Oldalak

2020. november 18., szerda

Zniw Adventure

Nem is tudom hol kezdjem. Blogon, illetve a facebook oldalán kétszer volt bejegyzés a játékkal kapcsolatban. Egy még jóval megjelenés előtt egy trailer, illetve nem rég a megjelenés után. Elején leszögezném, hogy a játék jó, sőt kezdő point and click adventure, vagy magyarítsuk kattintgatós kalandjátékosok számára is jó. Nekem összes tapasztalatom a műfajjal nagyon régi random flash játékok miket sosem vittem ki, illetve a Jurassic Park: The Game. Ami inkább interaktív film, elvégre a játék minden opciót kijelez, lényegében nem kell keresgélnünk. Tehát a Zniw Adventure volt az első amivel úgy játszottam, hogy végig is vittem. Vagy talán úgy általánosságban az első.

No de nézzük is, mit tettek le lengyel jó barátaink. Primal-hoz hasonlóan itt is eltérő színű szöveg spoilert takar. Révén itt a történeten túl a feladványok megoldásai is spoilerek.



És csak ült és nézett magaelé szomorúan...


Szóval a Steam-en elérhető játék angolul nem tudók örömére alapból nem csak angol nyelvvel van ellátva, de lengyellel is. Bár ezzel nem vagyunk előrébb. Az én angol tudomásom, olyan hogy én azt szoktam mondani/írni, hogy nincsen. Igen és ezzel a nem létezővel olvasok tudományos publikációkat… Schrödinger W.B.-je. A lényeg, hogy a játék nem ugor át semmilyen párbeszédet, míg nem kattintunk. Tehát van időnk szótárazni, ha nem értenénk valamit. E mellé jön, hogy alapból ablakban fut, így abból ki tudunk kattintani és utánanénizni, hogy ez-az micsoda. Továbbá nem nehéz az angol nyelvezet. (Legalábbis szerintem.) Hibák persze vannak, megjelenés óta szinte naponta jönnek frissítések a játékhoz és a hivatalos discord csoportban is bejelenthetőek pl. a nyelvhelyességi hibák.

Szóval én szerintem egy fiatal angolul tanuló gyerkőcnek is tökéletes játék. Persze ne olyan gyereknek adjuk oda, aki épp most kezdte az angolt. Nyelvezet könnyű, ha nem ért valamin a játék bőven ad időt kiszótárazni. Ha még szereti is a dinoszauruszokat és a rajzfilmeket, akkor jó angol gyakorlás.

Nincs erőszak, ha van is az minimális és rajzfilmes. Nem, nem Tom és Jerry szinten, annál is sokkal könnyedebb. Jól belegondolva a játékban két spoileres helyen van csak fizikai atrocitás másodjára már annak kárára aki meg is érdemli. Fejbe kell verni a „főgonoszt” egy táblával. Nos ez az első, amúgy nem túl nehéz feladvány spoilere.

Beleolvasni sajnos nem lehet.

Mondjuk Zniw úgy is megölte a spoilert...

 

Akkor feladványok. 12 óra volt nekem a játék. Végig gondolva a játék pár óra, plusz mínusz a párbeszédek. Én így 3-4 órára saccolnám. Akkor mért lett háromszor ennyi nekem? Mentegetőzés, hogy közben mást is csináltam. Ami tény, ellenben ami főleg tény, hogy sokkal jobban kellett volna figyelnem a párbeszédeknél és más szöveges részeknél. Nem tudod, hogyan lehetne a deinosuchus problémát megoldani? De jó, hogy a játék második tábláján ott a segítség ha elolvastad volna… Hogyan tüntessük el a triceratops őrt? Még jó, hogy ő mondja el mikor megszemléljük a kajás tálkáját. (Megjegyzés: Volt helyesírás cikkünk és még nekem is szokni kell a szabályokat. A Deinosuchus és Triceratops itt pl. melléknevek, révén milyen probléma? Milyen őr? Melléknevek itt ebben a szövegkörnyezetben.)

Bal egérgombbal a játék felhoz egy kis menüt öt opcióval miből általában három, néha négy él. Első a használ/felvesz, második a megszemlél, harmadik a beszéd, negyedik ha van változó, ordítás, megvizslatás és használat, ötödik az inventory-nkban (Maradjunk a táskánál, mert szó szerint lesz a játék legelején még hátitáskánk, majd később még lesz nagyobb férőhelyes.) jöhet elő és azaz eldobás. Ételt nem tudunk eldobni, de megenni meglehet ezt jelzi első helyen a játék evőeszközökkel. Fontos dolgokat se engedi, hogy eldobjunk, míg azok szükségesek.

Kell itt enni? Van egy képesség mivel a játék jelzi, hogy van-e gyűjthető kavics az adott zónában. Minden egyes használat után enni kell, hogy újra használhassuk. Szerencsére az ehető növények/gombák pár terület váltással visszanőnek. A kis kavicsok nem foglalnak helyet a táskában, néha könnyen meg lehet őket találni, van mikor jutalomként kapjuk, olykor viszont nem olyan egyértelmű, hogy mit mivel és, hogy a végén egy kavics üti a markunkat. Huszonhét gyűjthető össze melyekkel extrák oldódnak fel, vázlatrajzok, minijátékok, zenék.


Feladványok alapvetően nem nehezek. A legnagyobb elakadásom annak köszönhető, hogy nagyon figyelmetlen voltam. Pedig amire a Navajodactylus-nak szüksége volt arról kaptunk infót hol kell keresni. Én meg persze zsáknak néztem… ami a háttér része. Nos ezért kell az egeret mindenre rávinni, hogy interakcióba lehet-e vele lépni.

Sokszor a játék folyamán azt tapasztaltam, hogy a játék azt a dolgot addig míg nem kellett és rávittem az egeret nem jelezte ki, hogy az majd kelleni fog. Nos neki kezdtem másodjára és ezekre odafigyeltem. A helyzet, hogy én bénáztam. Bizonyos feladványok mentek könnyedén elsőre. Tényleg csak jobban kellett volna figyelnem a szövegekre. Kapunk szöveget használatnál, megnézésnél és beszédnél is. Bár ha tóhoz, serpenyőhöz vagy gombához akarunk beszélni a játék finoman jelzi, hogy… Mért?

Végigjátszáshoz csak a párnás dolognál volt segítségemre videó. Ugye háttér elemnek néztem és zsáknak. Illetve volt még egy alkalom, mikor más végigjátszását akartam segítségül hívni, de az se tudta a feladványt megoldani. Viszont közben én magamtól rájöttem. Második végigjátszásomnál minden kavicsot meg akarok találni és egy hivatalos trailer adott segítséget az egyik meglelésére.


Pár szó a történetről

Zniw anyjának születés napja van és kell neki szerezni ajándékot. Nem nagy spoiler, első terv nem jön össze, így szomorúan ballag mikor egy fényes kavicsot meglát és eszébe villan, hogy ilyenekből csinálhatna nyakláncot az anyjának. Persze egy Parasaurolophus véletlenül odébb rúgja a biztonságos Wajapulka falán kívülre, be a dzsungelbe. Tehát a kő után megy, ahol egy Daspletosaurus-tól annyira megijed a lány, hogy addig fut, míg el nem téved. Ügyes, pedig lehet csak kérdezett volna valamit. Oké, tehát igen haza kell jutnia.

Játék legelején kapunk infókat, hogy a légi posta szolgálattal jó ideje van valami probléma, nem jönnek. Igen pteroszuruszok itt amolyan vándor/repülő kereskedők/áruszállítók. Véletlenek következtében elkeveredünk Fungilla-ba, ahol a játék jó része fog játszódni. Itt is vannak problémák. Lakosság félti az értékeit egy tolvajtól, a falu ugye egy nagy-nagy barlangban van ám kijutni nem lehet jelenleg x-y okból. A különböző kis infó morzsákból álló szállak pedig összefonódnak és nem olyan agyeldobósan, de két fordulatocska is van a történetben. Lényegében egy sima kis hazajutós dologból Polisemia (Ez az a fiktív terület neve az egykori Laramidia-n ahol a helyszínek és az említett helyek, mint Little Pteronia és Metallonia található.) problémáját megoldó sztori kerekedik ki. Nincs itt grandiózusság a sztoriban, ellenben az párbeszédekből kiderül, hogy azért egy komoly problémát old meg Zniw, illetve a játék utolsó egyharmadában hozzá csapódó társ.


Grafika

Pixeles, rajzfilmes és rajzolt. Régi 2000 előtti rajzfilmek és úgy van még kommunista rendszer idei rajzfilmek voltak az ihletők. Szerintem helyenként a pixel grafika ellenére kicsit lehetett volna részletesebb, ez engem a szemeknél zavart. Vannak részletesebb rajzok pl. cselekvéseknél, illetve párbeszédeknél. Pár cselekményt pixel grafikával láthatunk, de jó pár esetén csak egy részletesebb más stílusú képként kapjuk meg. Annyira nem zavaró. Mikor ezeket a sorokat írom a játékra nem érkezett még egy negatív értékelés se Steamen.

Vannak környezetek mik nagyon egyhangúak, pl. a játék legelején Wajapulka lehetett volna kidolgozottabb is. Ellenben Fungilla-ra nincs panaszom. Illetve de. Még több jó lett volna. A helyszín nagyon eltalált. Hegyben lévő nagy barlang nagy hasadékkal, amit át besüt a nap, tehát vannak zöld növények, sőt erdők. Növények mellett sok több méter magas gomba is nő. A helyiek pl. fénytermelő gombákat használnak tűz mellett világításnak. Fungilla nagyon eltalált helyszín. Nem is véletlen, hogy a történet java itt játszódik.



Az őslények

Azt hittétek, hogy nem fogok neki menni megfent henteskéssel, hogy anatómiai hiba? Dehogynem. Csak éppenséggel ami van is, az a rajzstílusból fakad lényegében tehát… nincsen.

Első ugye azok a fránya tollak. Rajz stílus miatt simán belemondható, hogy van tolla, csak nincs megrajzolva. Chasmosaurus-on nincsenek nagy tolltüskék, Triceratops-on van néhány. Daspletosaurus-nak van szempillája ami rajzstílus is lehet, de számos ma élő madárnak is van. Ahogy Zniw-nek is van szempillája, van Orodromeus karakter melynek van és van melynek nincs. Sőt az Orodromeus-oknak van rendes tollazata, már amelyik karakternek, egyed függő. Azt is látni lehet a megfelelő állatoknál, hogy a negyedik és ötödik ujjon nincsen karom/köröm. Van olyan hiba, mint pl. az alkímista Caenagnathus esetén, hogy a szárnytollak nem kapcsolódnak a második ujjhoz miközben hámoz/főz, játékban lévő enciklopédiában viszont már helyesen vannak a tollak. Struthiomimus-nak jó lett volna, ha lennének farktollai, mégiscsak egy gyors állat volt és ezek az irányváltást segítették. Meg hát elég sok őslénynek van befordítható hüvelykujja a játékban.



Nagyon izzadságszagú ez a hibakeresés egy könnyed, rajzfilmes játékon. Más játékokhoz képest ezek nagyon apróságok. Igazából szinte azt mondhatom, hogy nincs is hiba. Ami pedig van az a rajzstílus és a játék világ miatt szükséges. Szóval a rajzstílust mellőzve ebben a játékban pontos őslények vannak. (Zniw esetén még lehetne kötekedni, de a játék is ismeretlen Ornithopoda-ként hivatkozik rá.) Viszont a játékban van egy faliszőnyeg, amin a négy dinoszaurusz nem a játék grafikájával van, hanem szinte mondjuk ki: Teljesen hitelesen. Tehát a rajzstílus csak módja a sztori elmesélésének.

Számomra nagy öröm volt ilyen módon is látni a játékban az állatokat, nem csak rajzfilmesen. Ad egyfajta "mélységet."

Külön öröm, hogy Tyrannosaurus csak olyan szinten van a játékban, mint Homo sapiens. Enciklopédiában megemlítve. Alkotó a discord csoportban mutatta az egyik korai tervet egy Diplodocidae-ra, ám el lett vetve, mert Zniw idejére már bőven nem éltek ezek a Sauropoda-k. Kronológiailag valamikor 75 millió éve játszódik a történet. Annyi torzítás van a történetben, hogy vannak kréta legvégi állatok, mint Triceratops vagy Thescelosaurus, illetve Nothronychus mi 92-90 millió éve élt. De adnak egy körbehatolhatóságot.

Húsevőkkel nem igazán van konfrontáció. Daspletosaurus csak a játék legelején átvezetőben van. Deinosuchus-ok is csak az elején okoznak kis fejtörést. Troodon kérdés érdekes, mert Fungilla lakosainak evakuációs terve van, ha jönnének ragadozók. Számos Albertonykus él Fungilla-ban, meg Troodon-ok. (Most hagyjuk, hogy a Troodon nem érvényes név.) Troodon megenné az Albertonykus-t… Bár a növényevők simán elnézik a hal, kukac és amonita evést. Itt inkább annyi lehet, hogy ne akarj megenni más értelmes lényt. Ami rajzfilmes mivolt alapján eléggé nem tiszta. Kisemlősök is képesek beszélni igaz a közös alap dinoszaurusz nyelvet nem beszélik, sőt az általunk molesztált rák tüntetést is szervez ellenünk sokadmagával. Szóval inkább az lehet, hogy a társadalom alapját/jelentős részét adják a növényevő dinoszauruszuk és az értékrend ez alapján alakult ki.

Miért ások így bele? Totálisan felesleges.

Rák népség... igen ez az achievement neve is csak angolul. Szegény Kenny...


Pár egyéb apróság

Zenék jók, bár van néhány ami egy idő után túl monoton és zavaróvá válhat. Ennek egy oka van: elakadtunk és nem tudunk tovább jutni, így ugyan az szól újra és újra.

Láttam képeket a játékból melyek alapján van néhány „bónusz” dolog, miket én első végigjátszásnál nem tettem meg. Szerencsére ez nem egy RPG, ahol gyűjtögetnünk kell az XP-t, vagy különben a boss a játék végén kiröhög minket. Ahogy játék közben sincs game over. Nem kell attól tartani, hogy felfal valami minket, vagy valamit úgy elrontunk, hogy se előre, se hátra. Mint írtam szinte teljesen erőszak mentes játék.

Bár Zniw karaktere nem éppen mindig rokonszenves, de egy kamasztól mit várunk? Utunk folyamán jó pár karakterrel megismerkedünk, javuknak a nevét sem fogjuk megtudni. Néhány karakter van csak jobban kibontva és talán kettő nevezhető meg melyek kibontáson kívül mélységet is kaptak. Mikor játszottam azt más is nézte és felmerült, hogy a "főgonosz" elég klissés. Tény, de valóságban is sok "gonosz" ember klissés, ha azt vesszük.


Összegzés

Engem meglepett mennyit voltam képes írni a játékról mely nem hosszú, nem bonyolult, nem erőszakos, ellenben jópofa stílusa és hangulata van. No meg élmezőnyben van az őslényes játékok közt anatómiai hitelesség terén. Úgy hozta vissza a gyerekkoromat, hogy a jelenlegi tudományos ismereteinket figyelembe veszi. Retró, mégis friss. Jó volt játszani, megérte azt a 7,39 eurót. Figyelembe véve, hogy maréknyi ember több éves (ha jól értelmezem legalább hat évnyi) munkájáról van szó. Remélem lesz folytatás.

Dinosaurs A Prehistoric Adventure játék esetén felvetettem, hogy nekem milyen őslényes játék hiányzik. Zniw ezt a hiányt tudta valamelyest kitölteni.

Szerintem nem kérdés, hogy ajánlom-e. Kezdő angolosoknak jó nyelvgyakorlás, kezdő kalandjátékosoknak jó beugró, minden korosztálynak jó, humoros és relaxálós játék. 








Források:

https://twitter.com/Twarda8
https://www.deviantart.com/twarda8
https://www.artstation.com/twarda

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése