Oldalak

2022. július 19., kedd

Jurassic World Evolution 2: Mindent spóroltam

Jobb, hogy vártam a játékról készült cikkel. Igaz podcastben volt róla szó és rédzseltem is a játékkal kapcsolatban. Ez alapján sejthető, hogy ez a cikk is vérhabos őrjöngés lesz. Igyekszem mellőzni a csúnya szavakat.

(Úgy sem fog sikerülni.)

Erősen csalóka a kép, ez már modolt játék, nagyobb beépíthető területtel.
 

Játékot már megjelenés előtt megvettem, mikor kijött nos pont akkor voltam covidos. Ez nagyon „jó” kis alap hangulatot adott a játéknak akkor. Jobb is, hogy nem akkor írtam cikket róla.

Alapvetően három csoportba oszthatnám a játékkal kapcsolatos észrevételeimet, pozitív, semleges és negatív. Viszont mivel van olyan téma miben van negatív és pozitív is, így nem túl logikus külön szedni őket. Így tételesen átvenném őket.


Az állatok kinézete

Van pár állat ami egészen jó. Alaposan belemennénk akkor lennének hibák benne, de rányomható az okés pecsét. Ilyen a például a Coelophysis. Meglepő, de számos Theropoda mellső végtagja is jól áll, nincs kitörve. Vannak animációk mikor „kitörik”, bár én még ezt elfogadhatom azzal (az én kitekerős karommal), hogy nem ismerjük milyen lágy szövetek voltak, ízesülések stb., így képes lehetett úgy tartani, de nem az volt az átlagos.

Plesiosaurus okés, szódával elmegy a kígyó feje, de valószínűtlen, hogy ilyen lett volna. Elasmosaurus viszont… hogy is mondjam… borzalmas. Mi ez a Ghidorah fej? Van három Pliosauroidea-ank miből kettő jó, az Attenborosaurus kifejezetten tetszik (Nem Plesiosauroidea akármilyen meglepő.), a Liopleurodon viszont borzalmas. Frontier nem akar Pseudosuchia-kat, főleg krokodilokat a játékba, mivel a játék rendszere nem támogatja a kétéltű életmódot, ezért a Liopleurodon-t krokósították. Mért vannak karmok az uszonyain? Azért mert azok lábak és a lábujj karmok miatt? De akkor is mért van hat?

Tehát vannak olyan állatok melyek teljesen okésak és olyanok, melyek ezek mellett mégis hogy születhettek meg? Vagy ilyen kvóta van, hogy X rendben lévő állatra jutnia kell Y gagyinak? Persze értem, első részből három hibrid kivételével minden állat visszatért és nem akartak új modelleket készíteni. Viszont legalább voltak méret változtatások, így számos első részben túl nagy állat már reálisabb méretett kapott.

 


Ki kivel cimbi

Nem is tudom, hogy mivel kezdjem. Mikor megjelent a játék, úgy volt, hogy az Allosaurus és Metricanthosaurus kedvelik egymást. Ez egy egész jó dolog, vannak húsevők melyek megférnek egymás mell…. Szóval mikor megjelent, elkezdtem a kampányt és ezen felbuzdulva ezt a két állatot betettem egymás mellé. A két egymást kedvelő állat pedig mit csinált? Egymás kedvelés = egymás megölése. Sandbox-ban, az állatok harcolását kikapcsolva is megölték egymást. Ezután pedig meg sem próbálkoztam a húsevők mixelésével, hiába jelezte a játék, hogy lehet. Pár javítás után a sucho és bary párossal megpróbálkoztam és minden oké volt. JWD után kiadott javítással próbálkoztam meg a carno és majunga párossal és megvoltak egymással. Végül az allo és metriaval is. Most működik. Nem tudom megjelenéskor csak a metria és allo volt ilyen problémás, vagy a többi párosítás is? A lényeg, hogy most már működnek.

Ha meg szeretnéd valósítani az első JW filmben látott hörcsöglabdás mezős dolgot, hogy apatok, parák, tricik, stegok és ankylok vannak egy mezőn… felejtsd el. Ceratopsia-k és Stegosauria-k utálják egymást, legyilkolják egymást. Sőt Sino- és Triceratops sem tartható együtt, mivel alapjáraton utálják egymást a Ceratopsia-k. (KHM) Ez ott aranyos, hogy a JWFK misszióban egyszerre egymás mellett jelennek meg ezek a dinók és nekem azonnal elkezdték egymás ölni, és ha egy is meghal, akkor game over. Nagyon korrekt a játék, hatalmas szarkazmussal leírva. Viszont később pl. módosították azt, hogy a Chasmo-, Styraco- és Pachyrhinosaurus így trióban kedvelik egymást. Rendben ez oké, de a filmes trióval mi van? Sino-, Nasuto- és Triceratops trióval? Na és, hogy trici és stego utálják egymást? Ott van a filmben, hogy jól megférnek egymás mellett! Nem, te kedves játékos nem csinálhatod meg azt (csak sandbox-ban), ami a filmben látható.

Plesiosaurus és Ichthyosaurus kicsinálják egymást. Ellenben Krono-, Attenboro- és Plesiosaurus-t sikerült együtt tartanom. (Krono-, Plesiosaurus és Liopleurodon kombónak is ugyan így kellene működnie. Működött is egy ideig, majd elkezdték egymást lemészárolni ok nélkül.) Ahogy az is meglepett, hogy a Quetzalcoatlus, Tapejara és Dimorphodon párosítás is működött, a quetzalok nem ölték meg a kis pterokat. Pedig láttam videót, hogy megöli a nálánál kisebbeket. Igen ám, de ezt a kettőt kedveli a quetzal, tehát nem bántja őket.

Titok nyitja, hogy megfelelő legyen a környezet minden állatnak és a „cohabitation” ne menjen át pirosba. Talán ha minden makkol és az „együttélés” sem megy át pirosba akkor egymás utáló növényevők is megférnek egymással. TALÁN. Nem lepődnék meg, ha nem így lenne. Ha valami kedvel valamit az nem számít bele az együttélésbe. Ha nem kedveli, de nem is utálja, akkor beleszámít. Ha utálja, akkor sokszorosan beleszámít. Fajtárs sem számít bele, de fajtárs esetén a területi igények megnőnek.

 


Területi igény

Állatoknak vannak territóriumaik, ez úgy működik, hogy a magának (Fajt és nem egyedet értek, ha egynél több egyed van ott.) kijelölt helyen kell mindennek stimmelnie. A gond ott kezdődik, hogy volt olyan, hogy Chungkingosaurus-t betettem a kifutóba, bőven volt neki minden megfelelő mértékben, csak a kifutó túl nagy volt. Őfeleslegessége pedig nem méltóztatott odamenni az általa igényelt növényekhez, bemorcizott és kitört. Mesterséges uninteligencia.

Határvonalak változhatnak, fentebbi révén nem nehéz kitalálni, hogy akár úgy is, hogy az állatnak nem lesz megfelelő a környezet, holott a kifutóban ott van neki minden, csak ő nem méltóztatik pár méterrel kiszélesíteni (vagy pontosabban nem kellett volna lecsökkentenie) a territóriumát, mert hisztizni mindig jobb, mint nyugisan meglenni. (Hihetetlen, hogy ezek a hibridmutánsizék milyen tanulékonyak. Csak kár, hogy a hülyeségeket tanulják el az emberektől.) Ne lepődjetek meg azon, hogy ha a brachitok komfortja nem lesz 100%, holott minden jó a kifutóban, csak ő nem hajlandó azt a maradék egy fát is beleszámolni a környezet igényébe.


Komfort

Szerencsére nem az van már, mint az első részben, hogy ha egyetlen egy dolog kicsit nem stimmel, akkor az állat komfort érzete a nullára zuhan le. Például kicsit túlzsúfolt a kifutó, akkor lejjebb megy a komfort érzet pl. 92%-ra, de még rendben vagyunk. Lényeg, pirosba ne menjen le, mert az állat akkor a kerítéssel már nem csak szemezni fog.

Most már nem csak nyílt terület, víz és erdő minek mennyiségére ügyelni kell. Adott (húsevő) fajnak szüksége lehet homokos vagy sziklás talajra. Kis változatosság, ám elég primitív játékelem, az első Zoo Tycoon szintjét se érjük még el. Kimondott kövekre/sziklákra nincs szükség, se játékokra az állatoknak, ahogy domborzatra se. Shelter (ház, ól pl.) sincs, holott pl. hóvihar esetén jó lenne. Növényevőknek szükségük van különböző növényekre. Bekerült a játékba két platformos oszlop a pterok számára. Eddig a játékosok sziklák vagy lámpaoszlopok röpdébe helyezésével oldották meg a pterok „ülőhelyeit”. Például a pteroszauruszok esetén mért nincs ilyen környezeti igény, hogy kell nekik ilyen magaslati leülő pont? Kimondottan erre a célra két objektum, is bekerült a játékba. Ez egy teljesen jogos igénye lehetne a repülő állatoknak.

 


Paleo növényzet és étrend probléma

Szóval, növényevőknek már nincsenek etetőik, helyette paleo növényekről legelésznek, de ha nincs meg a (megfelelő) „paleo” növény, akkor a modern növények esetén éhen halnak. Vannak „vad” állatok, melyek simán elvegetálnak a mai növényzetben, míg nem fogjuk be őket, onnantól meg már kell a paleo növényzet, mert amúgy éhen murdelnek. Ráadásul a JWD-ben is mondják, hogy az őshonos növényzettel táplálkoznak a völgyben. Ez a paleo növényzet dolog se nem tudomány hű, se nem film hű. Legyenek paleo növények rendben, de azokkal inkább bónuszt adhassunk pl. élettartamra vagy immunitásra, mint az első részben a paleo etetőkkel. Ám a hülye negatív effektet felejtsük el, vagy legyen minimális mesterséges intelligencia és ami nekik nem jó, abból ne egyenek.

Bele se megyek mi a probléma a növényevő állatok étrendjével, hol mi nem stimmel az egésszel. Talán a legjobb példa nem is az, hogy mi mit evett a valóságban és itt mit eszik. Neeem. Therizinosaurus-ról elég népszerű elképzelés, hogy magához húzza a fák ágait, miről eszik. Mikor elsőt elengedjük, meg is van említve, hogy karmai a táplálkozást segítették. Itt a therizino nem hajlandó fákról enni, lefekszik és a talajról legelészik.

Még mindig kecskézünk, holott JP1 film és JPOG miatt kéne tehén is. JWD miatt pedig a szarvas is elkéne már. Ott van a filmben…. A gond ott jön, hogy a játék fájljai közt elvileg szarvasmarha és sertés ikonja is megtalálható, ám nem került be a játékba. Vagy még nem. Modderek meg tudják oldani, a mindenevőséget. Pl. a Troodon számára elkellene némi saláta az étrendjébe., van is mod erre. Pteroszuruszok esetén viszont a játék kikressel, ha növényből szándékozna enni. Itt jön a gond. Tapajera mért eszik halat? Mért vadászik úgy bármire is? Növényevő volt. Erre itt halat eszik és kecskét fal. Ja, meg embert öl, mert… mert. Minden pteroszaurusznak ugyan azaz étrendje. Dsungaripterus is halat eszik kagylók helyett. Alig várom, hogy a flamingószerű Pterodaustro vagy az ibiszszerű Leptostomia is halat, kecskét és embert zabáljon.

Tengeri hüllők esetén két opció van, hal és cápa. Cápát evők is esznek sima halat, de komfortjuk miatt szükséges a cápa etető. Minimum tintahal is kellene ide még, ha amonitesz nem is lesz a játékban.

 


PK-tól való lopás és álszentség

Ide hoznám rögtön a „PK vs. JWE: Az Első Menet – De miért!?” cikket. Ugyanis a Frontier hozzáállását jól mutatja. Valóban, igaz amit a Mesozoica-ról írtak (Bár az a sztori sem ennyire egyszerű.), ám aki tisztán lát és játszott a JWE1-2-vel ill. olvassa ezt a cikket, annak kirívhat, hogy: „Lám csak, ki is beszél?”

Szóval első körben, mit lopott a Frontier? A genetic trait dolgot. Prehistoric Kingdom pénzgyűjtő kampánya elérte ezt a célt. Lényeg, hogy véletlenszerűen az állat kaphat bizonyos tulajdonságokat, amit lehet fokozni megfelelő szaporítással.

JWE2-ben nincs szaporodás, mért is lenne. E helyett a génmódosítás rendszert tették tönkre. Első részben ugye a DNS láncban volt több módosítási hely, ahova különböző állatok génjeit rakhattuk be. Ezt kritizáltam, mivel így az állat egy hibrid. Amúgy normál esetben itt a „a béka DNS” van. Ám alapvetően ez a módosításos dolog nem volt rossz. Én arra használtam, hogy csökkentsem az állat környezeti igényeit, több állatot tűrjön meg maga körül, de legfőképpen: minél tovább éljen. Erre itt mit kapunk?

Kvázi fajonként eltérő mennyiségű pontot kapunk. Miket szétoszthatunk bizonyos helyeken, ám ismét fajonként eltérően lehet van ott már pont vagy épp hiányzik. Pl. az élettartam alap állapotban van, ráteszünk egyet, akkor 25%-os esélyt kapunk, hogy a 30%-kal hosszabb élet trait-et megkapja az állat. Igen, az első rész biztos módosítása itt esélyt ad arra, hogy legyen valami. Persze, ha négy pontot rakunk rá, akkor az 100%. Viszont vannak állatok, ahol ezeknél a helyeknél mínuszban vannak a pontok alapból, tehát az élettartam esetén mínusz egy van, ami 25% esélyt ad arra, hogy rövidebb ideig fog élni az állat.

Az egy dolog, hogy lopsz. Az viszont már szerintem elég szánalmas, hogy úgy teszed meg, hogy tönkre vágod azt, ami eddig jó volt és működött.

Genetic trait-ek közt van néhány melyet nem lehet a pontok elosztásával befolyásolni, ilyen pl. a „docile”, mely leírás alapján az állat nem terrorizálja a látogatókat. Húsevő is megkaphatja. Mikor megláttam, nem tudtam elhinni, hogy a Frontier meglép ilyet, hogy húsevő nem öl embert? Nos kipróbáltam, kitettem a docile trait-tel rendelkező majungát az emberek közé. Elkezdett gyilkolni. Nos ez a nem terrorizálja a látogatókat azt jelenti, hogy túrakocsit vagy hörcsöglabdát nem támadja meg. De akkor írja azt, hogy járműveket nem támadja meg. 

 

Ne félj! Nem terrorizál, csak megöl.

Na és mi az álszentség? Nos van jó pár jó modder, de Kaiodenic-et kiemelném. Ő csinált olyan modot, hogy a túrák épületei az útvonallal összeköthetőek és így transport rating-et adnak, tehát nem csak a vasút használható. Illetve játékban lévő minden növény elérhető egy új H gombbal előhívható menüvel, így már PK vagy PZ szintű dekorációs lehetőségek is szinte elérhetőek. Frontier végül patchben teljesen okésan teljesen átvette a túrák transzport funkcióját, bár megjegyzem, hogy alapból játékban kellett volna lennie. De rendben, ezt 100%-ban átvették. A dekorációs növényzet viszont… ejh. Biomonként kaptunk úgy húsz növényt. Szemben Kaiodenic modjával ahol minden játékban lévő növény modell elérhető, ami több mint 600-at jelent. Így szerintem értitek a problémát. Ráadásul mamutfenyőket az első részben tudtunk trópusokra rakni. Itt nem. Holott a JP2-ben fenyőket látunk a szigeten, JW-ben a T. rex kifutóban is mamutfenyők vannak. Ráadásul ezt a „néhány” (Éghajlatonként legyen 20 és van 6 éghajlat, vagy inkább 8, ha növényzetet nézzük, ami 20X8, de ugye játék nem enged trópusokon pl. fenyőket, vagy mérsékelt övi lombhullatókat.) lerakható növényt úgy reklámozták be, hogy mekkora lehetőségek, mennyire jó, milyen nagy szabadság…. 1, Első részben patch-ben már volt, de JWE2 megjelenésnél nem volt bent. Mért? 2, Modder elöttetek sokkal jobb rendszert csinált. Ráadásul ti ezután egy sokkal butítottabb, sokkal rosszabb lehetőséget raktatok be. Itt nincs mire büszkének lenni, ez szégyen, ez szánalmas, ez a játékosokkal való kitolás. Akkor is kitolás, ha a játékosok többsége nincs tisztában azzal hogy sokkal több is lehetne a játék, mit a modok révén meg lehet közelíteni. Lehet azzal érvelni, hogy jaj pálmafa nem él meg az alpesi környezetben. Tény. Ám a paleo növények MINDEN klímán megélnek? Meg alpesi környezetben pucéran, fedett és fűtött menedék nélkül trópusi „dinók” megélnek? He? (Ez utóbbi a harmadik filmnek is nagy hülyesége, de akkor is a hülyeség az hülyeség.)


Okuláréba bámulás

A rangereknek időnként oda kell hajtaniuk az állatokhoz és megbámulni őket távcsővel. Mivel az állatok statisztikáit, csak rövid ideig látjuk, a rangereknek kell ezt mindig lecsekkolni, úgy hogy távcsővel megbámulják az állatokat. Ezt automatizálhatjuk, ha kirakunk egy „bódét” és hozzá rendelünk egy ranger jeepet, hatókörében automatikusan bámészkodik a ranger jeep. Röpde és lagúna esetén az ezekhez való keltetőhöz kell rendelni a jeepet.

Ez egy akkora mérhetetlen nagy baromság, hogy aki kitalálta az megérdemelne egy akkorát, hogy a fal adja a másikat. Akik meg helyeselték, azok orcáját asztallappal gyors ismerkedésben részesíteni. MICROCHIP! JELADÓ! Kedves Frontier, melyik évtizedben éltek?! Nem tudja egy jeladós microchip mennyire szomjas amiben benne van? Mert egy távcsőbe bámulással ez megállapítható. Ugye?

Ugye hogy nem.

Ez az egész rendszer egy baromság. Főleg, hogy az outpost-ok nagyon rontják a tájképet. Ellenben lehetne erre találni egy kompromisszumos megoldást. Lássuk ezt.

Első kőrben lássuk a könyveket. Nem voltak jeladóval felszerelve az állatok. Érzékelők, kamerák és a mesterséges intelligencia monitoringozta őket. Tehát Jurassic Park érában még mondjuk úgy, elfogadható hogy a rangereknek időnként rá kell nézniük az állatokra. Jurassic World érában viszont jeladós microchipek miatt ez teljesen felesleges. Viszont a microchipek megsérülhetnek, tönkre mehetnek. Ezt a filmben is mondják, hogy mikor a pachyk öklelőznek, van, hogy tönkre megy és ekkor a láthatatlan kerítésen is át tudnak menni. Igen itt jön a gond, hogy JWD-hez kiadott DLC-vel jött be a láthatatlan kerítés, tehát van bennük alapból chip. De ugyan úgy le kell őket csekkolniuk a rangereknek. Éjjeli Vakondos hanggal kéretik az alábbit: De miért!?

Szóval ennek úgy kellene kinéznie, hogy alapjáraton valóban csekkolgatni kellene az állatokat. Ellenben lenne egy fejlesztés mivel az állatok be lennének chippelve és ha érzékelő hatókörében vannak, az leolvassa az adatokat. Ez még fejleszthető, hogy ne kelljen érzékelőket telepítenünk, mégpedig a jeladós chipek miatt. Ugye van elektromos töltése az élőlényeknek, ebből töltődik a chip. Chip megsérülhet, tönkremehet, ezt egy MVU rendbe tudja tenni a helyszínen.

És van még egy kis huncutság. Lagúna és röpde esetén drónokat használnak. A röpdében használt repülő drónt mért nem lehet használni röpdén kívül? Mért kell jeeppel behajtani a húsevők közé, MIKOR VAN DRÓN?! Mi ugyan azt a feladatot ellátja?! Mert drónnal nem lehet újra tölteni az etetőt. Mondhatja aki nem ismeri a játékot. Ad egy, könyvben, de még a JWFK-ban is szerepel a parkot behálózó alagútrendszer. Alulról vannak az etetők töltve, nem úgy ahogy a játékban van. Tehát ez a töltögetős dolog alapból baromság. Kettő, a röpdébe is lehet kecske „adagolót” rakni, amit újra tölt a drón. Igen az a drón visz magával két tucat kecskét ezek szerint.

Logika! Merre vagy?! HIÁNYZOL!

 


Kampány, káosz, cselendzs

Ennyi hülye elnevezést. Szóval E téren a JWE1 sokkal jobb. Itt a kampány lényegében annyi, hogy USA területén hajkurászunk több tucat… na jó, valójában szerintem játék alapján több száz állatot. Egy hajóra, hogy fért fel ennyi? Nem nagy eresztés ez a kampány. JWD miatt viszont van egy BioSyn kampány is ami… hát elég nyeh.

Lényeg, hogy fel kell építeni a BioSyn völgyet, persze a völgynek csak kis töredékére építkezhetünk, mert… mert ugye Nublar szigetnek is csak egy kis töredékére építkezhetünk a játékban, nehogy már szabadságot adjunk a játékosnak. Ezzel a kampánnyal három fő kritikám van. Első, hogy nincsenek pteroszauruszok. Holott a filmben vannak. Persze mivel le kellett volna fejleszteni a „légvédelmi rendszert”, mi miatt a pterok „szabadon” repülhetnek, de mégsem támadnak emberre. Nehogy már munkát kelljen feccőlni a játékba, és nehogy már a játékos csinálhasson olyan parkot, ahol nem kalitkában, hanem „szabadon” vannak tartva a pterok. Nem, ezt nem adhatjuk meg a játékosnak.

Másik röhejes dolog a borostyán bánya. Valóban, a BioSyn pár állatot innen szerezhetett, mint a Pyroraptor vagy Dimetrodon. Játék szerint viszont Észak-Olaszországban annak idején volt Tyrannosaurus, Apatosaurus, Giganotosaurus, Gallimimus és így tovább. Ráadásul össze - vissza találhatóak meg a borostyánok a bánya négy szintjén, tehát korszakok is keverednek a kontinenseken túl. Továbbá az expedition center esetén látunk bánya bejáratot, de ha a völgyben lévő bányából szedjük ki a borostyánokat, mért is száll fel a helikopter és repül el valamerre, mikor expedíciót indítunk a völgy alatti bányába?

Ó és a kedvencem. SEMMI értelme a BioSyn kutató létesítménynek. Hogy kéne ennek funkcionálnia? Ez az épület felel a kutatásért, DNS kinyerésért és expedíciókért. (Amik ugye az épület alatti bányába mennek amúgy.) Minimum ennek a három dolognak kellene egyben lennie, mint az első JWE esetén a JP érás látogató központ. Nos, nem ez a helyzet. Külön épületeket kell építenünk erre a célra. Olyan szinten logikátlan és nem film hű se. Ennél a játéknál minek akarunk mi tudományos hitelességet, mikor a filmeket is zavaróan szabatosan követi?

BioSyn kampányban van még egy pálya, ami a film eseményei után játszódik és az egész olyan szinten tök felesleges…, hogy csak na. Alibi időhúzásnak lett csak csinálva. Csinálták volna meg a „légvédelmi rendszert” és a völgy felépítésénél kapott volna szerepet a Quetzalcoatlus. Meg gyerekek, a sáskák, mért csak átvezetőben látjuk animált képen? Mért nincs paleo rovarház pl.? Könyvben volt Meganeura. Ja persze… játékosok többségének fel sem fog tűnni, hogy hiányzik valami.

 


Chaos Theory is kampány, csak egy pályából áll. Ennyi. Pl. a san diego-i park felépítése, a JP vagy JW felépítése. (Felépítés persze túlzás, mert ugye nem kapjuk meg az egész szigetet, minek is….) Aztán ott van a Challenge módusz, ami… ugyan ez, csak teljesen független a filmektől. Pl. csak húsevős park felépítése, vagy növényevős park felépítése. Csak annyi, hogy itt vannak választható nehézséges, mikkel feloldhatóak új skinnek. Ez nem az a kihívás mód, mint az első részben, mivel kitételek vannak, pl. nincsenek épület fejlesztések, max. öt bunker lehet, nem lehetnek húsevő dinók és ilyenek.

Lényegében a játékban van három játékmód amit különállóként neveznek és kezelnek, DE UGYAN AZ. Ezek missziók. Ennyi. Ami ebben a játékban van kampány címszóval, az az első rész kampányának árnyékába sem érhet. Arra tökéletes, hogy elhitessék a játékossal, hogy most tartalmat kapott. És tudjátok mi a probléma? Nincs még mindig rendes játékmód, mint a Zoo Tycoon vagy Jurassic Park Operation Genesis esetén. NINCS.

Mondjuk ez nem teljesen igaz. Valószínűleg a PK-ból lopták… igen PK-ból. Bele szoktam nézni a Frontier streamekbe és egyiknél kis ideig látszódott az asztal, (A visszanézhető anyagban már nincs bent ez a hiba, mi miatt látható volt az asztal. Akkor élőben sikerült elcsípnem ezt. Erről a stream-ről van szó.), The Isle és a Prehistoric Kingdom indító ikonja is ott van. Itt felemlegetném a több évvel ezelőtti szivárgást, mely alapján dolgoznak „dinós” túlélő játékon. A lényeg, hogy a PK esetén úgy fest rendes játékmódot fogunk kapni, illetve a sandbox úgy is beállítható, hogy kelljen fejleszteni, csak mellette mondjuk ki van az állatok környezet igénye kapcsolva, ergó eltérő igényű fajok (pl. sarki Edmontosaurus és mamut ütik egymást eltérő erdő igényük miatt) tarthatók együtt. Ez bekerült a JWE2-be is. Most már be lehet úgy állítani a sandbox módot, hogy kvázi egy rendes játékmódot kapjunk. A helyett, hogy alapból bent lenne a rendes játékmód. Ja meg a pályák még mindig kicsik.

 

Az elkapott pillanat.

Pályák

Beszéljünk a pályákról. Ugyan olyan gyászos a helyzet, mint az első részben. Amit extrán megfejeltek. Sorna esetén egy kis sáv van a part mentén. Csak, hogy látjuk a távolban a JP3-ból ismerős épületeket. Megkaptuk a JW filmben látott park központi hub-ját, hogy ide építsük fel az egész parkot. Tehát a park töredék részét kapjuk meg. A legszánalmasabb pedig az, hogy a játékosok egy jó része fel sem fogja, hogy vele elég csúnyán kitolt a Frontier. Ezek a játékosok azon versengenek, hogy tudják rekreálni a filmbéli parkot, a filmbéli park központi területén, vagyis a film béli park területének töredékén. Fel sem fogják, hogy a beépíthető területnek a sokszorosát kellene megkapnunk?

És ezt még lehet fokozni. Ugyanis e mapon a park belépő pontja ugyebár a vasút egy megállója. Ellenben az első résztől eltérően úgy van megcsinálva ez a belépési pont, hogy a vasutat lehet belőle folytatni. De a pálya határ úgy van megcsinálva, hogy ne tud folytatni a vasutat. Le kell raknod a megálló mellé egy újat és abból folytatni. És az építési terület bizony kincs a játékban. Podcastben ezt be is mutattam rédzselve.

Modokkal természetesen négyszögletűvé ki lehet terjeszteni a pályákat, hogy nagyobbak legyenek. De például a 2015-ös JW pályánál, a hegygerinc miatt így is sok hely kiesik. Ha el akarjuk tüntetni, hogy több helyünk legyen, akkor elég rondán fog kinézni.

Mi lenne a megoldás? Egyértelmű, hogy pl. a Sorna vagy Nublar 1:1-hez túl nagy lenne, le kellene kicsinyíteni őket. Tényleg túl nagy lenne, gépigény, játékmechanika, hogy az állatoknak sem kellenek olyan hatalmas területek. Viszont amit a modderek el tudnak érni max. pálya méretet, annak tízszerese, esetleg rendben, ötszöröse teljesen rendben lenne. Nem kellene vonalzóval számolni a millimétereket. Érthetőség kedvéért, a BioSyn völgy 1:1 méretben bent lenne a játékban. Ha azt vesszük bent is van a játékban, de csak töredékére építkezhetünk. Filmben pedig látjuk, hogy egész völgyben szerte-széjjel vannak megfigyelő tornyok, a gáthoz közel is. Játékban is látni a gátat a távolban.

Ki kell mondani, hogy a készítők netó kitolnak a játékosokkal. (És sajnos elég sokan ezt fel sem fogják.) Jurassic World játék, ahol megközelítőleg sem tudod felépíteni, nem hogy az álmaid, de a filmbéli parkokat sem. JPOG sem érte el ezt a célt, de messze jobban megadja, mint a Frotier játékai.

 

Mégis mit képzelsz magadról, te játékos, hogy mégis alapvetőnek gondolod, hogy a filmben látott völgyet megkapd? Örjüljél a morzsának! Az való te neked!

Narratív események és Exploit

Én egy „csaló” modot használva csináltam meg a challenge pályákat legnehezebb fokozatban. Vagyis a csak eladható fosszíliákat és érceket 9 999 999$-ért lehet eladni és ilyen dolgok. Így is több óra volt. Mért csináltam ezt? Mert az angliai legnehezebb fokban… 0$ a kezdő tőke. Nekem meglépte a játék, hogy kezdés után nem sokkal közölte, hogy béna szégyen vagyok, mert csődbe mentem. Technikailag elve mínuszban kezdem, mert az a nulla elég hamar még kevesebb lesz. Olyan pálya is van ahol irtózatosan magas a tudósok bére és csalás/exploit nélkül nem tudom ki azaz őrült aki megcsinálta.

Tehát, hogyan lehet kijátszani a játék rendszerét, ami csalás, de mégse írunk be kódot, vagy telepítünk modot. Titok nyitja az, hogy órákig futtatjuk a parkot állatok nélkül, akár több száz millió $-t összeszedve így. Igen ez lehetséges. Három challenge-t meg is csináltam így. Pontosabban vannak olyan pályák, ahol minimum egy állat elengedése szükséges lehet, pl. ahhoz, hogy elérhető legyen olyan fejlesztés mi lehetővé teszi WC építését. Szóval pár tudósra szükségünk van a fejlesztések miatt. A lényeg, hogy „guest attraction” nevű épületre lesz szükségünk, ugyanis ezek adnak fajtánként 100 appeal-t. (Mert a sima rating szó túl fősodor, hogy le kellett cserélni. Mi?) Illetve az innovációs központ is ad appeal-t. Tehát van ami látogatókat csaljon a parkba. Úgy, hogy lehet boltokat is építeni. Szükséges ugye WC, bunker és hotel is. 200 – 400 ezres bevétel is összejöhet így. Mivel viharok megrongálhatják az épületeket, szükségünk lesz ranger-ekre is. Technikailag idő befektetéssel és időnkénti ellenőrzéssel max. pénzösszeget elérhetjük állatok nélkül. Míg gyűlik a pénz, addig filmet nézhetünk, olvashatunk, vagy írhatom ezt a cikket…. Azt meg kell jegyeznem, hogy vannak olyan challenge-k, ahol vannak vad dinoszauruszok, ezeket ignorálhatjuk, idővel meghalnak. Illetve, ha alapból rendelkezünk állatokkal, vagy a játék vágja hozzánk őket kötelezően, nos ez esetben már más a fekvés. Szóval ez az exploit nem mindig járható út.

Pár szó még a narritve event-ekről. Volt, hogy a fentebbi exploit ismerete előtt ezek tettek tönkre. El se jutottam az első állat leklónozásáig, a játék elvette az összes pénzem általuk. Narratív eseményeket értem, alapvetően nem lenne velük gond, ha pl. az előbbi dolgokat nem lépné meg a játék. Szóval véletlenszerűen történnek dolgok, pl. építenénk épületet, de hoppá védett faj van az építési területen, vagy az építés vezető lebetegedett. Ekkor minimum két opció közül választhatunk. Általában pénzvesztés vagy park hírnévvesztés, de nem bukunk pénzt. De lehet építési idő megnövekedése és ilyenek. Szóval velem volt olyan, hogy a játék sorra olyan eseményeket dobott elém, ahol minden esetben pénzt bukok. Tehát a játék minden esélyt elvett. Másokkal való beszélgetés alapján ez a rendszer eléggé nincs kiegyensúlyozva. Beszéltem olyannal, akinek folyton bedobálta az 5 milliós segélyt, mikor nagyon lement a pénze. Nekem ezt néha méltóztatott beadni. De olyan is volt, aki azt mondta, hogy neki soha nem adott olyat, ami pozitív lett volna, csak olyanokat mivel a játék kitol vele.

És akkor íme egy ilyen narratív esemény. Nem derül ki milyen vadállat van a WC-ben, de veszthetek 100 000$-t, vagy a WC szabotálva lesz. Most elképzelem ahogy egy klisés kémruhás mosómedve szabotál egy nyilvános WC-t. De olyan is van mikor egy múzeum közli, hogy neki kellenek azok a fosszíliák. Ha nem adjuk oda, akkor a népszerűséget veszítünk. Ez akkor aranyos, mikor az ásatás 10 percig tart. De olyan is van mikor ásatás még el se kezdődött, de pl. rivális csapat van ott. Itt is aranyos opciók vannak. Pl. kivárunk, vagyis háromszoros ásatási idő. Ami egy 10 perces ásatás esetén fél óra. Nekem még nem volt, de láttam olyat, akinek magasabb szorzót adott a játék.

JPOG ásatási rendszerre mennyivel jobb volt ennél a mobil játékot imitáló kattingatós marhaságnál.

 


Nincs szabad ptero tartás

Térjünk vissza a szabadban tartható pterokra. Még ezekkel a jó pár esetben valós őslényt éppen, hogy csak imitáló modellekkel is nagyon hangulatos, hogy Sauropoda-k közt repkednek a pteroszauruszok. De a játék nem engedi, hogy megcsináld. JWD adott a „légvédelmi rendszerrel” módszert, hogy megcsinálhassuk, csak épp a Frontier nem fejlesztette le. A másik, hogy filmekben rendszerint agresszívnak vannak mutatva. Nos itt két dolog van. Vagy alapból agresszívak, vagy a bezártság miatt vadak. JW-ben a Dimorphodon-ok is nagyon agresszívak, a JWD-ben viszont karon ülve is láthatunk, és még szemfedő sincs rajta, mint a ragadozó madarakon. Szóval Pteranodon-ok sem biztos, hogy ilyen hiper agresszívak. Azt a baromságot pedig hagyjuk, hogy fel tudnak emelni egy embert. A Kretén Tábort meg kérem lehúzni WC-n.

Technikailag tehát majdnem az összes pterot tudnunk kellene szabadon tartani, mivel emberre nem jelentenének halálos veszélyt. Igen, ebben a játékban az állatok érintése is már halálos. Vagyis még mindig halálos. Most a filmeket képzeljétek el, hogy a szereplők mikor hozzáérnek egy állathoz, akkor meghalnak. A Quetzalcoatlus egyértelmű kivétel. Tropeognathus mérete miatt kérdéses. Ő esetében inkább az a baj, hogy nem az embert akarja megölni, hanem a kezében lévő mondjuk fish and chips-et akarja megszerezni. Csak hát, elég nagy méretű állat és vannak szép fogai, így simán súlyos sérülést is okozhat, kis gyerek esetén meg halált. (Volt eset, hogy kakas megölt egy embert, pont artériát csípett el. Szóval technikailag elég kicsi állat is halálos tud lenni.)

 

Filmes lore szerint amúgy elég intelligensek és jól tarhatóak háziállatnak.... Ennyit a JWE-ről.


Pterok szabadon tartására négy kategóriát hoznék létre:

Veszélytelen. Vagyis nagyon szélsőséges esetben (mint a fentebbi kakasos példa) van csak halál. Ide tartozik a Dimorphodon, Tapejara és Dsungaripterus.

Van kockázat. Van esély látogatók támadására éttermeknél. Cearadactylus, Maaradactylus, Pteranodon és Geosternbergia.

Fokozott kockázat. Éttermeknél nagy eséllyel támad. Tropeognathus és a filmek miatt lehet ide raknám a Pteranodon.

Veszélyes. Az utolsó kategória, ami számára az ember kimondottan kaja. Quetzalcoatlus. Nincs a játékban de pl. a Thalassodromeus ide kerülne. (Pterok harapási erejéről itt.)

És természetesen módosítani kell azt is, hogy milyen más állatokra vadásznak a pterok. Technikailag a quetzal kivételével ha van hal, akkor jelenleg a játékban lévők nem támadhatnának meg földi állatokat. (Meg eleve, van amelyik rovar evő, kagyló evő vagy ép vega.) Egy Geosternbergia mi a francért vadászik gallira? Igen tudom moa és rájuk vadászó sas, de egy sas és geostern anatómiája nagyon eltér.

Továbbá még van egy hatalmas probléma. Nincs pteroknak járási animációja. Frontier ezt lekommunikálta úgy, hogy nem is lesz. Már megbocsássatok… nem tudnak járni? JP3 és JWD prológus. Tudnak ezek járni ti lusta malackák! Azért nem járnak, mert a levegőben közlekednek… erről is lehetne mesélni. Botrányos a repülési animáció. Mi ez? World of Warcarft? Az, hogy a repülő hátasok ott tudnak egy helyben lenni a levegőben… oké megértem. De itt, ilyen komótos szárnycsapásokkal ezek hogy képesek erre? Láttak ezek már valaha is kolibrit? Olyan hibákról ne is beszéljünk, hogy simán képesek rá, hogy a röpde falán átmennek. Régebbi verziónál volt olyan, hogy betöltés után a pterok 90%-a a röpde fölé került, ki a szabadba. És ezzel elkezdődött a mészárlás.

Ja és a quetzalon kívül mért pucér az összes? Az első JW-ben is volt tolla a Dimorphodon-oknak. Így mikor a tollakat behozták a JWD-hez kiadott DLC-ben, nem lett volna ildomos bepótolni?

 

Betöltés után mikor ez fogad....

DLC-kről

Bele lehet menni, hogy túlárazottak. Egy esetben bele is fogok menni. Kezdjük pozitívtól negatív felé.

A kora krétai pakk szerintem korrekt, állatok is a játékban látható dizájnokhoz mérten jók. Csak ugye pl. az a fránya dolog, hogy a kagylóevő halat, kecskét meg embert zabál….

Deluxe Upgrade Pack elég érdekes dolog. A Geosternbergia-nak van egy nagyon gyönyörű szín kombója. Attenborosaurus nagyon tetszik. Többi, olyan nyeh… de várjunk egy kicsit. Huayangosaurus mit keres itt? Az az első részben megjelenéskor már bent volt. Sokak szerint a Cryolophosaurus volt eredetileg DLC-be szánva, mivel megjelenéskor nem volt a fosszília térképen ott a Déli-Sark, kvázi tengerre jelzi a lelőhelyet. Hát... mai napig nincs ott a fagyos kontinens. Lényeg, hogy a huayango helyet cserélt egy új állattal.

Kretén tábor pakk…. Itt már tényleg jön a kreténség. Tudom jól, hogy sokan szeretik azt a sorozatot, de én szerintem még a Jurassic World filmekre nézve is gyászos az egész. Látszik, hogy gyorsan összedobott vacak az egész. Nem csak az animációk, de történet szempontjából is. A szarvasbikaként lemezeit elhullajtó Stegosaurus dolog pedig egyszerűen vért kíván. Térjünk vissza a JWE2-re. Csomó dolog nem került be a játékba, ami a sorozatban ott van. Kaptunk két új fajt és meglévő fajokhoz pár új skinnt. Ellenben a sorozatban láthatunk még színeket mik nem kerültek be. Smilodon és Spinoceratops is ki lett spórolva. Azon már meg se lepődjünk, hogy a kenuzást még mindig kisprórolja a Frontier.

És el is jutottunk a gyászig. Kerekítve 20 dollár a harmadik Jurassic World filmnél kiadott DLC. Kezdjük azzal, hogy első rész esetén a filmekben látott fajokat egészen az utolsó DLC-ig ingyen megkapták a játékosok. Itt ez már nem igaz. Marginális dologgal kezdeném. A tollas T. rex nem film hű. Sűrű sörénye tarkótól farka végéig van, oldalán és hasán meg nincs toll. Holott a prológusban nagyon nem ilyen. Egész testén ritkásnak van tollazat. Ez alapján a játék rendszere nem alkalmas ritkás tollazat megjelenítésére. Négy új állat szerintem rendben van. Bár a filmes therizino mért nem vak? Ugyanis a filmes gigát a filmben látható sérülésekkel klónozzuk le. Értitek, klónon alapból ott vannak a sérülések. Elég hülyeség. És térjünk vissza a négy új állatra. Mért csak négy? Hol van a Lsytrosaurus, Atrociraptor, Oviraptor, Microceratus és a Moros? Hol a filmben látható Iguanodon kinézet? Meg a kapott kampányban mért nincs Iguanodon, mikor voltak a BioSyn völgyben. Ó igen, kampányról volt már szó. Illetve végre kaptunk láthatatlan kerítést… amit már az első JW filmben mondanak, tehát a JWE1-ben már alapból szerepelnie kellett volna. Ez a DLC brutálisan túlárazott és nagyon sok dolgot nem tartalmaz amit tartalmaznia kellene.

 

Fejlesztők nincsenek tisztában a rendszertani nevekkel

A fejlesztési rendszer is rosszabb, mint az első részben. Sőt most hatványozottan igaz, hogy míg nincs kikutatva x-y állat, addig nem lehet kiásni. Öt kategóriát kapunk. Ragadozók, tengeri hüllők, repülő hüllők, páncélozott növényevők, az Ornithopoda-kat és Sauropoda-kat tömörítő közepes és nagy növényevő kategória és a kis növényevők. Állatoknál mit kedvelnek és mit nem, ott is ezek a kategóriák jönnek elő. Lásuk a problémákat. Azt igazából hagynám is, hogy pár fejlesztésnek előfeltétele van, pl. két harcot megnyert állatunk legyen meg ilyenek.

A „hadrosaurs” szóval gond van, Iguanodon is ennek van írva. Ez a Hadrosauriformes akarna lenni? Annak a rövidítése többes számban hadrosauriforms lenne és nem hadrosaurs.

Van egy kis növényevő kategória. Itt már komoly gondok vannak. Mi az az „ornithomimosaurid”? Ornithomimosauria? Ornithomimoidea? Ornithomimidae? A játék jelenlegi taxon felhozatala alapján ez Ornithomimidae. Honnan és hogyan szülték ki ezt? Továbbá mért van ennek nevezve a Dryosaurus? Mert hasonló és nem akartak egy „felesleges” plusz kategóriát? De lehet ezt mélyíteni. Homalocephale is „ornithomimosaurid” a játék szerint. Holott a másik három (ami egy…) Pachycephalosauridae miatt van „pachycephalosaurid” kategória.

A „ceratopsid” vagyis Ceratopsidae a jövőben lesz necces, ha pl. bekerül olyan Ceratopsia ami nem Ceratopsidae. Például a sokak által hiányolt Psittacosaurus vagy Protoceratops. Viszont a filmek miatt a Microceratus-t muszáj lesz betenni és az nagyon nem Ceratopsidae.

A „stegosaurid” vagyis Stegosauridae is elég nagy hiba. Ugyanis a Stegosauridae testvére a Huayangosauridae. Igen a Huayangosaurus-ra nem lehet mondani, hogy „stegosaurid”. Ugye a helyes megnevezés a „stegosaur” lenne, vagyis a Stegosauria.

Nos az Ankylosauria vagy „ankylosaur” sem szerepel a játékban, „ankylosaurid” van bent, vagy teljesen kiirva Ankylosauridae. Mi a gond? Úgy van, játékban jó pár Nodosauridae van. Ráadásul a Minmi besorolása is kétséges, se az Ankylo- se a Nodosauridae-k közé nincs besorolva.

Jobb is, hogy a ragadozóknál, tengeri és repülő hüllőknél nem szórakoztak rendszertani nevekkel. Nem tudom ezt ki intézte a Frontier-nál, de ez egy hihetetlenül igénytelen és trehány munka. Ez rosszabb, mint az én önkényes „többi kis vakarék” polifiletikus kategóriám. Rendszertani nevek „helyesírásáról” volt amúgy cikk a blogon

Ide tolnám még, hogy a játék adatbázisa szerint a therizino 33 méteres. Játék adatbázisában elég sok hülyeség volt, szo-szo, volt javítás az tény. De nézzük meg a játék honlapján lévő adatbázist. Ott régen hatalmas nagy baromságok voltak írva. Most a cikk írása miatt ránéztem, módosítottak rajta. De akkora baromságok vannak ott még mindig. Van amit nem is módosítottak. Kezdjük azzal, hogy azt írja, hogy „család”. Mi a „család” Frontier-éknál? Theropod, Ceratopsidae, Stegosauria, Sauropod, Plesiosaur, Therapsid, Synapsid… családban a család. Döntsétek már el, rövidítitek a rendszertani neveket, vagy kiírjátok? Meg a honlapon megy a Stegosauria, de játékban nem?

Nézzünk pár konkrét példát. Indoraptor mért Theropda? Az mindenféle állat hibridje, még fejlábú DNS is van benne. Nem lehet Theropoda. Korszak mért nincs? HOLOCÉN. Dimetrodon meg triász? Tessék? Therizinosaurus az Therapsida? Akkor az nem toll rajta, hanem szőr? Mi van? Nem. Tudjátok mit. Csinálok erről videót. Nézzük át együtt az én életunt hangommal!

 

 

Szóval ja. Ez irtózatosan hanyag munka. Illetve az alábbi kép a játékban lévő adatbázisból. Nem használhattak fel egy fotót a színésznőről? Oké, nem kaptak felhatalmazást rá. DI MI A KÉNKÖVES POKOLBÉLI LANGUSZTÁÉRT EZT A KÉPET TETTÉK BE?! Ez még én nekem is morbid és ízléstelen.

 


Állatok rating-je

Ja bocs, appeal-ja. Ez már az első részben is rossz volt. Itt? Ejh. Kezdjük is egy kis anekdotával. Kiemelném a „csak” növényevős, legnehezebb fokozatút challenge-et. Csak tíz faj lehet egyszerre maximum, de enged pterokat és tengeri hüllőket. Hurrá. Gondoltam az exploit-tal megpróbálkozok vele „tisztán”. A quetzal és therizino neki öt fajnak minősül. Igen. Annyi kijátszás van, hogy Előbb két egynek vett fajt leklónoz az ember akkor az a 10 már 12, ami valójában 4. Missziót tehát négy fajjal teljesítettem. Mosa, Dreadnoughtus, quetzal és therizino voltak ezek. Nézzük akkor az appeal problémát. „Néhány” állatot fogok szemléltetőnek felhozni. Számok az appeal értékek.

14 Homalocephale, Dryosaurus, Struthiomimus

21 Compsognathus, Coelophysis

26 Gallimimus

39 Archaeornithomimus

67 Dsungaripterus

90 Huayangosaurus

91 Wuerhosaurus

92 Gigantspinosaurus

101 Pachyrhinosaurus

108 Triceratops

110 Sinoceratops

214 Pteranodon

216 Tropeognathus

117 Ichthyosaurus

219 Stegosaurus

233 Ankylosaurus

450 Dreadnoughtus

490 Attenborosaurus

978 Giganotosaurus

1016 Acrocanthosaurus

1222 Therizinosaurus

1260 Tyrannosaurus

1284 Spinosaurus

1661 Tylosaurus

16625 Kronosaurus

1850 Indominus

2400 Qutzalcoatlus

2500 Mosasaurus

Tehát legkisebb a 14 és legmagasabb 2500. Meg tudom érteni, hogy nem a csillagos módszert alkalmazzák, mint a JPOG vagy a PK. De, van egy DE. Hogy lehet, hogy a JWD DLC nélkül legmagasabb pontú ptero a tropeog, a DLC-vel meg a qutzal egy több, mint 2000 pontos szakadék túloldalán van hozzá képest? Rendben a spino kicsit népszerűbb a tyrannonál, de a giga meg sem közelíti őket, az 1000-ret se éri el, de az acro bezzeg 1000 fölötti. Dread volt a therizinoig a legmagasabb pontú növényevő, újabb szakadék van ő és a therizino közt. Mért népszerűbb a tricinél a stego és annál az anky? Ezeknek a tyrannoval, therizinoval és spinoval kéne úgy egy szinten lenniük. Nagyon aránytalan az egész. Olyan magas pontszámnál minek van szőrözés pár pontokkal, mint a therizinonál, másnál meg kerek szám? Huayango-, Wuerho-, és Gigantspinosaurus-nál eléggé furcsa, hogy mi értelme van, hogy 1-2 ponttal térnek el?

Összességében az állatok pontjai nincsenek jól elosztva, 2500 helyett bőven elég lenne 1000-res max. Illetve a növényevőket és a pterokat nem így vérpistike módon lenézni. Amúgy tényleg, ez a retardált logika a Frontier-től, hogy a húsevők, mert húsevők magasabb appeal-lal rendelkeznek. De a pterok ilyen növényevő szinten vannak (egy kivétellel), holott még a növényevő pterot is embermészárosra csinálták meg. 

 

Pár szó a boltokról

Nem azzal van a baj, hogy van különálló WC. Inkább azzal, hogy pl. egy étteremben nincs WC? Meg mért kell külön épület az innivalóknak? Éteremben vagy büfében nem lehet kapni innivalót? Ezekkel a „boltokkal” gond van a játékban. Külön italbolt szinte felesleges. Az, hogy ajándék boltban nincs WC, rendben. Erre van egy jó megoldás. A boltokat (legyen ajándék bolt, italbolt vagy étkezde) lehet „dekorálni”, akvárium, TV, karaoke… jó, szóval ilyen modulokat beépíteni, melyekkel növelni lehet a látogatók elégedettségét, mellyel nő az adott épület fenntartási költsége, de a bevétele is. Célszerű ahhoz igazítani, milyen típusú vendégből mennyi tér be. Szóval, ilyen modul lehetne az éttermek esetén a WC akkor már, ha alapból nincs illemhelyiség egy étteremben. Mért nincs alapból benne?! Mi ez? Belpesti zugmoslékolda?

Kis boltok esetén van olyan vizuális testreszabási lehetőség, hogy vannak a tetején asztalok és vendégek is kiülnek. De… még létra sincs oda fel. Á igen. Első részben fix épületek voltak. Itt valamelyest testre lehet szabni a kinézetüket. Jobb, mint a semmi, ez tényleg egy pozitív fejlődés az első részhez képest. Ám sajnos messze van egy Planet Zoo vagy Prehistoric Kingdom-hoz képest.

 


Megőrjítő tudós rendszer

Ranger outpost hatókörében van etető, azt automatikusan feltölti a jeep. Azt gondolnánk, hogy a mobil játékszerű erőltetett kattintgatásból lejjebb vett ezzel a Frontier. Hát nem. Jóval aljasabban űzi ezúttal. Mivel a járművek üzemanyag és élelmiszer újratöltése nem automatikus, nekünk kell kattingatni ezért. De ezt lehet fokozni és ezt megtette a Frontier.

Egyik podcastben beszélgettünk arról, hogy tökéletes állatkertes játéknál minél nehezebb annál valósághűbb. E esettben pedig egyénenként vannak az alkalmazottak és nem simán statisztikák. Frontier ezt csinálta meg lehető legnagyobb hulladék módon. Fosszília vadászathoz, DNS kinyeréshez, klónozáshoz, fejlesztéshez és az állatok gyógyításához kellenek a tudósok. Itt még egy kis kitérőt megtennék a gyógyítás miatt. Mostanra javult a helyzet, de megjelenéskor minimális sérülés is pl. belső vérzést, csonttörést jelentett. Ezt mostanra javították, eredetihez mérten nagyobb életerő vesztésnél vannak a komoly sérülések. Ellenben pl. nem értem, mért kell fogtöréssel foglalkozni hüllőknél. Rendben, hogy helyszínen elintézi az MVU, de… ezek hüllők, kihullik és újra nő a foguk. Szóval játék megjelenésénél nekem 2-3 állatorvosi épületet kellett fenntartanom, mert ezek a békamutánsok folyton komolyabb ellátásra szorultak. A jól kinéző coelokról azért mondtam le, mert folyton tépték egymás. Mire egyiket kitehettem az állatorvosi épületből mehetett be a következő. De a Triceratops is ilyen volt. Konkrétan megéltem, hogy lemészárolták egymást (Agresszivitás fokozó trait nem volt nekik.), majd az utolsó hisztizett, hogy magányos. Technikailag fajokat kellett ignorálnom, mert folyton tépték egymást és folyton orvosi ellátásra szorultak. De a gond az, hogy ez a „folyton” nem igaz. Egyszerűen a játék gondolt egyet és most neked játékos rossz lesz, mert minden tudósodat lefoglalom azzal, hogy gyógyítsák az egymást tépő állatokat. Csak mert.

Szóval. Fel kell vennünk tudósokat, kiknek a felvétele pénz. Képzésük pénz. Fizetésük pénz. Ha kimerülnek, a pihenésük is pénz. Képzés után a fizetésük még magasabb. Három skill van, illetve módosító perkek egyénenként. Bár ez utóbbi még okés is.


 

Fosszília vadászat úgy nézett ki a Jurassic Park Operation Genesis-ben, hogy a csapatot leraktuk az ásatási helyre és ők amíg el nem mozdítottuk őket, addig ástak és küldték amit találtak. JWE1-ben kattintani kellett a helyre, oda repültek helikopterrel, amit találtak visszahozták és ennyi, újra ki kellett őket küldeni. JWE2-nél meg minden egyes kiküldésnél ki kell választani kik azok akiket kiküldünk. Ja és a logisztika skill igénye is más a különböző helyeknek. Hogy lehet így elrontani egy 2003-as játék jól működő rendszerét? Minek kellett elrontani amúgy?

Ugyan ez a fejlesztésnél, gyógyításnál, DNS kivonásnál. Mindig plusz teljesen felesleges kattintások. Ha meg nem elég magas a skill, így jártál. Ja és a tudósok fáradnak, ha nagyon fáradtak, akkor szabotálhatják a parkot. Ezért jó drágán el kell őket küldeni pihikézni. Frontier fejében meg sem fordult az, hogy amikor a tudós nem csinál semmit (de fizetést azért kap), lassan is, de ez a fáradság szint csökkenjen? Ja az nem lenne kitolás a játékossal, az nem jó.

Amikor én arról beszéltem, hogy igen alkalmazottakkal is kelljen foglalkozni, akkor én ezt a WC-s nénire is értem. Plusz vannak olyan alkalmazottak akik az alkalmazottakkal foglalkoznak. Ergó nem én fogom megmondani melyik genetikus klónozzon és melyik dolgozza fel a borostyánt. Ennek intézésére van külön munkakör. Kivéve itt. Itt arra sem képesek, hogy maguktól gondoskodjanak a jeep üzemanyagáról. Mi a fenére van a control center épület a játékban, ha nem képes a filmben látott módon működni?

Legnagyobb probléma pedig a tudósok bérigénye. Bevételünknek hatalmas részét ez fogja felemészteni. Nem azzal van a baj, hogy egy olyan ember legyen megfizetve aki „őslényeket” képes feltámasztani. Mert legyen. Ám mi van a többi alkalmazottal? Pl. a rangerek, kik jeeppel furikáznak a húsevők közt. Kicsit sem biztonságos munka. Ez a fajta béregyenlőtlenség engem már a Zoo Tycoon 1-ben is zavart. Ott az alap étterem fenntartási költsége 500$. Lerakható munkások közül legalacsonyabb bére a karbantartónak van 300$, a tudósnak a legmagasabb 1000$. Az étterem fenntartási költsége tehát 500$, ebben van a víz, gáz, áram, alapanyagok, tisztítószerek és az alkalmazottak bére. Nem egy ember dolgozik egy étteremben. Szóval a fenntartási költségek, bér kifizetések igazából egy játékban sem tükröznek semmilyen realitást.

Nem a JWE2 találta ki ezt az irreális „béregyenlőtlenséget”, de hogy még mélyebbre sikerült vinni az tény.

 


Betegségekről

Négy kategória. Első ami elmúlik magától, pl. megfázás. Igen ám, de ha az MVU nem megy gyógyszurikat belőni, akkor mégis csak halálos. (Igen jönne a tollas szövegem, az Ornithomimosauria-knak még mindig van tollászkodó animációja amúgy.) Vagy pl. a környezet nem megfelelő és ha azt rendbe tesszük akkor magától elmúlik.

Aztán vannak melyekre ki kell fejleszteni a gyógyszert, és szerencsére itt vannak már oltások is. De kezdődnek itt a gondok. Van olyan ahol karanténba kell tenni a fertőzött állatokat 15 másodpercre, hogy ne terjedjen tovább és ezután elérhető a gyógyír fejlesztése. Egy sok állatos kifutó esetén sok sikert ehhez. Főleg ha röpdéről van szó, ahol egyesével lehet kihozni a jószágokat. Van olyan ahol az etető fertőzött, ezt a ranger jeep el tudja hárítani, persze magától nem mozdítanák meg az ülepüket. Gond ott jön, hogy két fertőzött etető elhárítása esetén lehet az orvosságot kifejleszteni. Volt olyan esetem, hogy egy etetőnél volt ez és volt fertőzött állatom. Köszönöm a játék, hogy ilyen korrekt vagy velem. (Irónia.) Illetve, van, hogy le kell fotózni a beteg állatot. Érted, le kell fotózni a megveszett T. rex-et. Még véletlenül se nyál- vagy vérminta kellene. Ráadásul volt egy esetem, hogy a megveszett T. rex-emnek, magától megszűnt a veszettsége. Ez egy játék hiba volt, de na.

Harmadik kategória, pl. benőtt köröm, sérült fog, felszíni sérülés és hasonló enyhe sérülések miket az MVU ott helyben kezel. Kezel, belövi a szurit, mert attól a benőtt köröm meggyógyul. De nem akarok ötleteket adni a Frontier-nek, hogy kötelező minijátékot rakjon bele a játékba, a Jurassic Surgeon Simulator-t. Még csak ez kéne….

Aztán van az ahol el kell altatni az állatot és az állatorvosi épületbe kell szállítani. Belső vérzés, csonttörés és ilyeneket megértem, bár, hogy az állatorvosi belső udvarán két robot kar valamit spriccelget rá, attól jobb… oké nem vagyok paleo állatorvos. Viszont, hogy lenyelt telefon miatt is be kell őket szállítani…. Ja, én kérek elnézést, ezek az állatok nem ürítenek, így ki kell szedni belőlük, mert amúgy nincs nekik alvégük és barnamaci termelésük.

 

Trópusokon egy melegvérű állat, mely egészen hűvös vizekben is megélhetett, megfázott és meghalt.

Egyéb megjegyzendők

Természetesen az ajtókon még mindig szellemként átmennek az emberek. 2003-as JPOG-ban az ajtók kinyíltak. 2021-es játék, ami egy második vagy, ha azt nézzük harmadik rész (JPOG a tényleges első.) esetén ezt leprogramozni és lefejleszteni túl nehéz feladat. Gondolom. Nem értek a lovakhoz.

Továbbra sincsenek lerakható padok és kukák. Épületeknél vannak csak, de aki valaha is járt állatkertben, állatparkban vagy csak utcán, tudja hogy „csak úgy” is elkellenének az út mellé. Tény van lerakható napernyős asztal székekkel és végre kaptunk szökőkutakat és pár dekorációs elemet… Az 1.3-as változatban kerültek be. Ezek olyan dolgok miknek az első részben a 2018-as megjelenéskor bent kellett volna lenniük. Amúgy a szökőkútnak mért nincs fenntartási költsége? Ingyen van a víz és az áram a pumpákhoz?

Játék mesterséges unintelligenciáját nem lehet eléggé dicsérni. Vagy ha mesterséges intelligenciáról kellene beszélnünk, akkor nem lehet eléggé szidni. Első részhez képest szerintem semmit nem fejlesztettek a járművek útkeresésén. Előfordul, hogy nem találnak utat a célponthoz. Ahogy képen is látható olykor egyenest pár tíz métere lévő célponthoz nem találnak járható utat. Legtöbbször a lagúna etetőknél van ez, tény. Ám máskor is előferdül.

 


Volt már szó bugokról, de néhányról essen még szó. Nem csak a pterok buggolódhatnak ki a röpdéből, de a tengeri állatok is a medencékből. És ilyenkor van, hogy nem lehet mit kezdeni velük, altatás után a szállító helikopter csak ott van fölötte, nem képes felvenni. San diegoi misszió esetén a játék megjelenésénél brutális bug volt nekem. Mikor átépítettem a kerítéseket az ötös szintű legerősebbre mi áramot nem igényel, akkor a bevételem –200 000-re zuhant és ott is maradt. Idő a kerítés építés és átépítés is. Míg az új nem épül fel, addig az állatok ott ki tudnak jutni. Tehát az így elszabaduló állatok leronthatják a park értékelését mi bevétel esést okoz. Ám amint normalizálódik a helyzet, minden visszaáll a rendes kerékvágásba. Nos ez nem történt meg, befagyott ott lent. Mostanában már nem, de megjelenésnél gyakori hiba volt, hogy a boltok nem működtek, nem vették igénybe a látogatók, ellenben a játék jelezte, hogy ott azon a részen kell bolt. Ám ott van, csak a játék ignorálja a létét. Az aranyos pedig az, hogy ha az épületet kicsit odébb raktam, akkor se volt jó. El kellett menteni a játékot és újra betölteni.

Á igen, ha nem jó helyre tettünk egy épületet nem kell lebontani és újat letenni, odébb lehet már rakni. Igaz ez esetben is bontásra kerül és újra építésre, ellenben nem kell újra kinézetet és modullókat beállítani.

Immáron nem teherszállító helikopter viszi a kompikat, hanem sima helikopter. Ez van, ha valaminek az érintése is halálos, vagy csak egy Frontier alkalmazottnak sincs macskája macskadoboz végett.

Bizonyos pályákon vannak vad dinók. Ezeket ha bekerítjük, vagy altatjuk akkor a miénk lesznek, a játék ezeket domesztikáltnak írja. Ugyan úgy megöl, felfal, eltapos és igen érintéssel öl. Domesztikált szó használatának semmi logikája nincs.

Sanszosana „raptorok” koránt sem voltak olyan szociálisak (és intelligensek), mint ahogy a filmek mutatják.  Ellenben rendben ezt a koncepciót dolgozzák fel. Így a második részben meg lett csinálva, hogy falkában vadásznak. Nem csak hadrokra. Ceratopsia, Stegosauria, de még Ankylosauria is célpont. A hab a cseresznyén (Nem rontottam el, direkt így írtam, mert akkora baromság jön.), hogy Sauropoda-kra is rárontanak falkában. És nem. Nem az Amarga- és Nigersaurus-ra gondolok. Úgy van, falka veloci megöli a Brachiosaurus-t is.

Nézzük még a „species viewer” menü opciót. Alapból bent kellett volna lennie és a keltetőknél kellene lennie, mint a PK esetén. Erre itt a főmenüből érhető csak el. Elég nagy problémát okozott mindenkinek a megfelelő színkombó beállítása. Ugyanis most már külön van az alap testszín és mintázatszín. Így egészen sok kombináció van. Ízlések és pofonok, hogy kinek mi tetszik. Kérték a játékosok és PK miatt muszáj is volt (Ott automatikusan eltérnek árnyalatban az állatok. És van testméret béli eltérés is amúgy….) a random rendszert megalkotni, tehát beállítható, hogy véletlenszerű legyen a színe az állatoknak. Gond, hogy bizonyos esetekben túlságosan is eltérnek a színek, ahhoz képest hogy egy faj. Igén a színekért felelős gének mai állatokból vannak tehát, ez nem is jó bele kötés. Fő gond tényleg az, hogy alapból játékban kellett volna lennie a tényleg sok kombinációs lehetőség miatt, ráadásul a keltetőnél, nem külön főmenüpontként.

Úgy szintén elég nagy logikai hiba a röpde nézelődő. Tetején nincs üveg, hanem fém rudak vannak. Két rúd közt akkora távolság, hogy jó pár ptero gond nélkül átférne rajta. Ha ezek olyan ember zabáló repülő pirannyacápák, akkor mi tartja őket vissza? Ha pl. akkor van elkábítva egy ptero, mikor ezen ül, akkor át eshet a rudak közt, be az emberek közé. Szóval… mi a logika?

 


Beszéljünk a modokról

Teljesen új fajos modokból néhány van még. Például a Miragaia. Amiben az a vicces, hogy a Wuerhosaurus átalakítva, de nekem a DLC megvásárlása nélkül működött. Az első részben pl. a Psittacosaurus modhoz kellett a Homalocephale, máskülönben nem működött. Itt erről szó sincs. Mért ilyen kevés az új fajos mod? Egy, még jönni fognak DLC-k valószínűleg. Illetve bár új fajokat hozzá lehet adni és a játékos könnyen tudja telepíteni (Csak egy mappát a megfelelő helyre kell bemásolni.), ellenben a készítőnek nagyon bonyolult elkészítenie. Illetve a „species viewer”-ben nem jelennek meg, vagy éppenséggel a játék összeomlik.

Szerencsére van nagyobb pálya mód, erről volt szó. Javított terraformálás is van. És e cikk írása közben fedeztem fel, hogy olyan is van ahol ki vannak balanszolva a különböző növényzetek. Így például mai növények is képesek növényevők igényeit fedezni. Szóval számos olyan mod van ami jelentősen javítja a játékélményt. Ám míg a Skyrim-ot szokták úgy csúfolni, hogy csak egy üres asztal amit a moddereknek kell megpakolniuk, a JWE2-höz képest a Skyrim sokkal teljesebb játék. Tudom, hogy két külön műfaj, de a Skyrim tökéletes példája, hogy a modok igenis fontos alkotó elemei lehetnek egy játéknak.

Nekünk, mint játékosoknak szerencsére könnyű a modok telepítése, könnyebb, mint az első részben. Technikailag csak a játék főkönyvtárában lévő Win64/ovldata-ba kell betenni a letöltött mappákat. (nem a tömörített mappát) Szükség lehet „illesztő” modra, pl. az ACSE, ám mikor letöltenénk egy modot a Nexus felhívja a figyelmünket, hogy ha kell előkövetelmény. Aki most ismerkedne a modokkal, annak kezdésnek ajánlom, hogy Kaiodenic munkáira nézzen rá. Illetve ne lepődjetek meg, ha frissítés után bizonyos modok nem lesznek hajlandóak működni.

 

Ez mért csak moddal hozható össze?

Mesterien kimért minimum

Egy valamit nem lehet elvitatni a Frontier-től. Hihetetlenül precízen kimérték, hogy mi az a minimum amit el lehet adni AAA játéknak és tömegek két pofára falják, észre se véve, hogy amit kaptak az kevés, az nem annyi, mint amit minimum kapni kellene ilyen játék címszóval, ilyen névvel. Szerintem több erőforrást fektetnek abba, hogy kimérjék mi az a minimum amit csinálniuk kell, minthogy szimplán csak Wikipedia-n megnézzék, hogyan van az állatok rendszertana, ami fél órás munka se lenne.

Frontier baromi profi a szemfényvesztésben. Technikailag eladnak egy tál cukrot és lisztet, mondván ez egy teljes, aranyporral megszórt Sacher-torta. És az emberek veszik, két pofára zabálják. Aki pedig leleplezi a nyilvánvaló csalást azt leszólják. Meg… én is vagyok akkora agyhalott, hogy minden DLC-t megvettem. Viszont így teljeskörűen tudom mik a problémák vele…. Inkább szimplán csak nem vagyok normális.

Itt nem fogom kihangsúlyozni a már leírtakat, mik ezek a mesterien kimért minimumok. Fentebb ezekről volt szó. De talán elmond az mindent, hogy itt nem is az a fő baj, hogy az állatok nem tudományos ismereteinknek megfelelőek. Nem, egyszerűen ez a sorban eléggé hátul van. Ez a játék, még csak nem is filmhű. Nem adja meg azt amit meg kellene adnia csak és kizárólag ha a filmeket nézzük.

Illetve van még egy probléma a JWE1-2 létével. Az a „szabály”, hogy ha van konkurencia, akkor a verseny javítja a minőséget. Hát az a helyzet, hogy ez itt a JWE esetén nem igaz. Tény a PK fejlesztői egy kis csapat, ellenben mit eredményezett a JWE színre lépése a PK terén? Elhúzódott a megjelenés, a megjelenéskor elég keveset (kb. semmit) nem kaptunk. Tény a grafika, a modellek és animációk sokkal jobbak, mint amit a JWE feltűnése előtt terveztek. DE. Ha csak a blogon megjelent PK devlog összefoglalókat megnézi az olvasó és, hogy jelenleg mi van tervben, hogy mi lesz a PK-ban. Talán nem túlzok, hogy a mechanikák fele ki lett dobva. Hogy mért? Mert ami jelenleg is tervben van, hogy mi lesz a PK-ban, azok még így is többek, mint ami a JWE2 jelenleg tud. Tömegek hüledeznek és földhöz verik magukat, hogy a JWE mennyire jó játék, mennyi lehetőség van benne. Közben tudjuk, hogy ez nem igaz, sőt technikailag borotva penge pontosan kiszámolt minimum az egész a játék. Ha ezt tömegek két pofára eszik, akkor a PK-sok mért is törjék magukat? Ráadásul rengeteg tervezett (és lefejlesztett vagy részben lefejlesztett) játékelem kihagyásával is még mindig több a játékmechanikai elem van, mint amennyit a JWE kínál. Most őszintén. Ha nem hajlandóak a Frontier-nál meganimálni a pterok járását, majd pont ők fognak fióka állatokat, növekedést, nemesítést és ilyeneket a játékba rakni? 

 

Tudom-e ajánlani?

Mivel hasonló játék még kanyarban sincs, így más alternatíva nincs. Mobilos játékok nem adnak olyan élményt, mit kellene. Prehistoric Kingdom még nagyon kevéske. Több, mint 15 éves játékok vannak miket lehetne helyette ajánlani. Szóval ha nem akartok mániákusan őslényparkot építeni, mint én, akkor kerüljétek el. Persze, ha elég komoly leárazás van rajta vagy épp Epic-en ingyenes lenne, akkor csapjatok le rá, utóbbi esetén kötelezően.

Ami pedig a sós tengeri levegőt illeti…, tökéletesen megértem, hogy sokakat ez vonz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése