Ha
kimondom, hogy Ark Survival Evolved, vannak kik vérszemet kapnak és habzó
szájjal kezdik szétverni a közelükben lévő berendezéseket. Míg én bennem csak
vegyes érzelmek keringenek. Hol is kezdjem? Történet? Játék menet? Lény dizájn?
Fandom idiotizmusa? Miért jó a játék koncepciója, de miért is lett velejéig
megmérgezve? Hm. Van itt miről írni. Inkább egy érdekes anomáliára hívnám fel a
figyelmet, minthogy játékbemutatót írjak. ARK egy elég ismert játék, talán
nincs is őslények terén kinek be kellene mutatni. Vannak akik szeretik és
vannak kik velőből utálják, ám én meglátásom szerint pont nem azért ami miatt
jogos is lenne.
Gyorstalpaló
aki nem tudná mi ez, némi sztori spoiler is van de nem sok.
Alapfelállás,
hogy adott a játéktér (elpusztult Föld orbitális pályáján lévő „biodómok”), mi
amolyan „túlélők” vagyunk. Minden cselekedetünkért jár XP, szintet lépünk,
szintlépésnél egy tulajdonságot növelhetünk (életerő, állóképesség, de pl. így
fejleszthető, hogy meddig tudjuk a lélegzetünket visszatartani), ezen felül
kapunk „engram pontokat”. Ezekkel tudunk különböző általunk készíthető dolgokat
„megtanulni”. Kőbaltától kezdve tutajon át plazmakarabélyig. Játék esszenciája
természetesen a multiplayer mod. Fejlődünk, túl kell élni a mindenféle lényt,
esetleg más játékosokat. Össze kell gyűjteni artifactokat és bizonyos lények
testrészeit, ezekkel tudunk az obeliszkeknél bossokhoz teleportálni.
Legyőzésükkel elementhez jutunk, ebből lehet TEK dolgokat készíteni, ezek a
legerősebb és legfejlettebb dolgok. Ha eléggé felkészülünk, akkor irány az „end
game” boss. Nagyobb kihívásért ott a Scorched Earth DLC, ahol sivatag/fél
sivatagos környezetben kell meglennünk. Aki unja a sima szigetet, de nem akar
sivatagban rohangászni, annak ott a The Center DLC. Aki szeretne az alapjáték
és Scorched Earth tartalmaival is játszani, annak ott a Ragnarok. Sztorit (mert
van) tovább viszi az Aberration, ahol egy tönkrement (lore szerint leállították
az önmegsemmisítést) Arkon, illetve azon belül a „föld alatt” kell túlélni és
legyőzni az „end game” bosst. Aki egyike azon embereknek akiknek a
feljegyzéseit a játékban meg lehet találni. Ezután sztori szerint lekerülünk a
Földre ahol meg kell állítani a kihalást (ami már megtörtént, de mindegy), meg
kell szüntetni az element fertőzést. Kaijuk és mechák… Korrupció/fertőzés
megszüntetve, arkok visszatérnek a Földre, hogy újra élet népesítse be… de ja,
hogy az Aberration megrontott obeliszkje is visszatért. Szal lesz még egy utolsó
utáni DLC. Ja meg ARK Park, ami ha minden igaz „előzmény”.
Problémák
elkezdődnek, illetve csak egy részük
Lehetne
írni, hogy a játék és összes DLC-je milyen sokba kerül, nem részletezem.
Számomra a fő gond az animációk. Az emberi animációk úgyszólván baltával
faragottak. Ezeken megjelenés óta nem javítottak, sőt a készítők új játéka az
Atlas animációi is ilyenek. Bizonyos állatok animációi egészen jók, de csak
addig, míg valami tereptárgy meg nem töri a szép koreográfiát. Ja igen, elég
könnyen beakadnak az állatok a tereptárgyakba, révén mesterséges
unintelligencia nem képes kikerülni ezeket, esetleg alternatív útvonalat
keresni. Tehát a szakadék túloldalán lévő raptorokat nem érdekli, hogy köztem
és ő köztük van egy szakadék. Igen, lezuhannak.
Ragadozók
amint agro range-be kerül valami ami olyasmi, azt azonnal megtámadják. Ergó nem
láthatunk olyat, hogy az Allosaurusok süttetik a hasukat, míg a növényevők
kicsit távolabb legelnek. Azonnal rátámadnak a növényevőkre. Így az alapvetően
szép környezetben sajnos kiábrándító azt látni, hogy mindig minden öli a
másikat. Nincs az állatoknál csoportos viselkedés. Mármint valami ilyesmi van
az allok, dilophok, raptorok, farkasok és Troodon-oknál, de erősen hiányolom a
növényevőktől. Triceratops-nak nevezett valami esetén pl. az állat cselekvése
egész nap, hogy megy, áll, nézelődik, megy, áll, nézelődik. Nincs legelési
animáció se.
Jó
is és nem is, hogy az állatok nagy színskálán mozognak. Jó, hogy kis vagy nagy
kereséssel találhatunk olyat, ami tetszik nekünk. Rossz, hogy nem túl reális,
hogy ilyen mértékű szín eltérés van egy populációban. Megint irreális, hogy a
szelidítés az esetek többségében annyiból áll, hogy kiütjük az állatot és
pakolunk neki kaját az inventory-ába. Vannak macerásabb esetek, pl. Chalicotherium
eseten álcaruhában lopakodva kell neki sört adni. Persze értem én a sört
kedvelő ló utalást. Ám van jobb is. Achát csigák csak tortát hajlandóak enni. TORTÁT.
Vadonélők elvannak a gazon, de ha már meg van szelidítve, akkor csakis tortát
hajlandó enni. Ezek azok a „gyökérségek”, amik alapvetően meg vannak magyarázva
a lore-ban. Ugyebár minden mesterséges, ezért nem úgy néznek ki az állatok,
ahogy ki kellene nézniük. Konkrétan genetikailag van bennük, hogy ha leütöd és
aztán csinálod amit csinálsz, szal eteted és ezt X ideig így teszed, akkor
engedelmeskedik és akár irreálisan is kezes lesz. Persze egy Tyrannosaurus
esetén elfogadhat a nagymacska szintű intelligencia, de egy Sarcosuchus-nál ez
a fajta engedelmesség a valóságban már nem. Szóval igen, ez az állatok
genetikájában van. Ezek nem valódi őslények, sőt nem is biztos, hogy van
egyáltalán közük azokhoz. Természetesen jó lenne, ha hitelesen néznének ki,
vagy legalább kreatívabb dizájnjuk lenne. De szó sincs itt valódi dínókról.
Ha
írógépet adunk egy csomó majomnak, akkor a nagy számok törvénye alapján
írhatnak egy bestsellert
Sajnos
ez a helyzet a játékkal. Vannak általam nagyon kedvelt játékok, amiket az AAA
címeknél is jobban szeretek, de általánosságban középszerűek, vagy talán még
azok sem. Tehát, hogy az ARK alapvetően egy középszerű játék, az nem azt
jelenti, hogy sok ember számára ne lehetne jobb, mint a „többség” által sokkal
jobbnak tartott darabok. Én esetemben talán a Gothic 3 és Witcher 3 jó példa. W3
végigjátszása után újra nekiültem a Gothic szériának és a G3-at sokadjára is
sokkal jobban élveztem, mint a W3-at. Holott tökéletesen tisztában vagyok vele,
hogy sajnos messze elmarad a G3 a W3-tól. (Bár hozzátenném, hogy a Witcher
játék fejlesztői a Gothic készítőit inkább dicsérik, míg az Elder Scroll-t már
annyira nem. Sőt.) Sokat gondolkodtam rajta mért is tetszik jobban. Egy dologra
rájöttem: avar. W3 készítői elfelejtették, hogy a sűrű lombozatú erdők talaján
nincs dús vegetáció, ellenben a G3 esetén elég reálisan gyér a vegetáció. Ez
csak egy ok. Főleg zavaró ez, hogy sorolni tudnám, hogy a G3 hol marad el a
W3-tól, amire nem mentség, hogy 9 év van a két játék közt.
Ez
a kis észrevétel az én esetemben számomra nyílván valóvá teszi: lehet egy más
játékokhoz képest gyengébb játék valakinek sokkal jobb, mint a többi. Ez van az
ARK esetén is. Nem igazán fogott el az „ARK hangulat”, ám be kell valljam meg
van a játék varázsa. Játékmechanika és a játék lore nem mindig passzol.
Természetesen a lore van, hogy választ ad bizonyos kérdésekre. Ilyen pl. hogy
az ARK-ban ha meghalunk és újra éledünk, akkor az egy másik klón test, emlékek
pedig az implantátum (bal alkarban található) révén maradnak meg. Természetesen a
kovakő, kő és faszén egyvelegéből megalkotható puskaporra azért ne akarjunk
lore magyarázatot. Ez szimplán játékmechanika. Ha a játékmechanika tükrözné a
valóságot, akkor garantáltan nem játszana vele senki.
A
fő gond a feljebb írt majmos írógép példa. Készítők megnyilatkozásai alapján
nem tudom elhinni, hogy képesek volt ilyen játékot készíteni. Mármint a játék
lore-ja kimondja, ezek nem valód dínók, ezek erősen módosítva vannak stb…stb…
Rendben, de akkor mért is dínóznak le MINDEN állatot, ami nem ember? Az egy
dolog, hogy a játékosbázis tele van „hülyékkel”, erre az Atlas a legjobb példa,
amiben összesen KETTŐ nem madár dínó volt a megjelenésekor. Erre egy a játék
állatait bemutató videó címében nem az animals, creatures szerepel. Nem. Dinosaurs.
Zsiráf, párduc, farkas… Ezek mind Dinosauriák. Szóval emlősök, amik még nem is
hüllők, azok dínók amik hüllők.
Tehát
a játékos bázisban nagy számú nevezzük ostobának (Emlős ledínózása mi más
lenne?) illetőség egy dolog. A gond, hogy a fejlesztők is, mint a Jurassic Park Builder és Jurassic World The Game (Ludia) esetén rájátszanak erre az
idiótizmusra. Ha a játék lore részében el van minden különítve rendesen, hogy a
vidra nem dínó, akkor mégis hogy képesek ilyen szellemi akrobatikus epicfailre?
Ő lenni ehte valódi hiteles hidegvérű alvás közben is üvöltő vérszomjas csak pikkelyes dinyoszavruvsz! |
Nem
legyinthetünk, erre, hogy csak egy játék. Szegedi dínó kiállításon a Jurassic
World The Game-ből volt Tyrannosaurus. Az a kifogás, hogy csak egy játék, már
régesrég nem működik, ez nem igaz. Múzeumban köszön vissza a játékok „idiótizmusa”.
De akkor nem játékot mondok példának. Mért lett tollatlan a T. rex a
Saurianban, mikor a fejlesztők is csak legyintettek a „tollakat cáfoló”
tanulmányra? Mert a tanulmányon felbuzdultak az awesombrok. (Csak megjegyzem,
hogy a tanulmány is kimondja, hogy nem cáfolja a tollakat. Ergó nem lehet vele
érvelni, max, hogy nem volt tollbundája.) Több olyan ember is visszatért a „nem
volt minden dínó tollas” dologra, akik ez ellen voltak. Miért? Mert a tömegek
direkt vagy indirekt ráhatnak a paleontológiára és paleoszubkultúrára. Kicsit
erős túlzás, de még előfordulhat az, hogy biztosan tollas dínókat is ismételten
tollatlanul fognak ábrázolni a tömegek miatt. Amikor eme mondatokat írom, akkor
a Jurassic World Evolution twitter oldalán volt egy videó, benne tollas
dínókkal. Tehát tudják, hogy tollasak, akkor mért nincs lehetőség a játékban a
tollakra?
Én
sérelmezem, hogy a Prehistoric Kingdomban a sarki dínóknak nincs tollazata, az
ő esetükben ama kifogás, hogy „tollpikkely” pedig nem működik. Tényleg, ARK
esetén feltűnt, hogy eddig nem említettem a tollakat? Nem véletlen: Én
felfogtam, hogy mesterséges élőlények, ergó hogy nem olyanok a tollak, mint
kellene… Mert nem valódi dínók.
Tünet,
nem pedig kór
Ahogy
a cím is mutatja, az ARK nem egy fertő. Ha csak játékot nézem, tudom ajánlani
bárkinek. Főleg, ha az ember veszi a fáradságot a háttér lore megismerésére.
Mert a sokak által emlegetett hibákra itt van magyarázat. (nagy részt) Vagyis nem hiba. A
gond akkor jön, mikor megnézzük a játékosbázist, sőt a fejlesztők
megnyilatkozásait. Utóbbi esetén mint írtam, nem tudom felfogni, hogyan raktak
össze egy ilyen játékot. Előbbi esetén viszont nagy gáz van.
Mivel
elég nagy a játékosbázis, így sok tutorial video van, ahol rendszerint minden
állatot Dinosaurusnak neveznek. Ez sajnos még több embert fog eltorzítani, még
több ember fogja azt mondani, hogy a mamut dínó. (Ezért is volt cikk, hogy mi is az a Dinosaurus, mit nevezhetünk annak.) Ez pedig rá fog hatni a
Paleontológiára. Ahogy a T. rex tanulmányból is az lett, hogy nem voltak
tollai, mikor erről szó sincs benne.
Atlas ismét. |
Cikk
írása közben azért felmerült bennem, hogy a játék készítői nem feltétlen
annyira hülyék, ahogy előzőleg írtam. Nem javítom át, ám a felmerülés oka az
Atlasban keresendő. Két nem madár dínó van benne. Sok valós állat kinézete is
fantazis, így talán ezért mertek a készítők a Jugaloceratops-ra (spekulatívbiológia
szintjén létező Ceratopsia evolúciós irány) tollakat adni. Tény, hogy nem éppen
ilyen tollak lennének reálisak, meg azért van pár probléma még, de… Lehetséges,
hogy azért dínóznak le mindent a készítők, mert „kénytelenek” a játékosbázishoz igazodni? Megfelelési kényszer? Sajnos van rá esély. Ha nem is
tudatosan.
Ragnarok DLC... Ha még az Aberration lényei is itt lennének és nem modként... hmmm |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése