Személyes megjegyzés
Bár foglalkoztunk már ezzel a publikációval a közelmúltbéli bloggal kapcsolatos és/vagy személyes dolgok miatt rávettem magam, hogy külön cikket szánjak ennek. Szerintem az a helyzet, hogy mikor felhozom, hogy van publikáció arról, hogy pl. a JWE káros, akkor engem szimplán hülyének néznek. (Ez eddig biztos is.) Még csak vissza se kérdeznek, hogy “Idióta, akkor mutasd már meg!”. (Igen kérdő mondat felkiáltójellel.) Most ez annyira nonszensz, hogy erről van publikáció, szóval hihetetlen. Vagy az illetékesek tudnak róla és számukra akár megsemmisítő is lehet, ha ez a publikáció e blogon és szűk olvasó körén túl is teret nyerne magyar nyelvterületen. Illetve vissza lehetne vágni, hogy a publikáció nem írja azt, hogy a JWE káros. Ez így igaz is, nincs táblázat, nincs értékelési rendszer benne mi mennyire jó vagy rossz. Néhány kiragadott példát hoz fel játékokból és bizony a JWE nem egyszer kerül elő.
Cikk nem egy az egybeni fordítása a publikációnak. (Nem is vagyok rá képes.) A felsorolt játékoknál például nem írom le a megjelenés évét, kiadót/fejlesztőt, míg az eredeti publikációban így szerepel. (Kivétel van, mint pl. a Nanosaurus, mivel van ilyen dinoszaurusz genusz is.) Van rész mit pl. az elején kihagytam, mivel publikáció folyamán később van tárgyalva rendesen. Továbbá eddigi cikkekhez képest nem fogalmazhattam olyan szabadon, de mint írtam ez nem egy fordítás. Viszont vannak olyan megfogalmazások miket le tudtam volna másképpen is írni, ám még én szerintem is felvetheti azt hogy torzítanám a mondanivalót, mintha saját elképzeléseimhez akarnám igazítani. Szóval nem ez lesz a blog ékköve. Sőt szerintem is elég gyengére sikeredett.
Továbbá a Total War: Warhammer I-II illetve a World of Warcraft: Battle for Azeroth van a publikációban említve, hogy ezek tartalmaznak őslényeket. Ellenben én tudom, hogy a WoW legalapabb kiadásában már voltak “nem madár dinoszauruszok”, így én simán csak World of Warcraft-ot írok. Total War: Warhammer I-II esetén az első rész nem tartalmazta a Lizardmen/Cold One/Children of the Gods frakciót. Így első részben legfeljebb sárkányok tudhatóak be őslénynek. Így itt kivettem az első részt. (Játékkal nem játszottam, Warhammer infókat köszönöm Imrének, ahogy Lászlónak a RDR2 infókat. Kristófnak pedig pl. a Genshin Impact-ról, néhány további pár kiegészítést pedig Józsefnek.) Továbbá jó pár játékot nem ismerek abszolút, nem ismerem a játékmenetet, így lehet nem megfelelően kerültek dolgok leírásra.
Amennyiben tudsz angolul, az eredeti publikációt ajánlom. Tovább ha nem muszáj nem szövök bele saját kommentárt, saját utalást. Egy helyen szómagyarázat miatt megtettem. Mondandóm, észrevételeim külön lesznek cikk végén. Illetve bár paleontológiáról van szó, nagy vonalakban főbb felvetések más dolgokra is igazak, mint történelem, archeológia, csillagászat stb..
Absztrakt
A számítógépes játékok (legyen PC, konzol, mobil stb.) ma már a média és szórakoztatói ipar egyik, ha nem legnagyobb ága. Őslényekkel foglalkozó vagy azokat is tartalmazó videójátékok száma százas nagyságrendben mérhető. Rengeteg ember tölt el sok időt a szórakozás e fajtájával. A videojátékok lehetnek közvetlen vagy közvetett eszközei tudományos ismeretek átadásának. Ellenben a játékok elsősorban csak szórakoztatni akarnak, így nem alkalmasak tudományos ismeretek átadására. Sőt a helyzet az, hogy gyakran károsak, téves és hibás információkat közvetítenek. Publikáció végig veszi a főbb típusait ezeknek a játékoknak, a pozitív és negatív dolgokat illetve oktatásban milyen szerepet tölthetnek be. Foglalkozik a problémás dolgokkal, hogy a jövőben a játék fejlesztők tudják időben javítani ezeket.
1, Bevezető
Newzoo Global Games Market Report 2020-as adata alapján magasabb bevételt termelt a videojáték-ipar, mint a film- és zeneipar együttesen. 2,7 milliárd ember játszott ebben az évben valamilyen videójátékkal. Okostelefonok elterjedése drasztikusan megnövelte ezt a számot és kitolta a játékosok életkori összetételét, így a videojátékok elfogadottabbá váltak. Videójátékokat nem csak közvetlenül játszák az emberek, népszerűek a videós tartalmak, mint a Twitch, vagy a YouTube. Ezek összmegtekintése 2020-ban 12,4 billió óra volt. A paleontológia szószólóinak ki kell használni a megjelnés e fajtáját, révén elég széles közönséghez lehet így szolni.
Alapvetően igaz, hogy vannak oktatási céllal készült videojátékok (STEM), ellenben tanulmányok alapján sajnos nem elhanyagolható réteg hamar elveszti érdeklődését e játékok iránt, így nem érnek célt. Továbbá ezek a játékok költségesek, ám mivel nincs olyan széles leendő játékos közeg, így kevés pénzt és időt fordítanak rájuk. Illetve tény, a hatékonyságukról sincsenek biztos adatok.
Piac javát ellenben a szórakoztatóipari játékok (COTS) teszik ki. Ezeknek grafikája, játékmechanikái sokkal kifinomultabbak, mint az oktatási céllal készülteké. Széles közönség figyelmét keltik fel és vonzák be őket. Noha régi felfogás szerint kidobott idő játszani ezekkel, a helyzet, hogy hatnak a játékosokra, motiválhatnak, tanulásra sarkalhatnak, szociális készségeket is javíthatják. Alapvetően igaz, hogy a mainstream játékok háttérbe szorítják a tudományos ismereteket a szórakoztatás érdekében. Ezek a játékok is alkalmazhatóak oktatásra, vannak pozitív példák. Ott van példának az Assassin's Creed: Origins illetve későbbi részek, melyek tartalmazzák a “Discovery Tour” játékmódot. Ebben játék története vagy a harc mellőzve van és kimondottan az oktatás kerül előtérbe, a játék történelmi időszakát és helyszínét ismerteti. Viszont mielőtt ezek a játékok az oktatásba be lennének csatornázva, ellenőrizni kell őket, mely plusz terhet ró az edukálókra.
Implicit tanulásra nagyon alkalmasak a videojátékok. A játékos nem is feltétlenül veszi észre, hogy valamit tanult. Tangential (tangenciális?) tanulás ellenben legalább részlegesen tudatos tanulási folyamat, mely inkább szórakoztató módon nem “kényszer” módon történik. Játékok fejlesztése folyamán nem feltétlenül szándékos az implicit tanulás használata. Ezzel azért van probléma, mivel COTS játékok a szórakoztatás érdekében mellőznek tudományos tényeket. Így szándékosan vagy nem szándékosan is, de félre tájékoztatnak. Nem eléggé tájékozott játékost félrevezeti, rossz információt fog megtanulni, sztereotípiákat erősíthet meg.
Ez hatványozottan igaz a paleontológiára. Őslényeket rengeteg helyen alkalmazzák, filmek, könyvek, rajzfilmek és természetesen a játékok is ide tartoznak. Ez legalább 150 évre visszavezethető. Legelső otthon is játszható videojáték mely őslényt (T. rex) alkalmazott, az a 3D Monster Maze volt 1982-ben. Nem meglepő, hogy a videó játékok előszeretettel alkalmaznak őslényeket és számos embernek, főleg gyerekeknek ma már ez az elsődleges “találkozás” a paleontológiával. Ezt figyelembe kell venni, mivel a COTS játékok sokkal nagyobb vonzással rendelkeznek, mint a “hagyományos” ismeretterjesztő módok.
Kiemelendőbb videojátékok és kapcsolódó őslénytani produktumok 1970–2020 közt.
a, Steamen évente kiadott PC-játékok száma. b, Évente kiadott “palaeontological” kulcsszóval rendelkező játékok száma Steamen. c, Nem madár dinoszauruszokat tartalmazó játékok száma, szemben dinoszauruszokat nem (kivéve madarak) de más ősállatokat tartalmazó játékokkal Steamen. (Továbbra is COTS játékok.) d, Steamen megtalálható videó játékok publikációban használt kategóriák szerinti bontása.
2, Általános bevezetés a paleontológiai videojátékokba
Alább olyan játékok kerülnek “paleo-videojátékként” kezelve, melyek élő vagy fosszilis formában tartalmaznak őslényeket legyen az játszható vagy interaktív forma. Archeológia nem került ide sorolásra. Nem kerülnek ide sorolásra olyan játékok melyek múzeumokat, animatronikákat vagy pl. őslényes dekorációs elemeket tartalmaznak. Tehát a The Last Of Us Part II, Batman: Arkham City vagy BioShock nem minősül paleo-videojátéknak. Sem a Battlefield 4 mely tartalmaz egy easter egg-et, mellyel megidézhető egy óriás Otodus megalodon. Ahogy a Fortnite (képen f,) sem sorolható ide az őslény tematikájú kosztümök ellenére. Így ezek nem kerültek bevonásra a publikációba.
2021-ig Steam könyvtárában több, mint 270 nem oktató jellegű őslényes játék található meg. Magas szám miatt nem lehet kitérni minden ide vehető játékra. Játékok nagy részét kis csapat fejlesztette, mely szűk réteghez jut el. Míg mainstream címmel rendelkezők széles közönséghez jut el. A Jurassic World Evolution-t 2020-ig a Steamen több, mint 3 millión vásárolták meg.
Öt fő csoportba oszthatóak az őslényes játékok. a, Őslények, mint ellenfelek. (Turok: Dinosaur Hunter) b, Őslények, mint “eszközök”. (Super Mario World) c, Fosszíliák, mint gyűjthető tárgyak. (Animal Crossing: New Horizons) d, Őslényes (állatkert) szimulátorok. (Jurassic World: Evolution) e, Őslény szimulátorok. (Túlélő játékok.) (Saurian.)
2.1, Őslények, mint ellenfelek
Steam felhozatalában a játékok 65%-a ide tartozik. Leggyakrabban dinoszauruszok és pteroszauruszok képzik az ellenfeleket. Itt alapvetően az “őslények” ellenségesek, megtámadják a játékost és meg kell őket ölni a tovább jutáshoz. Példák: The Legend of Zelda, Turok: Dinosaur Hunter, Trespasser, Dino Crisis, Tomb Raider, Peter Jackson King Kong: The Official Game of the Movie.
Alketegória lehet a “wave shooter”, ahol hullámokban érkező ellenfelekt kell megölni. Itt alig, vagy abszolút nem mutatnak természetes viselkedést az állatok, tömegével támadnak. Lényegében csak ágyútöltelékek. Példák: Dino Stalker, Dino D-Day, Dinosaur Hunt, Carnivores: Dinosaur Hunter, Wrath of the Goliaths : Dinosaurs, Hunt: Primal Reptiles, Prehistoric Hunt, Second Extinction.
Van olyan eset is ahol a játékos őslényt is irányíthat, így embereket ölhet. Például: Primal Carnage, Orion Prelude.
Ezek a játékok tulajdonképpen csekély edukációs jelleggel bírnak. Lehetnek bennük szószedetek, melyek némi tudományos értékkel bírhatnak. Ráadásul ezek a játékok erősen szörnyiesítik az őslényeket a hatás kedvéért. Valójában e játékok többségénél az őslények más általánosabb ellenségekkel (űrlény vagy zombi) behelyettesíthetőek, úgy hogy a játék menetet csekély mértékben változtatná csak meg.
2.2, Őslények, mint eszközök
Második leggyakoribb kategória, melyeknél az őslények segítik a játékost. Ilyen például Yoshi, mely egy fiktív mindenevő Theropoda a Mario játékokból. Számos más játék lehetővé teszi megszelidíthető őslények használatát, mint például: Far Cry Primal, Ark: Survival Evolved, Total War: Warhammer II, World of Warcraft. Egyes játékokban fegyverek szerelhetőek az őslényekre, például: Nanosaurus (1998, Ideas From the Deep), Dino D-Day, Total War: Warhammer II.
Számos RPG játékban vannak őslények. Pokémon játékok kiemelendőbbek. Révén itt fosszíliák révén ezek az ősi pokémonok (melyeket őslényekről mintáztak), újra éleszthetőek. Hasonló a Fossil Fighters sorozat. Itt a játékos részt vesz fosszília feltárásban, újra élesztheti a dinoszauruszokat (itt vivosaurs/vivoszaurusz), majd így harcokban vehet részt.
Hasonlóan az első kategóriához limitált oktatási tartalommal rendelkeznek, ám általában rendelkeznek szószedetekkel és információkkal.
2.3, Fosszíliák, mint gyűjthető tárgyak
A gyűjthető dolgok általában opcionális elemei a játékoknak. Mellék feladatok, fő történettől elkülönülnek. Esetleg fejlesztéshez szükségesek, vagy erőforrásként használhatóak.
Red Dead Redemption 2-ben mellékküldetés, hogy a játékos segíthet egy paleontológus aszpiránsnak 30 fosszilia felkutatásával. Vagy a Pokémon játékok is ide vehetőek, mikről már szó volt előbb.
Más játékok kristályok, geodák, ércek mellett használ fosszíliákat, miket a játékos eladhat, feldolgozhat, vagy építkezhet velük. Például: Minecraft, The Sims 4, Starboundban, Stardew Valley. Animal Crossing: New Horizons-ban változatos szerepe van a leleteknek. Lehetséges múzeumba vagy saját gyűjteménybe helyezni őket, műtárgyként felhasználni őket.
Ebben a kategóriába tartozó játékok többségénél viszont a fosszíliák pénzforrásként alkalmazhatóak. Ez pedig hatással van a fosszília gyűjtésről alkotott képre. (Etika megjelenése a paleo-videojátékokban.)
Gyűjthető ősmaradványok és azok virtuális kiállítása szinte mindig valódi állatokon nyugszanak. Illetve tartalmaznak ezekhez kapcsolódó információkat. Ez hatalmas edukációs potenciált rejt. Ám ezekben a játékokban könnyen tévesek lehetnek az információk és az amúgy informatív szövegkörnyezet miatt könnyebben lehet elhinni őket.
Példák gyűjthető fosszíliákra: a, „Általános kövület”. (No Man's Sky) b, Prehisztorikus koponya, játékban földi lajhárnak nevezve. (Stardew Valley) c, Trilobita. (Stardew Valley) d, Nautilus fosszília. (Stardew Valley) e, Dinoszaurusz csont, valójában rozmár koponya. (Red Dead Redemption 2) f, „Óriási Trilobita”. (The Sims 4) g, Raptor karom. (The Sims 4) h, „Tökéletesen megőrzött bajusz”. Moustache tehát emberi bajusz és nem whiskers, tehát pl. macska bajusz. (The Sims 4) i, T. rex koponya. (Starbound) j, Ammonitesz. (Starbound) k, Kardfogú koponya. (Starbound) l, Fosszilis páfrány. (Starbound) m, Lábnyom fosszília. (Starbound) n, Fosszilizálódott bordakosár. (Minecraft) o, Helix fosszília. (Pokémon) p, Anomalocaris. (Animal Crossing: New Horizons) q, Koprolit. (Animal Crossing: New Horizons) r, Ammonitesz. (Animal Crossing: New Horizons) s, “Cápafog mintázat”. Valójában helicoprion fog „spirál”. (Animal Crossing: New Horizons) t, Ophthalmosaurus csontváz, amely két gyűjthető részből áll: Koponya és elülső mellúszókkal és torzó résszel, a törzs mely a torzó második fele. (Animal Crossing: New Horizons)
2.4, Őslényes (állatkert) szimulátorok
Építkezős és menedzsment játékokban általában park/állatkert felépítése és működtetése a cél, olykor limitált erőforrásokkal. Látogatók és állatok igényének kielégítése is szükséges. Őslények esetén természetesen ezek az állatok állnak középpontban. Gyakran reális modellekkel és viselkedéssel bírnak. Noha némely játék esztétikai okokból stilizáltak/leegyszerüsítettek. Jurassic Park franchise több park építős játékkal is bír, például: Jurassic Park III: Park Builder, Jurassic Park: Operation Genesis, Jurassic Park Builder, Jurassic World: Evolution. Viszont ettől független és népszerűségre is szerttevők is vannak, mint például: DinoPark Tycoon, Zoo Tycoon: Dinosaur Digs, Parkasaurus, Prehistoric Kingdom.
Ezek játékok gyakran tartalmaznak részletesebb összefoglalókat az őslényekről. Így a játékos információkhoz juthat, a játékhoz szükséges dolgokról, viszont valós tudományos információkhoz is. Akár a fosszília lelőhelyekről, fosszílizálódási folyamatrokról, rokoni kapcsolatokról vagy az evolúcióról. Ezek oktatáshoz használhatóak lehetnek, amennyiben a játékban szereplő információk helyesek.
2.5, Őslény szimulátorok
Utóbbi évtizedben megjelentek a „túlélés szimulátorok”. Ezekben a játékokban a játékos állatot irányít, nyílt, természetes környezetben, teljes életcikluson át. Alábbi játékokat nem lehet idesorolni, mivel bár őslény irányítható jelentős torzítás nélkül másra is kicserélhető: Yoshi’s Story, a Project Bolan (Dinosaur Game), DinoRun DX. Ténylegesen ide sorolható játékokban a játékosnak vizet és élelmet kell találnia, AI vagy más játékosokra vadászva és túl élnie. Ilyen játékok: Saurian, The Archotek Project, Beast of Bermuda, Dinosaurs: Prehistoric Survivors, Beasts of 9500, Path Of Titans. Vannak játékok melyek nem dinoszauruszrokra építenek, hanem pl. Hominidae-kra: Ancestors: The Humankind Odyssey. Ezek a játékok hajlamosak tudományosan nagyon pontosnak beállítani magukat, mint a Saurian.
Altípus, ahol a játékos passzív megfigyelőként vehet részt az ősi ökoszisztémákban. Ilyen például Abzû, ahol a játék óceáni környezetben különböző korú ősi tengeri lénnyel találkozhat. Robinson: The Journey VR headsettel játszható, így magával ragadó élményt ad a játékosnak, ahogy a dinoszauruszok által benépesített világot járja. Ez a műfaj képes bemutatni az egykori flórát és faunát, ám ez elég ritka.
3, Gyakori paleo-videójáték trópusok
Megjegyzés: Amit most írok nem része a publikációnak. Trope szót eddig is gyakran használta a publikáció, ezt igyekeztem kiküszöbölni. Trópus nem csak éghajlat, hanem irodalmi eszköz is. Olyan szóképek mellyel a szöveg színesíthető. Itt mi esetünkben játék technikai elem, dizájn elem, klisé stb.. Trópus szó második jelentését, az irodalmi eszközt szerintem nem igazán ismerik, így ódzkodtam használatától. Trópus szó használatát 3. pont elején magyarázza is a publikáció. Vagyis visszatérő elem, motívum videójátékokban.
Sok trópust klisének tekintenek, továbbra is gyakran használják őket szórakoztató iparban. Közös halmazuk van a videojátékokkal, bár az interaktív forma miatt néhány trópus egyedi formát kaphat. Néhány ilyen trópus alább kerül bemutatásra, így megmutatva, hogy a paleontológia hogy van megjelenítve a popkultúrában, így a videojáték iparban is. Ezek közül némely félrevezető és/vagy káros, sztereotípiákat tartanak fenn.
3.1, Ősi gyilkológépek: szörnyesítés
Video játékokban gyakran használnak őslényeket ellenségnek. Ezeket általában úgy tervezik meg, hogy gonosznak, ijesztőnek és brutálisnak nézzenek ki, vagyis szörnyesítik őket. Ezt gyakaran úgy teszik, hogy zsugorfóliázzák őket, megnövelik a testméretet akár túlzóan is, illetve bizonyos jellemzőket, mint fogak, karmok, szarvak kerülnek groteszk módon eltulzásra. Elszörnyiesítés nem csak a kinézetre korláltozódik, hanem a viselkedésre is. Irreális agresszivitás, zsákmányra ész nélkül zajosan ront rá. Ezeket kombinálva az őslények még félelmetesebbnek néznek ki, a valódi állatoktól jól láthatóan különböznek, vagyis a játékos bűntudat és érzelem mentesen mészárolhatja le őket. Jański 2016-ban megállapította, hogy videojátékokban amennyiben az állatok háttérelemek, vagy kísérők, annál valósághűbbek. Szemben, ha az állatokat ellenfélként vagy eszközként használják, ekkor viselkedésük, kinézetük torzul, szörnyesítik őket. Helyzet, hogy néhány játék feladatként adja az őslények szörnyesítését. Jurassic World: Evolution például bátorítja a játékost, hogy hiperagresszív szörnyeket hozzon létre, ezeket harcoltassa a látogatók kedvéért.
Elszörnyiesítés nem újszerű és nem ismeretlen dolog. Tulajdonképpen a 19. században liberálisan és kreatívan fogták fel az őslény ábrázolásokat, hogy provokatív módon szörny ábrázolások a képzeletet megmozgassák, csak beépültek a modern popkultúrába. A tudományt kommunikálók számára a szörnyesítésnek van néhány fontos típusa:
1, Szörnyként ábrázolás nem korlátozódik a ragadozókra. Hiperagresszív növényevőket is alkalmaznak ellenségnek, legyen az Ceratopsia, Ankylosauria vagy Stegosauria. Pl. Orion Prelude, Dinosaur Hunt, Second Extinction.
2, Szörnyiesítés nem csak dinoszauruszokra korlátozódik. ARK: Survival Evolved legtöbb állatra használ valamilyen fokú elszörnyiesítést. Számos állat sokkal nagyobb a kelleténél, mint pl. Diplodocus vagy Paracetherium. Leedsichthys éles tüskékkel bír és nagyon agresszív, noha fosszilis bizonyítékok alapján szűrő táplálkozást folytatott. Far Cry: Primal a jégkorszaki emlősöket agresszív kolosszusoknak mutatja, a mamutok kétszer nagyobbak a legnagyobb ismert példánynál.
3, Extrém elszörnyiesítés, vagyis mikor az őslényt nem lehet megkülönböztetni egy mitológiai lénytől. ARK: Survival Evolved őslények mellett felhoz fiktív állatokat, griff, wyvern vagy baziliszkusz. Hasonlóan megszelidíthetőek. Játékon belüli információk, achievementek sem tesznek különbséget fikcionális és valódi állatok közt, ez egyes játékosoknál zavart okozhat.
Az őslények szörnyiesítése nem keverhető össze a kimondott “videojáték szörnyekkel”. Még akkor sem, ha ezek őslényeken alapszanak. Monster Hunter Rise számos szörnye Theropoda-kra hasonlítanak. A Horizon Zero Dawn posztapokaliptikus világát mechanikus kreaturák népesítik be, melyek megafaunák állataira emlékeztetnek, mint Theropoda-k, Sauropoda-k, Crocodyliformes-ek vagy barlangi hiéna.
3.2, Fosszília = dinoszaurusz = Tyrannosaurus rex: paleodiverzitás hiánya
18. századi felfedezésük óta a dinoszauruszok megragadták a publikum figyelmét. Népszerűségük töretlen, szinte a dinoszauruszok leuralták a popkultúrát, olyannyira, hogy a szórakoztatóiparban szinte szinonímája az őskori életnek. Ettől a videójátékok sem térnek el, javukban a dinoszauruszok teszik ki az őslényeket. Ez a trópus problémát jelent, mivel olyan hamis képet ad, hogy az őskori ökoszisztémák nem összetettek, illetve kisebb diverzitást mutat térben és időben.
És még így is e trópuson belül a dinoszauruszok diverzitásának ábrázolása csupán néhány ikonikus állatra korlátozódik, melyeket a szórakoztatóipar folyamatosan újra használ. Például: Tyrannosaurus, Stegosaurus, Triceratops, Brachiosaurus. Vagyis jól feltárt lelőhelyek állatai, mint Hell Creek vagy Morrison formáció. Míg más lelőhelyek esetén leggyakrabban csak húsevők szerepelnek, mint Velociraptor és Spinosaurus. Fajok újra szerepeltetésének gyakorlati oka van a videojáték iparban: Kisebb fejlesztő csapatok számára saját asset-ek elkészítése idő és pénz igényes. Így megvásárolható vagy ingyenes asset-eket alkalmaznak. (3D modell, animáció, hangok, referenciaanyagok.) Ezzel pedig az amúgy is ismert fajok szerepelnek újra. Ősemlősök esetén is megfigyelhető ez a túlhasználat, erre példa a mamut vagy Smilodon. Például: Far Cry: Primal, The Elder Scrolls V: Skyrim, Syberia.
A Tyrannosaurus rex ábrázolása a COTS videojátékokban. a, 3D Monster Maze. b, Primal Rage. c, Tomb Raider. d, The Lost World: Jurassic Park. e, Dino Crisis. f, Jurassic Park: Operation Genesis. g, 2008-as Turok. h, Dino D-Day. i, Parkasaurus. j, Second Extinction. k, Saurian. l, Jurassic World: Evolution.
Utóbbi időben számos játék jelent meg melyben változatos a dinoszauruszok felhozatala, ez marketing eleme is a játéknak. Jurassic World: Evolution például lehetővé teszi a játékosnak tudósokat küldjön lelőhelyekre, kevésbé ismert fajok DNS-e is begyűjthető. Például Baryonyx, Huayangosaurus, Proceratosaurus, Carcharodontosaurus, Tsintaosaurus. A dinoszaurusz szimulátorok, mint a Saurian-ban gyakran vannak kevésbé ismert dinoszauruszok. Az Ark: Survival Evolved számos kevésbé ismert állatot és nem csak dinoszauruszt szerepeltet, mint például: Yutyrannus, Moschops, Lystrosaurus, Ichthyornis, Hesperornis, Chalicotherium, Phiomia. Viszont ez utóbbi játékban sok állat “szörnyesített” és a játékon belüli információkban a játék az összes ősállatra dinoszauruszként hivatkozik.
Játék felhozatal rendelkezik olyan résekkel melyeket az újabb játékok képesek kihasználni, így kevésbé ismert őslények is szerephez jutnak. A népszerű Animal Crossing: New Horizons-ban a játékos kereshet kövületeket melyek múzeumban kerülnek kiállításra. Olyan kevésbé is ismert állatok kapnak szerepet, mint: Anomalocaris, Eusthenopteron, Acanthostega, Myllokunmingia. Ezek egyben jelennek meg a játékban jól mutatva lényt, így informálva. Abzû számos tengeri őslényt tartalmaz, mint amoniteszek, Anomalocaris, Arandaspis, Diplocaulus, Archelon. Tény a játék nem közöl információt, hogy hol és mikor éltek ezek az állatok. Ancestors: The Humankind Odyssey teljesen elkerüli a trópust, mivel a miocéni Afrikában játszódik, ekkor itt élt állatokkal, mint: Stegotetrabelodon, Machairodus, Enhydriodon. Ezek a játékok olyan őslényeket szerepeltetnek mik máshol nem vagy csak ritkán jelennek meg.
3.3, “Tudtad, hogy…?” Paleotények és -adatbázis
Játékok segítség gyanánt rendelkezhetnek beépített adatbázissal, mely részletezi a használati tárgyakat, karaktereket és helyszíneket. Ez a megoldás őslényekkel foglalkozó játékoknál nagyon hasznos lehet információk átadására.
Játékon belüli enciklopédiák információban gazdagok lehetnek. Ezzel leggyakrabban a park management játékok élnek, mint a Jurassic World: Evolution vagy Zoo Tycoon. Játékhoz szükséges információkon túl egyéb információkat is tartalmazhatnak, mint hol és mikor lett felfedezve. Ezek nem szükségesek a játékhoz, ellenben növelik a játék “tudományos” esztétikusságát. Jó eszköze lehet az oktatásnak.
Paleo tények más formában is megjelenhetnek játékokban. Animal Crossing: New Horizons-ban Blathers a múzeum kurátora röviden, de informatívan bemutatja a kövületeket. Másik megoldás a betöltő képernyőkön megjelenő rövid információk, ilyen például a LEGO Jurassic World-nél van.
Elmondható, hogy a játék részét képző adatbázis jó eszköze az edukációnak, amennyiben jól készítik el. Némely játékos számára viszont gondot okozhat felismerni, ha téves információk is vannak. Például a The Sims 4-ben gyűjthető fosszíliák közt vannak valósak, mint növények, Trilobita-k vagy raptor dinoszaurusz karom. Ezek mellett van megkövesedett bajusz vagy tehén tőgy. Ez bár komikus elem, a valós és hamis fosszíliák összekeverése gondot jelent a tudományt kommunikálók számára.
Megjegyzendő, hogy az itt taglalt játékok nagy játékos bázissal rendelkeznek, behatárolható közösségeket alkotva. Segítség gyanánt gyakran hoznak létre wiki-ket, segítve a többi játékost. Ezek nem csak játékhoz nélkülözhetetlen információkat tartalmazhatnak, hanem paleontológiai információkat is. Ez is egy hasznos oktatási lehetőség lehet, ám információk ellenőrzésének is hitelességének minősége vadul eltérhet.
3.4, A paleontológia tudományának ábrázolása
Paleontológia helyes felfogása nehezen mérhető fel a játékokban. Legtöbb paleo-videojáték jó őslénytani kommunikációval bír, azzal, hogy fizikai és biológiai folyamatokat játékmenetbe és játék világába építik. Mely közvetlenül vagy közvetetten növelheti a játékos tudását. Legtöbb játék viszont nagyon specifikus aspektusokra fókuszál a paleontológiában (fosszíliák gyűjtése, genetika, evolúció) és kreatív szabadságot alkalmazhat vonzó játékmenetet érdekében. Vagyis a játékosok félrevezető vagy hibás képet kaphatnak a paleontológia tudományáról. Aláb néhány példa.
3.4.1, Geológiai bemutatása
Bár alapvetőnek tartjuk, számos nyílt világú játék operál éghajlat, domborzat, biomok és akár természeti katasztrófákkal, ezek akár földtudománnyal megismertethetik a játékost. Red Dead Redemption 2-nél például a környezet hiteles kialakítására nagy hangsúlyt fektettek. American Truck Simulator-ban az USA lekicsinyített mása van, és számos őslénytani lelőhely szerepel a játékban. Subnautica nagyban épít a geológiára a játéktér kialakításában, guyotnél játszódik (víz alatti vulkán) Különböző biomok alkotják a játékteret, némelyben nagy kövületek találhatóak melyekről információt a letapogató révén szerez a játékos, mellette fosszília képződésről biztosít információt.
Számítógépek teljesítmény javulásával, jobb grafika érhető el, így a geológia még pontosabban mutatható be, ez célzottan edukálásra is alkalmazható. COVID-19 alatt volt rá példa, hogy felsőoktatási intézmények virtuális kirándulásokat szerveztek pl. VR technológiát kihasználva. Videojáték motorokkal és például légifelvételek révén lehetséges leképezni komplex geológiai jellemzőket. Videojátékokban nagy lehetőség van, főleg ha oda utazás nem lehetséges, vagy mozgás korlátozott az illető, illetve virtuális terepmunka környezetkímélő is.
3.4.2, Evolúció ábrázolása
Evolúciót gyakran használják videójátékokban, jó lehetőség lenne az emberek e fogalommal való megismertetéséhez, ellenben a COTS játékokban előnyt élvez a játékmenet, mely fontosabb az oktatásnál. Továbbá az “evolúció” alatt gyakran olyan játékmechanikák vannak melyek nem hűek a valós fogalomhoz, így torzítják azt. Például a pokémonok evolúciója nem evolúció, inkább metamorfózisként jellemezhető.
Másik félre értelmezési mód, mikor ragadozás révén új morfológiára tesznek szert. Ilyen a Spore. E.V.O.: Search for Eden hasonló, ahol játékos halként kezdi és préda elfogyasztásával tesz szert fogakra, végtagokra. Ez megerősítheti azt a trópust, hogy az evolúció tudatos, az adott organizmus döntésének függvénye és nem véletlenszerű és természetes szelekció eredménye.
Vannak játékok melyek folyamatként ábrázolják az evolúciót, bár árnyalva és még mindig a szórakoztatást előtérbe helyezve. Például Cell to Singularity: Evolution Never Ends, ahol játékos képernyőt érintve szerez valutát melyet elkölthet a föld történelemben való előre lépéshez. Egy fán oldhatóak fel új fajok vagy események, evolúciós mérföldkövek elérése tetszőleges, evolúciót egy lineáris listaként mutatja be. Még az őslényeket és ősi környezetet bemutató játékok is hibásan ábrázolhatják az evolúciót. Ancestors: The Humankind Odyssey például egyik fajról a másikra ugorva ábrázolja az evolúciót, holott több faj is élt egymás mellett. Úgyszintén evolúciónak hívja a játék képességek elsajátításának mechanizmusát, mint eszközhasználat. Azzal, hogy így leegyszerüsítve, lineáris folyamatként mutatja be az evolúciót, hibásan azt mutatja, hogy az ember az evolúció csúcsterméke.
Ezzel szemben vannak olyan játékok melyek paleontológiai nézőpontból közelítik meg az evolúciót. Fossil Corner egy puzzle játék, melyben kapott példányokat kell családfába rendezni azok tulajdonságai alapján. A játék helyesen mutatja be a családfák felállítását, így egy jó edukációs program.
3.4.3, Klónozni és feltámasztani kihalt állatokat
Paleontológia egyik aspektusa mi felmerül videojátékokban az őslények feltámasztása. Ez nagyban köszönhető a Jurassic Park-nak, ahol fosszilis anyagból kinyert DNS révén klónoznak őslényeket. Ez áthatja a franchise játékait, mint a Jurassic World: Evolution-t, ám más játékokban is előfordul. Terraria-ban gyűjthető borostyánokban lehet szúnyog mely révén a játékos képes feltámasztani egy dinoszauruszt, mint kiskedvenc. Pokémon játékokban is fosszíliák révén lehet feltámasztani kihalt pokémonokat. Pokémon Sword and Shield-ben kimérák is létrehozhatóak, akár életképtelenek is.
A médiában és videójáékokban elég gyakran előfordul fosszíliákból kinyert DNS, holott valójában nem lehet kinyrni kövületekből életképes DNS-t (legfeljebb nagyon töredékes formában és ezek sem olyan régiek), mellyel fel lehetne támasztani őslényt. Paleo-játékokban elég kevés szó esik a paleo-proteomics-ről (ősi proteinek) és elért eredményekről. Továbbá nem esik szó etikai vonatkozása kihalt fajok feltámasztásának.
3.4.4, Tudománnyal való lépéstartás
Legtöbb média valahol el van maradva a tudományos ismeretekkel. Jurassic Park a klasszikus példa. 1993-ban dicsérték a tudományosan pontos dinoszauruszokért. Viszont a sorozat leragadt itt, ezeket a kinézeteket megtartva, noha a tudomány tovább haladt. Videojátékok választhatják azért a tudományos pontatlanságot, mert korlátok közé vannak szorítva (újra használt asset-ek) vagy egy bizonyos dizájnt követnek, mint a Jurassic World: Evolution. Ellenben a PC és a konzolok többsége csatlakozik az internethez így frissíthetőek a játékok. Sőt játékosok által készített modok révén tudományos pontosság javítható. Fejlesztők általi frissítések határidőtől és pénztől is függnek. Például az Animal Crossing: New Horizons-ban szerepel spinosaurus csontváz, játék megjelenése után három héttel érkezett új publikáció mely miatt a játékbéli ábrázolás elavulttá vált. Ellenben későbbi játékfrissítésekben sem frissítették a Spinosaurus-t.
COTS játékoknál lényegében elkerülhetetlen, hogy a paleontológiai ismeretek utolérik és túllépnek rajtuk, így elavulttá válnak, főleg ha frissítéseken sem dolgoznak már. Ennek ellenére alkalmasak a nagyérdemű bevonzására és a tudomány fejlődésének bemutatására.
3.4.5, Paleontológiai terepmunka bemutatása
Játékok gyakran használják a kövületeket erőforrásként. Leggyakrabban bizonyos típusú kőzetekből lehet hozzájuk jutni, kőzet széttörésével. (pl. The Sims 4, Stardew Valley, No Man's Sky) Illetve bizonyos helyeken ásva. (Animal Crossing: New Horizons) Red Dead Redemption 2-be földről szedhetőek fel, olykor nehezen elérhető helyekről. Stardew Valley-ben fosszíliákban gazdag területen átfolyó patakból horgászhatóak ki. Videójátékokban alapvetően könnyű a fosszíliák kinyerése. Ez téves képet alakíthat ki, hogy könnyű, komolyabb eljárást és szakmai tudást nem igényel. Közben az ellenkezője igaz, időigényes, nehéz, olykor veszélyes munka.
Olyan téves felfogást eredményezhet, hogy fosszíliák hétköznapiak mindenféle kőzetben és a kinyerésükhöz destruktív módszerekre van szükség. Ez amatőr fosszília vadászatban lehet probléma, kalapács nem megfelelő használata javíthatatlan kárt okozhat, veszélyes, és van ahol illegális tevékenység.
Vannak játékok melyek finomabban közeletik meg a fosszília gyűjtést. Starbound-ban speciális eszközök, ecset vagy speciális kalapács (rock hammer) szükséges és nem megfelelő feltárással elpusztul a lelet. Tap! Dig! My Museum! mobil játékban múzeum vezetés mellett ásatás is szerepel. A játékos képernyőre koppintva tudja eltávolítani a kőzetet. Erősen leegyszerűsített, ám bemutatja a feltárást és szállítást.
3.4.6, Etika megjelenése a paleo-videojátékokban
Paleontológiának elég hosszú történelme van a gyarmatosítással, kizsákmányolással, bennszülöttek kihasználásával, fosszíliák illegális megszerzése, országokból való illegális kivitele, gazdagabb országok “kizsákmányolják” szegényebb országok fosszilis lelőhelyeit stb.. Ez vitathatalanul benne van a paleontológiában, ám a játékokban nem jelennek meg. Például a Jurassic World: Evolution lelőhelyei valós lelőhelyeket ölelnek fel. Ellenben sok helyen szigorú szabályok vannak. Mongóliából már majdnem 100 éve tilos a fosszíliák kivitele. Játékmenetben ez nem jelenik meg, így a játékosok nem ismerik meg a valós etikai és jogi helyzetet.
Etikai kérdés a kövület eladás és vásárlása, legyen az interneten vagy aukción. Ez olyan problémákat okozhat, mint: illegális fosszília vadászat pusztítja a lelőhelyeket, leletek elvesznek a tudomány számára, illegális kereskedelem és csempészet. Ráadásul humanitárius válságban is szerepet játszhat ez, legjobb példa: Mianmar/Burma. Egyre jobban nő a tudatosság a fosszíliák kereskedelmével járó problémákkal kapcsolatban. Ellenben a játékokban ez nincs jelen. Felesleges kövületek csak úgy eladhatóak. Jurassic World: Evolution játékmechanikája kifejezetten így van kialakítva, hogy a nem dinoszaurusz leleteket csak eladni lehet. No Man's Sky-ban is csak eladásra jók. Animal Crossing: New Horizons jó példát ad a múzeumi kurációval kapcsolatban. Múzeumnak való adományozás után a duplikált fosszíliák eladhatóak. Ezek a játékok keveset tesznek az etikátlan gyakorlatokkal szemben, normalizálják a fosszília kereskedelmet, lényegében paleontológiában szabványos eljárásnak állítják be. Így fontos az etikus fosszília kitermelés és birtoklás ismerete, az illegális kereskedelem hatásainak ismerete. Amennyire lehet a rossz narratívával szembe kell szállni.
3.5, Férfi, ősz és koros: paleontológusok ábrázolása videojátékokban
COTS játékok bemutatják a paleontológusokat és munkatársaikat, ellenben sokféleségük elég korlátozott. Tudósokat és paleontológusokat videójátékokban gyakran idős, fehér férfékint jelenítik meg, Charles Darwinra hasonlítanak. (Professor Snail a Stardew Valley-ben.) Másik sztereotípia Indiana Jones. Például Dinosaur Fossil Hunter, mely végig követi a paleontológiai munkafolyamatokat, ellenben egy fehér férfi karakter modellt használt piacra kerülésekor. Ezek nem csak erősítik a sztereotípiát, hogy ez a tudomány fehérek uralta, ám a magányos kutató képet is erősíti. Ez nem tükrözi a paleontológiát, a terepmunkát és szükséges együttműködés milyenségét.
Vannak paleo-videojátékok melyekben nagyobb a változatosság, ellenben kidolgozottságuk nem mindig megfelelő, illetve megkérdőjelezhető a motivációjuk és etikájuk. Dr. Kajal Dua a Jurassic World: Evolution-ben ilyen, nincs háttértörténete. Gyakran megkérdőjelezhető tudós mibenléte azáltal, hogy etikailag kétes feladatokat ad. Kifejezetten hiperagresszív dinoszauruszok klónozása és egymással harcoltatása. Red Dead Redemption 2-ben Deborah MacGuiness egy idős fosszíliák után kutató nő 1899-ben, akit több egyetemről elutasítottak és nem veszik komolyan. Hasonlít Mary Anning-re. Miután a játékos összegyűjtötte a fosszíliákat, a nő egy biológiailag képtelen kimérát állít össze belőle. Kiderül, hogy mindig is egy rossz tudós volt. Így erősítik a sztereotípiáit az “etikátlan zseninek” vagy az “inkompetens nőnek”. Játék tartalmazhatott volna információt az amerikai akkori paleontológiáról, a csontháborúról illetve a nőkről akik tudományban szerettek volna helyet elfoglalni. Ezzel szembe megy a játékban található női karakter. Így a játékosok edukációs lehetősége elmaradt.
Nem fogyatékkal élő fehér férfiak sztereotípikus túlzott megjelenítése, diverzitás hiánya jól ismert. Egyik szempont lehet, a kisebbségi példaképek hiánya. Ezt a COTS videojátékok sem képesek ellensúlyozni. Kisebbséghez tartozó játékosok potenciális jövőbéli szakemberek lehetnek, ám a fehér férfi túlsúly elriasztó lehet számukra. Ez főleg “paleontológus” szimulátoroknál fontos.
3.6, Nőgyűlölő és rasszista trópusok állandósulása a paleo-videojátékokban
Videojátékok történelmében problémás dolgok a sexizmus, nőgyülölet és rasszizmus. Bár nem kimondottan a paleo-videojátékokra értendők, mégis figyelembe kell venni, hisz kihathat, hogy a játékosok, hogy érzékelik a paleontológiát.
Nők hipersexualizálása a videojátékok egyik gyakori problémája. Bizonyítékok alapján a nőket ez negatívan érinti, a nők negatív reprezentációja negatív hatással lehet a női játékosokra, öntárgyiasítás vagy önbecsülés csökkenése. Paleo-videojátékokban a legkirívóbb példa a Trespasser. Játékban nincs vizuális jelzése a lőszernek vagy életerőnek. Életerő ellenőrzéséhez a játékosnak le kell néznie a mellen lévő szív alakú tetoválásra, mely halványul minél alacsonyabb az életerő. Igaz, a női karakterek hipersexualizációja csökkent, erre jó példa a Tomb Raider franchise újabb részei, ahol a főszereplőt desexualizálták. Női főszereplők egyre általánosabbak, ám továbbra is jellemzően női karaktereket vannak másodlagos szerepben és ezek jobban sexualizáltak, mint a férfi karakterek.
Paleo-videojátékokban a sexizmus és nőgyűlölet rasszizmussal párosulhat, az “elveszett világ” fantázia műfaj miatt. Arthur Conan Doyle Az elveszett világ című könyvére vezethető vissza. Az alműfaj számos eleme káros, sztereotípiákat erősít, gazdasági elnyomást, kultúra lopást. Ügyelni kell, hogy ezek a negatív dolgok ne legyenek terjesztve, ki kell emelni helytelenségüket.
4, Konklúzió
Videojátékok kulturálisan termékenyek a piacuk pedig legnagyobb szórakoztatóipari piaccá nőtte ki magát. Őslényes videojátékok népszerűek, így a publikum egyre jobban érintkezik őslénytannal, viszont a paleontológusok és más paleomunkások munkásságának értéke csökken. Sok COTS videojáték jó elemeket tartalmaz ismeretanyag átadáshoz, és egyes játékok, főleg a dinoszaurusz szimulátorok tudományos hitelességre törekszenek. Ezek a játékok alkalmasak lehetnek információ átadáshoz.
Viszont más média típusokhoz hasonlóan a paleontológiai videojátékok is bírhatnak negatív és káros dolgokkal. Ezek lehetnek a játék iparban elterjedt elemek, hipersexualizálás, szörnyiesítés, de paleo-videojátékoknál jelentheti azt, hogy tudományos kommunikációs értéke csökken. Így a COTS játékokat alaposan szemre kell vételezni, edukációs célra használat előtt. Mivel az őslényes játékok nagyon népszerűek, így tisztában kell lenni a káros elemekkel, ezeket ki kell küszöbölni lehetően a fejlesztők bevonásával. Ha a káros dolgokra felhívjuk a figyelmet, akkor el is tűntethetjük őket.
Clements, T., Atterby, J., Cleary, T., Dearden, R. P., and Rossi, V.: The perception of palaeontology in commercial off-the-shelf video games and an assessment of their potential as educational tools, Geosci. Commun., 5, 289–306, https://doi.org/10.5194/gc-5-289-2022, 2022.
Saját észrevételek
Nem publikáció témáinak sorrendjében kerülnek leírásra. Saját gondolatok, további példák játékok közül. Discordon a feljebb említett emberek segítettek példákat találni, illetve információkat.
A The Isle egyszer sem került említésre. Holott nélküle nem tudnánk azt, hogy a dinoszaurusz szimulátorokra elég nagy kereslet lenne. A felsorolt szimulátorok nélküle nem léteznének, vagy jóval később derült volna ki, hogy ekkora igény van rájuk és kisebb lenne jelenleg a felhozatal.
Jurassic World The Game sem képezte részét a publikációnak. Amennyiben a JWE olyan feladata, mikor harcoltatni kell, és/vagy meg kell öletni egyik állatot a másikkal, az etikátlan, akkor a JWTG mint maga a játék? Játék egyik, vagy talán legfontosabb játékemele az állatok harcoltatása. Akkor az egész játék etikátlan? Mondhatnánk, hogy nem ösztönöz állatharcra. Ám Far Cry 6 hatására volt aki hasonlóan torzított el kakast, érve az volt, hogy nem tudta, hogy ez rossz az állatnak. Ha elfogadjuk, hogy Az elveszett világ regény és abból ihletődő alkotások relativizálhatják pl. a rasszizmust (20. század elején íródott.) akkor a JWTG egy megkérdőjelezhetetlenül nagyon etikátlan és káros játék. Technikailag az állatharcokat propagálja, sokkal jobban, mint a JWE. Publikáció egy esetet emelt ki a JWE-ből, de a játékban elég sok ilyen “etikátlan” feladat van. Később megjelent és publikáció tárgyát nem képző JWE2-ben valóban jóval kevesebb ilyen dolog van.
ARK esetén nem igaz, hogy játékon belüli információk nem tesznek különbséget a fiktív és “valós” állatok közt. Eleve a “valós” őslények is fiktív fajok, eredetieknek erős módosításaik. Az viszont tény, hogy a játékosok többsége nem foglalkozik ezzel, nem olvassa el a dossziékat, így ez problémát szülhet. Vagyis a háttérinformáció átadására ennél “agresszívabb” mód kelhetett volna. Jurassic World film egyik tetőpontja, mikor ki van mondva, hogy a parkban vagyis filmben látható állatok többsége még csak nem is hasonlít a valós megfelelőkre. A film hiába rágja a néző szájába, sokak továbbra is valós őslényként kezelik őket. Ennél már csak úgy lehetett volna jobban, hogy Wu szembe áll a kamerával és a negyedik falat áttörve a nézőt megszólítva mondja. Ilyen szempontból a JW megtett mindent. Viszont ez édes kevés volt. Akkor mi a megoldás? Irritálóan túlszajkózni, hogy ezek nem igazi dinók? Akkor ez lenne a baj. Akkor ne is legyenek ilyen produktumok? Ne létezhessenek? Jó az ARK története, szeretem, meg vannak magyarázva a dolgok. Akkor hogy kell megoldani? Ugye itt jönne a tudományt kommunikálók munkája, valahol a blog így én is ez vagyok. Csak, ha én közlöm a tényeket akkor elég gyakran válogatott szitok szavakkal vagyok elküldve oda ahova. (Az csak hab a tortán, hogy már nem is látom szinte értelmét annak, hogy mellőzzem a szitokszavakat, ugyan az lesz a végeredménye, akkor is, ha teljesen kulturáltan fogalmazok.)
2023.04.20. kiegészítés: Discordon jelezte "Velociraptor", hogy Dino D-Day-ben a játékos is irányíthat őslényt és mindkét oldalon vannak őslények. Publikációban ez nem szerepel.
Ancestors: The Humankind Odyssey esetén nem került olyan probléma említésre, hogy a játékban több méteres óriás százlábú van. Ez erősen megtévesztő, mintha élhetett volna ekkora akkor, miközben nem véletlenül nincsenek se ma, se akkor karbonihoz hasonló óriási ízeltlábúak.
Implicit és tangenciális tanulás szerepel a publikáció elején. Ám továbbiakban nincs igazán konkrétumokkal kifejtve, mi hogy hat. Igaz, nagyon könnyen kikövetkeztethető. Hibás ábrázolások folyamatos látása implicit módon változtatja meg az őslényekről alkotott képet. Apránként elfogadtatja. (Ezt szájalja a blog réges-régóta, és röhely tárgya is ezért sokak számára.) Saját példám lehet a The Isle vízszántásos halászata a Pteranodon-nál. Annak idején olvastam Mark Witton blog cikkét erről, ám rég volt. Apránként a hatása “elmúlt”, majd az Isle volt ami úgy elgondolkodtatott, hogy nem is feltétlen olyan hülyeség a vízszántásos halászat. Majd a pteroszaurusz gyorstalpaló cikkemnél újra utána kellett néznem a dolgoknak és, igen téves a vízszántásos halászat. Tehát hiába olvastam régen a hiteles infót, a hibás elképzelés gyakori látása még én nálam is elindította a hiba elfogadását. Egy kevésbé vagy abszolút hozzá nem értő esetén ez hatványozottan igaz. Másik példa lehet implicit tanulásra a Frontier -féle konkrét hazugság a Tapejara táplálkozásáról. Ahol ez szerepel ott elvben (a)/az (valós) állatról lenne információ. Ám ez az információ nagyon téves, hazugságnak is nevezhető. A hozzá nem értő számára fel sem tűnik, hogy itt nagyon erős ferdítés van, így egy vitában könnyen érezheti, hogy neki van igaza, hogy a Tapejara nem lehetett növényevő. Miközben a növényevőség (gyümölcs) van tudományosan elfogadva.
The Sims 4 bajusz fosszíliájának említése… ekkora probléma? Elgondolkodtam azon, hogy kizárt, hogy valakik elhiggyék, hogy ilyen van. Bár belegondolva, sajnos biztos van rá példa, hogy van ilyen. Szóval a publikációban van olyan felhozott dolog amit még én sem teljesen értek, hogy ez most tényleg problémás dolog? Ám eddigi tapasztalataim alapján, sajnos elképzelhető, hogy igen.
Publikáció nem foglalkozik olyan dologgal, mint ami sajnos hazánkban volt példa. A szegedi vándorkiállításon a LVL40-es JWTG T. rex. Tehát játékban lévő elszörnyiesített így hibás ábrázolás valódiként való kezelése, ráadásul múzeumban, annak a részéről. Hogy ha a bajusz foszília probléma, akkor ez micsoda? Apokalipszis? Szóval játék hibás ábrázolását nem csak, hogy játékos kezeli hitelesnek, de még múzeum is.
Személy szerint én magam sem gondoltam így bele az állatkert management játékok problematikussága, hogy befolyásolhatják a fosszília kereskedelem megítélését. Teljesen igaz a szerzők felvetése. És ilyen szempontból meg tudom érteni, hogy a Prehistoric Kingdom mért választhatta ezt a lebutított rendszert. Arról ne is beszéljünk, hogy a valós dolgok, tehát országok eltérő törvényeinek játékba való integrálása legális nehezítés lehetne és játékos ebből tanulhat, hogy nem olyan egyszerű, hogy kiássuk és elvisszük. Opcionálisnak kell lennie, továbbá fejlesztése plusz erőforrásokat igényel. Továbbá ha ezt rosszul/hibásan vitelezik ki, akkor kontraproduktív lehet.
Meg kell jegyezni, hogy a JWE2-ben noha számos fosszília csak eladásra jó még mindig, azok melyekből DNS kinyerhető már nem található meg, amint 100% az állat génállománya. Így a fosszília kereskedelem noha még szerepel a játékban, első részhez mérten kicsit csökkent a mértéke.
Genshin Impact-ben is vannak fosszíliák, melyekről fotó készíthető egy NPC-nek némi jutalomért. Van olyan a játékban, hogy már kihalt disznófélékből lehet jégbe fagyottakat találni és azokat ételként feldolgozni. Publikáció gondolatmenete alapján ez negatív üzenet. (1928-ban Párizsban szakemberek bankettjén mammut húst szolgáltak fel. Illetve olyan területeken az őslakók feldolgozzák a kiolvadt ehető húsú tetemeket.) Illetve gyűjthetőek fosszlizálódott házak, melyeket fizető eszközként lehet speciális helyen használni.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild-ban is vannak fosszíliák, melyekről fotó készíthető ezt kutató NPC számára. Előzőhöz hasonlóan ez is egy pozitív példa, hogy nem kell begyűjteni a leleteket, hanem hozzá értőnek kell róluk az információt leadni.
Nem került kifejtésre a World of Warcraft: Cataclysm-ben a játékba került archeológia szakma. Melynek alrésze a paleontológia. A publikáció gondolatmenete alapján ez is hibás képet adhat a paleontológiáról, pl. hogy az archeológia alrésze, miközben nem az, tény van közös meccés. Továbbá a játékban ez úgy működik, hogy a kijelölt ásatási területre érve egy három lábú állványon lévő távcső lerakásával lehet belőni hol vannak a leletek. Ha a kis lámpa zölden világít, már nagyon közel van. Megfelelő közelségben pedig már felbukkan a lelet. A begyűjtött leletekből függően milyenek azok (törp, troll vagy akár fosszília) előre meghatározott tárgy rakható össze. Ezek egy része lehet páncél, fegyver, valami “fun item”, hátas, kis pet, ám nagy részük “szürke item”, vagyis eldobni vagy eladni lehet. Némely szürke tárgy 100 aranyat is érhet. Ez például a publikáció alapján téves képet ad a leletek felkutatásáról, felhasználásáról és hogy az ember mit kezdhet velük. Mist of Pandaria kiegészítőben legalább van egy amolyan múzeum/könyvtár, ahol némely kiállítható illetve itt bejött új lelet kategóriák (pl. pandaren vagy mantid) “felesleges” összerakott tárgyait be lehet dobozolni és elcserélni előző kiegészítőben debütált típusú leletekre. Továbbá a WoW debütálásától fogva sokszor láthatóak főleg archeológiai ásatások, melyekre még rá lehet fogni, hogy viszonylag valós képet adnak, leszámítva a rengeteg fantazi lényt, mik rendszeresen ellepik ezeket a helyeket. Továbbá szintén a Cataclysm-ben Harrison Jones egyértelműen Indiana Jones mintájára készült, filmes jelenetek is szerepelnek a játékban. És a módszerei hagynak némi kívánni valót maguk után, pl. robbanószerrel berobbantani egy ősi ajtót. Bár hiba csúszik a dolgokba és több mázsa robbanószer robban fel. Robbanás erejét mutatja, hogy ugyanazt a robbanás effektet használja, mint a kobalt bomba. (Igen van a játékban atombomba.)
Ha már WoW. Van olyan raptor, mely “Ravasaur” névvel rendelkezik. Publikáció csak a dinoszaurusz helytelen használatát emelíti. Más “tudományos” nevekre nem tér ki. A Ravasaur valójában Ravasauria rövidítése lenne valós “szabályok” szerint. Ez pedig egy klád név, mint a Dinosauria vagy Stegosauria. Van amikor a Stegosaurus, mint genusz Stegosaur-ra rövidül, holott a Stegosauria rövidíthető le így legfeljebb. Ilyen torzításból eredő teljesen felesleges vitában volt részem. Továbbá a WoW-ban van Stegodon névvel egy eléggé fura Stegosauria szerűség. Stego adja, hogy mért van ez. Igen ám, de a Stegodon a valóságban egy ormányos. Nem jó nevet adtak neki, ez is félre vezető.
Exoprimal pár hónappal a publikáció megjelenése után lett bejelentve, így egyértelmű, akár több éve fejlesztés alatt állhatott ekkor már. Ennek ellenére ez egy olyan játék ami még a Second Extinction-ön is túltesz, így hatványozottan igaz rá egy csomó felhozott negatívum.
Jurassic World Evolution és a változatos dinoszaurusz felhozatallal én vitatkoznék. Baryonyx például a filmek miatt “kötelező”. Mostanra túlárazott DLC-k és filmek miatt eddig mellőzött állatok is bekerültek. Például Oviraptor. Meg kell nézni, hogy az első rész megjelenésekor mi volt a felhozatal. Látható, hogy nagyon hasonló állatok, mivel nem kellett sok különböző animációt elkészíteni. De aláírom, hogy mostanra valóban van már egy “mondjuk” rendben lévő a diverzitás. A túlárazottság más lapra tartozik.
Továbbá példa volt a kevésbé ismert állatok használatára a Saurian. A játék a Hell Creek-en belül is egy speciális lelőhelyen játszódik, az akkori ismert ökoszisztémát jeleníti meg, így nem csoda kevésbé ismert állatok szerepeltetése. Más túlélőjátékok esetén figyelembe kell venni, hogy mára már van jó pár. Versenyben vannak egymással. Kellenek mindenki által ismert ikonikus állatok. Ellenben, hogy tudjanak egymással versenyezni mindegyik játék igyekszik valahol egyedibb lenni, olyan állatok játszhatóságával ami konkurenciánál nincs.
Publikációban szó van arról, hogy evolúciónak játékokban van olyan hibás felfogása, hogy mikor a ragadozó prédát eszik, annak tulajdonságait, akár testi jellemzőit átveheti. Ezt kiegészíteném még két nem paleo-videojáték példával. (Bár egyik lehet annak nevezhető.) Warhammer 40K-ban a kroot nevezetű faj, mely a T'au Birodalom egyik legfontosabb szövetséges faja, olyan biológiával bír, hogy az elfogyasztott préda tulajdonságait, emlékeit akár testi jellemzőit is átveszik. A krootok hátas állatai amúgy ugyanúgy krootok. Másik példa a Starcraft 2: Heart of the Swarm-ban bemutatott “primal zerg” “evolúció”. A játék közbeni kisfilmben látható, hogy a primal zerg azonnal “evolválódik” az elfogyasztott préda által. Annyi kibúvó lehet, hogy ezek nem földi létformák, lehet olyan a biológiájuk, ami jelenlegi ismereteink alapján nem lehetséges. De ez csak kibúvó és valóban félreértéseket okozhat.
A cikk mondhatni elkészülte és kikerülése közt hetek teltek el, így lett egy tökéletes példa arra, hogy a pokévolution-be a publikációban mért kötöttek bele. Volt egy nem túl hosszú vitám olyan emberrel akinek a biológiai és paleontológiai ismeretei kettes szintjét se érnék el. Az egy dolog, hogy ha valaki nem hiszi, hogy a madarak dinoszauruszok. Ám amikor az van, hogy ő hisz az evolúcióban, de az hogy dinóból madár legyen az képtelenség… valójában nem érti mi az az evolúció. Példája volt a békák egyedfejlődése, hogy az evolúció. De nem, az metamorfózis. Ahogy a publikáció szerzői rávilágítottak, hogy a pokémonok esetén az evolúció szó használata hibás, mivel az metamorfózis. Sok vitám volt már, miben az evolúció is téma volt, mégis voltam olyan hülye, hogy e cikk “befejezése” után tudatosult bennem, hogy az evolúció szó használatával komoly bajok vannak. Nem foglalkoztam vele, hogy szerintem a szerzők, talán sokat lovagolnak az evolúción, mivel mégis mit jelenet? Ha fejlesztünk egy karaktert, az evolválódik végülis. Viszont mivel egy nagyon fontos és alap biológiai folyamatot így hívunk, ezért más környezetben használva problémákat fog szülni, értsd: felesleges vitákat is. Magyarán, hogy mondat erejéig kitértek, hogy a pokémonok egyedfejlődését evolúciónak hívni hibás, az jogos. Járulékos dolog, hogy az evolúció szó használatát a biológia terén járatlan ember félreértheti és következményekkel is jár, így le kellhet szűkíteni, csak a biológiai folyamatra, másra például karakter fejlesztésre használni tilos. Így például a Jurassic World Evolution névválasztása is amúgy teljes dezinformálás. Ebben a játékban nincs evolúció. Mesterséges hibridek nem evolúció. Evolúcióhoz szükséges reprodukciós folyamat nincs is a játékban. És igen a génmódosítás (vagy sebészet) és nemesítés közti különbség meg nem értéséből is volt már nem egy vitám. Nagyon jelentéktelennek tűnhet, hogy az evolúció megértésén/megértetésén ennyit lovagolnak a szerzők, ám tényleg egy nagyon sarkalatos dolog, hogy mit nevezünk annak.
Nem tudom mitől függ a publikáció szerzők szempontjából, milyen scifi/fantasy lény minősül őslénynek vagy őslény ihletetségűnek. Monster Hunter például csak ihletettségű. Ellenben Warhammer fantasy esetén őslényként vannak kezelve azok a kreatúrák. Ennek ellenére a W40K-ban az exodite eldák (“űr” elfek, amolyan erdő elf változatai) dinoszauruszai nem kerültek megemlítésre. Tény, nincs olyan videojáték miben szerepelnének. Noha W40K könyvben Inosaurus, Carnosaurus és Pterosaurus szavak vannak használva. (Az Örökkévaló és Csillagjós/The Infinite and the Divine könyv alapján.) Lehetséges, hogy több különböző bolygón is annak idején Földről elvitt (Vagy fordítva?) őslények leszármazottai vannak, tudományosan helytelenül ábrázolva, hibásan gyíknak nevezve. És itt jön az “idegendinoszaurusz” vagy “aliendinosaur” dolog, mivel a publikáció nem foglalkozott. A Carnivores széria is másik bolygón játszódik, nincs ténylegesen lefektetve, hogy ezek a lények mik, földi őslényként hivatkoznak rájuk, bár kezelhetőek teljesen idegen létformaként is. 2008-as Turok egy terraformált bolygón játszódik, ahol dinoszauruszhoz, pteroszauruszhoz és Gorgonopsia/Therocephalia-hoz hasonló élőlények jelentek meg. A játékban lévő társak is valós őslény nevekkel illetik őket, mint Tyrannosaurus vagy Dilophosaurus. Szóval a paleo-videojátékok egy részében az úgy mondott őslények valójában nem is földi létformák, hanem másik bolygó őshonos lényei lehetnek. (Novatyrannus jelezte, hogy ő másképpen tudja. A 2008-as Turokban a bolygó őshonos lénye azok a rovarok, az őslénye szerű lényeket már emberek hozták létre. Szóval lehet tévedek, ez esetben hibás példa.)
Gothic-Risen-Elex játékok lehet egy univerzumban játszódnak. Noha a G1-2 játékokban lévő snapper/razor/dragonsnapper betudhatóak mellső végtag nélküli kétlábú Squamata-knak (R3-ban a snapper meg theropoda szerű kutyafélének.) a G3-4 és R3-ban lévő snapper/”monster”/dragonsnapper az Elex alapján madarak melyek az elex (kék kristály-érc szerű anyag, ennek révén van mágia pl.) hatása miatt ilyen formájúvá fejlődtek. Nem csak az “aliendinosaur” dolog van, hanem olyan esetek is mikor madár dinoszauruszok vagy más nem dinoszaurusz lények nem madár dinoszaurusz szerű formát vesznek fel.
Publikáció csak megemlíti a játékokhoz kapcsolódó videós tartalmakat. Ezek lehetnek játékbemutatók, összevágott jelenetek, végigjátszások, útmutatók, kötetlenebb streamek, vagy akár játék (háttér)történetét bemutató videók. Ezek valóban nem kapcsolódnak a publikációhoz, mivel a játékokra és valamelyest pl. fejlesztésükre koncentrált. Példának okáért ARK videókban megannyiszor olyan állatokat (pl. ma élő emlősök) is dinoszaurusznak neveznek melyek nem azok. Raptor a köbön cikkem azért íródott, mert IGP raptornak nevezte a Dilophosaurus-t és aki felhívta a figyelmet erre, hogy hiba, annak eléggé nem illő módon válaszolt, lekezelően, mintha jó lenne úgy ahogy ő mondta. Az már megint egy másik aspektusa az egésznek, hogy a tartalomgyártók, az “influenszerek” mennyit tesznek hozzá az edukáláshoz, vagy éppen mennyire káros a működésük, főleg ha ismeretterjesztőnek tűnnek vagy akár azt is “folytatnak”, csak nem jól. Például a “SCIENTIFICALLY ACCURATE™: BARNEY” ahol például a fertőző harapás szerepeltetése helyes, ám Jurassic stílusú “T-rex” mutatása, ezzel az elavult és hibás ábrázolási módot tudományosan pontosnak beállítva. Nem a publikáció és a cikk témája, ám a paleoszubkultúrában is teret nyert azaz elképzelés, hogy alpári stílussal (Káromkodásnál sokkal súlyosabb dolgok, morbid altesti “humor” pl..) is lehet edukálni, ez sajnálatos. Továbbá az is megérne egy publikációt, hogy a különböző “tartalom készítők” legyen az blog, video vagy nem szakember által írt könyv, milyen hatással vannak, mik az arányok a minőségben.
Ahogy arról is jó lennének konkrét adatok, hogy nem csak a videojáték ipar, hanem a film illetve egyéb, pl. képregény ipar őslényekből származó nyereségéből mennyi “jut vissza” a paleontológiának? Ezek nem létezhetnének a paleontológia nélkül. Egyik legnagyobb probléma nem csak a paleontológia esetén, hogy számos publikáció fizetős. Ezt a tudósok is vitatják, hogy nem jó, de muszáj, mivel limitáltak az erőforrások. Továbbá én nagyon hiányolok egy minimum angol nyelvű központi “paleomédiát”. Ez nem valószínű, hogy tudna színvonalasan piaci alapon működni. Illetve mire kinőné magát önfentartóvá, az idő és erőforrás igényes lenne. Arról ne is beszéljünk, hogy ha ez létezne és úgy ahogy léteznie kell, illetve magyar nyelven is, a mi blogunkra nem lenne szükség, vagy legalábbis a hírösszefoglalókkal nem kellene foglalkozni, több idő jutna másra. Szóval arról szerintem senki nem beszél, hogy a filmek, játékok és egyéb médiumok kihasználják a paleontológiát és nem, hogy nem juttatnak vissza a nyereségből annak amit technikailag kihasználnak, de még el is ferdítik a dolgokat. Természetesen vannak kivételek, az is nagy előrehaladás mikor igyekeznek korrektül hozzáállni a paleontológiához. A Primal Carnage létezésének ideje alatt elkezdte választható kinézeteknek behozni az őslények valódi kinézetét. Tehát olyan médium is tud jóvá válni, ami kimondottan rosszul kezdte. Ám ez ritka. Figyelembevéve számos film vagy játék bevételeit, jelentős összegeket kellene “vissza”utalniuk a paleontológiának. Főleg akkor amikor inkorrektül állnak a tudományhoz. Legalább ennyit megtehetnének. Ez nem sarc, ez inkább kárpótlás/kártalanítás. Tulajdonképpen a “szennyező fizet elve” kerülne alkalmazásra a tudomány és szórakoztató ipar kapcsolatában. Természetesen ellenőrzött kiskapuk lehetnek. Pl. “enyhe” kilengés. Például ha a Second Extinction-ben karakter dialógusokban is szerepel, hogy ezek mutánsok (elvétve bent volt, mikor kipróbáltam) illetve, játék adatbázisában megmutatják milyen lenne az adott állat, ha nem mutáns lenne. Vagy bekerülne egy olyan kaszt, melynek van harci “petje”, ami mondjuk egy nem mutáns raptor, hanem tudományosan pontos raptor, ezzel mutatva a játék, hogy nem egyenlő a két ábrázolási mód. Ha a Second Extinction ilyen eszközöket bevet, akkor például nem minősülnek “károsnak”. Másik kiskapu lehet, hogy azt a fajta kommunikációs eszközt engedni, hogy nem kártérítésként hivatkozzanak erre a publikum felé, hanem “adományként”. Viszont ahhoz, hogy ez működjön, ahhoz állami szabályzásra van szükség. (Pontosabban államokon átívelőre.) Illetve a “kártalanításokra” nem szabad felépíteni a paleomédiát vagy stabil állandó tőkeként kezelni. Mivel a cél azaz ideális esett, hogy ne legyenek problémás játékok vagy filmek. Ha pedig nincsenek, nincs kártalanítási pénz.
Rajongótábor által létrehozott wiki-k (fandom.com) nagyon vegyes felvágottak. Az Ancestors: The Humankind Odyssey-é például dicséretet érdemel mivel foglalkozik a játék hibáival, leírja a hibás dolgokat. Bár az AvP világában játszódó játékokban nincsenek őslények megjelenítve, könyvekben szerepelnek (Aliens versus Predator: Vadászok Bolygójában egy T. rex, Aliens: Katlanban pedig Smilodon.) illetve volt ehhez a világhoz régebben nem kis rajongásom amit a Prometheus és a későbbi könyvek/képregények megöltek. Folyamatos retcon, variálás mi hogy kánon stb.. (Volt könyv aminél leírták, hogy nem kánon, de szélesíti a kánon határait… de ha szélesíti az alien univerzumot akkor kánon…. Szal ennyit erről.) Maga az AvP is nagyon katyvasz terep, van nem nyilvános tartalmú háttér lore, amit követni kellene az alkotóknak, csak sok alkotók általában letoja. Aztán a lore csapatnak kell feleltakarítani. E hosszú szövegelés után pedig a lényeg: Személyes megjegyzés részben említett Imre része ennek a háttér lore csapatnak. Ettől függetlenül gond nélkül ignorálják, cenzúrázzák az ő javaslatait, javításait a Xenopedia-ról. Sőt kioktatják, hogy nem ért hozzá, miközben a hivatalos lore felelős csapat tagja.
Publikáció nem csak az őslények hibás megjelenítésével és fosszíliák hibás felfogásával foglalkozik. Emberi aspektusokat is behozza. Ezt kicsit megkurtítottam, pl. publikáció elején már foglalkoznak röviden ezzel, ezt kihagytam mivel a végén van jobban kifejtve. Fő okom erre az volt, hogy hazánkban elég széles kör olyan hogy ha valami felveti a nem heteroszexuálisok, nők és kisebbségek elnyomását akkor azonnal ignorálva van. Publikáció csak címszavakban foglalkozott sok dologgal. Nem tért ki a zsugorfóliára, mi az, nem mutatott be konkrét eseteket rá. De az emberi eseteknél is csak néhány példát hozott fel, egyik legsúlyosabb és jelenkorunk égető dolgát a burmai helyezetet is csak említette. Van egy Facebook csoport amiben bent vagyok, ez a “Vintage Dinosaur Pictures”. Ide retro őslényes dolgok miatt léptem be. Ellenben nagyon sok olyan képet töltöttek fel, ahol nagy keblű, alul öltözött hölgyek voltak többségében retro őslények mellett. (Volt mikor ruha nélkül.) Mikor e sorokat írom, akkor vissza néztem és úgy látom, ezeket kimoderálták. Van egy olyan művészeti irányzat, mely főleg retrosabb őslényekkel operál és alulöltözött vagy mesztelen nőkkel. Ez valószínűleg a régi filmekre, mint a One million years B.C.-re lehet visszavezetni. Elég jelentős közös halmaza van azzal a fantasy irányzattal ahol a harcos nők is páncél bikiniben mennek harcba. (Vagy a nélkül.) Akármennyire is szép és kidolgozott a kép, ez porno, művészetnek álcázva. Abba ne menjünk bele, hogy a gond ott kezdődik, hogy az “erotika” az valójában nem porno, de mára teljesen beleolvadt abba és nem lehet elválasztani. Nagyon körülményes a téma, mivel vannak olyan paleoartistok akiknek képeit a blogon is használtuk, de vannak olyan alkotásaik melyek ebbe a kétes kategóriába esnek. Ilyen pl. Zubin Erik Dutta vagy Raph Herrera Lomotan. Utóbbinak pl. e képe mobil hátterem is volt. Ha valaki szerint már ez is problémás, meg tudom érteni, igazat tudok adni neki. Túl sok ember van aki nem képes ezen a szinten megállni, hanem halad tovább az egyre meredekebb lejtőn. Szóval, az hogy a publikáció foglalkozik a nők lenézésével, etnikai vagy sexuális kisebbségekkel az is teljesen rendjén van, sőt szükséges. Arról ne is beszéljünk, hogy amilyen képet hazánkban lefestenek a “nyugatról”, hogy ott hogy dúl a “propaganda”, ahhoz képest e publikáció technikailag ignorálta a sexuális kisebbségek kérdését. Tény itt inkább már a szubkultúráról lenne szó, nem a paleo-videojátékokról.
Nem őslénytani edukáció, de Zniw Adventure az egyszerű nyelvezete miatt és azért, mert a párbeszédek nem lépnek automatikusan tovább, kattintani kell, gyerekeknek is jó eszköz angol tanuláshoz. Plusz jó a paleopédiája is.
Meg kell jegyeznem stílusosan a végére, hogy én magam képességeihez mérten a publikáció végét viszonylag enyhén zártam le. Az eredeti angol szöveget lehet úgy értelmezni, hogy óvatosan tea mellett próbáljuk meggyőzni a fejlesztőket, hogy légyszíves ne csináljatok rossz dolgokat. Ellenben az utolsó mondatban olyan szavak vannak használva melyeket én sem használtam volna. Ezek egészen más árnyalatot adhatnak az egésznek. De szerintem egyértelmű, hogy nem fejlesztők, így nem emberek ellen szól, hanem az elkövetett problémás dolgok ellen.
Viszont az a kérdés fennáll, hogy ha a fejlesztők nem hajlandóak normálisan csinálni a dolgokat, akkor mit lehet tenni? Véleményezés, tanácsadás, kritikán túl lesznek más lépések? A 65 c. film jó példa, hogy alkotók hogyan képesek orcátlanul hazudni. Lásd ezt és ezt.
Említett, blogon is cikket megélt játékok nem kerültek belinkelésre, a "Játékok" menüpont alatt megtalálhatóak.
Én személy szerint, jobban örülnék határozottabb megfogalmazásnak, több példa lenne, sőt konkrétan leírni, hogy mely játékok tényleg problémásak. Mivel így noha a gondolatmenet érthető, az “ellenoldal” számára van tér maszatolni. Ezek ellenére ez a publikáció kellett. Technikailag évek óta a blog, illetve általam is mondott, sokak által körberöhögött dolgoknak ad hivatalos hátteret. Szóval igazunk volt. És ez nem csak néhány buzgómócsing okoskodása. (A stílusba bele lehet kötni, hogy ezt-azt nagyon nem úgy kellett volna.) Személy szerint remélem, hogy noha a blog presztízse szempontjából megkésve is, de még jönnek e témában publikációk. Sőt remélem a paleo témájú különböző produktumoknak (film, játék, blog, könyv stb.) lesz valamiféle ellenörzése, hitelesítése, drasztikusabban fogalmazva cenzúrázása amennyiben szükséges.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése