket el kell költöztetni. Ez pedig nem ördögtől való, ha teljesen normális olyan hú de emberközpontú és demokratikus országban, mint Németország. Ugye atomenergia rossz, ezért szénerőmű az jobb, de kell a szén, ezért otthonaikból deportáljuk az embereket, mert a falu alatt szén van. Lehet, hogy egyszerűen van előadva a játékban az, hogy mocsárlecsapolás, meg a lakosok kiköltöztetése… de mai napig bevett eljárás idióta gazdasági okokból embereket deportálni még az EU-ban is. Úgyhogy hatalmas nagy jó pont a játéknak, hogy a gyerekek miatt felületesen is, de komoly témát boncolgat a sztori.

 

 

Az is felvethet kérdéseket, hogy a három ismert családi kapcsolat mégis hogy? Mármint Atlas a Torosaurus és Nellie a Triceratops, mint testvérek a rendes őslénytanra utalás. Orla a Glpytodon örökbe fogadta a Therizinosaurus-t. Ellenben a sziget polgármestere az Iguanodon-nak hogy is van Pteranodon lánya? Kikövetkeztethető. Elmeséli, hogy az OrbCorp régebben hogyan zsigerelte ki a szigetet és üldözött el minden lakót. Maple akkor maradhatott hátra és fogadhatta örökbe.

 


Akkor hát az utalások. Számomra a legszívbemarkolóbb Benji az erszényes farkas, aki fotós. Pár éve is volt, hogy sikerült erszényes farkast lefotózni. Azt megint hagyjuk, hogy az erszényes farkas, vagy a gyapjas mamut nem őslények. Kriptid vonalon maradva a Dilophosaurus kriptozoológus aki csalódik, mikor a keresett lényről kiderül, hogy csak egy Diplocaulus. Aki a (jövőbéli) szomszédja. Ugye 2004-ben volt, hogy élő Diplocaulus-t találtak, ami valójában egy japán ember által készített modell volt. Krokodil Dundeera hajazó Sarcosuchus-t nem kell ecsetelni gondolom. (Bár lehet, inkább Indiana Jones volt az alap.) Folkzenész Dakotaraptor, Dakota, country zene…. Segítünk a T. rex-nek kerti teázójában, mert tea rex…. Van egy horgász spino akinél az úszni vagy nem úszni dolog is be van dobva, meg T. rex vs. Spinosaurus is. Pteranodon karakter az postás, így a Dimorphodon rádiós lett. Dinotopia filmben a futármadarak azok Dimorphodon-ok, csak megjegyzem. Üzletember Kronosaurus elejti a halakkal aludni dolgot. Végülis segítünk neki egy akváriumot szerezni halakkal. Amikor a könyvmoly Dunkleosteus-szal találkozunk rögtön replikáns dologgal indít. Vele azután találkozhatunk, hogy már megismertük Miraget, aki úgy néz ki mint mi. Ennél is csak néztem magam elé, hogy mi ez a játék. Egyik legfárasztóbb a Helicoprion volt. Aki pizzériát nyit. Én csak ültem és reménykedtem, hogy az én angol tudásom kevés és nem értem. De nem, pizza a téma egy olyantól akinek az alsó állkapcsában biológiai pizzaszeletelő van. Szerencsére nem látjuk, hogyan vágja fel a pizzákat. Zöld ruhába és sapkába öltözött Psittacosaurus kinek a neve Willow. Bányász Ankylosaurus. Ugye ARK-ban az Ankylosaurus nagyon jó sziklák törésére és így fém szerzésre. Nem mellesleg ez az Ankylosaurus D&D játékos és cosplayer. (Rendben, D&D itt Dungeon and Dinosaur… de akkor is.) Bizonyos karakterek maguk az utalások, sima párbeszédek is utalásokkal lehetnek túlcsordulás. Live in the Time of Coelodonta csak egy sima bolti párbeszédben is ilyen. Az achievementek közt is rengeteg utalás van, Skyrim, Jurassic Park, Simpson, de még Terminátor is.

 

Majd én felvágom magamnak, ne fáradj....

Természetesen elég sok mindent nem értek, valamit jelent, de nem értem. Az Allosaurus mért is kertész? Eleve hiányzik a farka vége és leírása alapján lehet, hogy “katona” volt. Letelepedett, már mezőgazdálkodó harcos? Microraptor mért is mikrobiológus? Ja, nem, bocs, ezt értem. Rowan jós a Quetzalcoatlus. Nekem eléggé úgy jött le, hogy a karakter bölcs, tehát wise. Wise + Rowan. Most komolyan egy Warcraft 3 custom campaign utalás? Beszívott arcú Styracosaurus aki mocsárban él és szereti a gombát az Gothic 1 mocsári tábor utalás, mert hallucinogén gomba = mocsári kender? Ja és a Styracosaurus nyakfodor tüskékkel meg Beliar maszk, mit a szekta által imádott Alvó is viselt? Kipper thingie szava Risen gnómok által mondott dingie? Vagy Opteryx az Minecraft mod utalás? Ezeket megkérdeztem és ezek csak véletlenek. Nem szándékos utalások. Ellenben a fejlesztőktől aki válaszolt az örült, hiszen jó munkát végeztek a tényleges utalásokkal, ha az ember már mindenhol azt keres és technikailag “talál” is. Nem mellesleg a történetért felelős a játék Discordján írta, hogy Mirage nincs túl gondolva, játékos lásson bele amit szeretne.

Spoiler vége

 


Tudom-e ajánlani a játékot?

Határozottan igen. Rengeteg poén és utalás van benne. Lehetetlen game overt kapni. Nem lehet elrontani a küldetéseket. Megrendelést vagy speciális kérést nem tudunk teljesíteni akkor sem romlik, hogy az adott karakter mennyire kedvel minket. Ez egy relaxációs játék. A sok szöveg miatt és, hogy míg nem kattintunk nem ugrik tovább a párbeszéd pedig jó alanya angol tanulásnak. Tény, nem olyan könnyű a nyelvezete. Ezek mellé pedig egy valóságot idéző történetet kapunk. Igaz itt boldog véget ér.


Steam oldal

Játék honlapja 

 

Kriptozoológus vs. (geológus) szellemvadász....
Mikor lesz belőled plüss?
Játék gyerekeknek... hát ad magyarázatot, mit jelent....
Hajós kapitány és banán... .

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése